Wydział Nieruchomości Skarbu Państwa
Sekretariat / Kancelaria
50-138 Wrocław
ul. Kuźnicza 43-45
I piętro, pok. 8
tel. +48 71 799 69 00, 799 69 05
faks +48 71 777 86 55
e-mail: wsp@um.wroc.pl
Dyrektor Wydziału: Agnieszka Cybulska-Małycha
Zastępca Dyrektora Wydziału: Monika Drobyszewska
Wszelką korespondencję kierowaną do Wydziału Nieruchomości Skarbu Państwa osobiście, należy składać w:
- Kancelarii Ogólnej UMW
pl. Nowy Targ 1-8
parter, pok. 5
faks +48 71 777 86 55 - Filii Kancelarii
ul. G. Zapolskiej 4
parter, sala nr 4, stanowiska 6 i 7
faks +48 71 777 86 22
Korespondencja może być również wysyłana drogą pocztową lub za pośrednictwem platformy ePUAP (https://epuap.gov.pl/wps/portal).
Struktura:
Sekcja Organizacyjna Zakres zadań
tel. +48 71 799 69 24
tel. +48 71 799 69 28
Dział Regulacji Stanów Prawnych
Kierownik: Jolanta Stańczyk
tel. +48 71 799 69 03
tel. +48 71 799 69 12, 799 69 13, 799 69 14
tel. +48 71 799 69 15, 799 69 16, 799 69 17
Zespół Zarządzania Zasobem
tel. +48 71 799 69 18, 799 69 19
tel. +48 71 799 69 20, 799 69 21, 799 69 22
Dział Opłat za Użytkowanie Wieczyste
Kierownik: Agnieszka Maj
tel. +48 71 799 69 04
- obręb Krzyki:
tel. +48 71 799 69 29 - obręb Stare Miasto:
tel. +48 71 799 69 06 - obręb Fabryczna:
tel. +48 71 799 69 09 - obręb Psie Pole, Śródmieście:
tel. +48 71 799 69 10 - nieruchomości wielolokalowe:
tel. +48 71 799 69 08, +48 71 799 69 11 - Sprawy dotyczące przekształcenia:
tel. +48 71 799 69 07, jak również pozostali pracownicy Działu - Sprawy dotyczące ulg w opłatach za użytkowanie wieczyste (odroczenie terminu płatności opłat bieżących, odraczanie terminów spłaty, rozkładanie na raty i umarzanie spłat zaległych należności oraz udzielanie osobom fizycznym bonifikat od opłat rocznych z tytułu niskich dochodów):
tel. +48 71 799 69 23
Wydział Nieruchomości Skarbu Państwa realizuje zadania w zakresie:
- spraw dotyczących gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa przekazanymi ustawowo Prezydentowi, w szczególności:
- zbywania nieruchomości i nabywania nieruchomości do zasobu Skarbu Państwa,
- dokumentowania, regulacji stanów prawnych nieruchomości i ustanawiania oraz zmiany tytułów prawnych do nieruchomości, w tym prowadzenia spraw dotyczących roszczeń o ustanowienie lub zmianę tytułu prawnego do nieruchomości,
- prowadzenia postępowań w sprawach trwałego zarządu,
- prowadzenia spraw użytkowania wieczystego w tym aktualizacji i naliczania opłat z tego tytułu,
- naliczania opłat za korzystanie z nieruchomości bez tytułu prawnego,
- prowadzenia postępowań w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,
- składania wniosków o ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa,
- ustanawiania lub zmiany tytułów prawnych w trybie przepisów szczególnych,
- powierzania czynności zarządzania nieruchomościami licencjonowanym zarządcom,
- prowadzenia egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym w zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
- prowadzenia postępowań w sprawach wywłaszczeń, zwrotów wywłaszczonych nieruchomości oraz związanych z tym odszkodowań, ustalania wysokości odszkodowań za drogi powstałe w wyniku podziału nieruchomości, wydawanie zezwoleń na zajęcie nieruchomości oraz wydawanie decyzji o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości;
- uzgadniania i udziału w ustalaniu wysokości odszkodowań za grunty, które w trybie art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami przeszły na własność Skarbu Państwa pod drogi krajowe;
- prowadzenia rejestrów, ewidencji dotyczących nieruchomości wchodzących w skład zasobu oraz oddanych użytkowanie wieczyste;
- współpracy z pełnomocnikami prowadzącymi postępowania sądowe dotyczące zadań Wydziału;
- prowadzenia egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym w zakresie zadań realizowanych przez Wydział.
Sekcja organizacyjna realizuje zadania z zakresu:
- udzielania informacji klientom oraz kierowania ich do właściwych osób prowadzących sprawę,
- organizacji i obsługi spotkań przełożonego z klientami,
- analizy i kompletowania dokumentów niezbędnych do wystawiania faktur VAT lub not księgowych, wystawiania faktur VAT, korekt faktur, not księgowych z tytułu: umów dzierżaw, protokołów czasowego zajęcia terenu, pism obciążeniowych, aktów notarialnych.
Dział Opłat za Użytkowanie Wieczyste realizuje zadania z zakresu:
- Naliczania wysokości opłat rocznych za użytkowanie i współużytkowanie wieczyste gruntów, na podstawie otrzymanych aktów notarialnych, zawiadomień z ksiąg wieczystych i innych dokumentów.
- Przyjmowania zgłoszeń użytkowników wieczystych dotyczących zmiany adresu zamieszkania lub doręczania korespondencji.
- Aktualizacji wysokości opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów.
- Zmian wysokości stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów.
- Monitorowania sposobu korzystania z nieruchomości pozostających w użytkowaniu wieczystym.
- Na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, wydawanie zaświadczeń, informacji o wysokości opłaty jednorazowej za przekształcenie, informacji o wysokości rocznych opłat przekształceniowych oraz prowadzenie postępowań dotyczących pomocy de minimis.
- Prowadzenie postępowań dotyczących przesunięcia terminu płatności opłat za użytkowanie wieczyste (w tym do czasu trwania stanu epidemiologicznego wywołanego wirusem SARS-CoV-2).
Dział Regulacji Stanów Prawnych realizuje zadania z zakresu:
- postępowań administracyjnych o wydanie decyzji w trybie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa
- postępowań administracyjnych o wydanie decyzji o ustalenie odszkodowania z tytułu utraty prawa własności, użytkowania wieczystego, wygaśnięcia innych praw ustanowionych na nieruchomości w trybie przepisów szczególnych
- postępowań administracyjnych o wydanie decyzji z urzędu / na wniosek w sprawach trwałego zarządu: ustanowienie / wygaszenie/ przeniesienie między jednostkami organizacyjnymi Skarbu Państwa / aktualizacja opłat z tytułu trwałego zarządu / udzielanie bonifikat od opłat ,
- wykonywania nadzoru właścicielskiego nad prawidłowością wykonywania trwałego zarządu , wyrażanie zgód właścicielskich na najem, dzierżawę, użyczenie części nieruchomości będącej w trwałym zarządzie,
- prowadzenia postępowań administracyjnych o wydanie decyzji w sprawach dotyczących wywłaszczenia, zwrotów wywłaszczonych nieruchomości,
- postępowań administracyjnych o wydanie decyzji w przedmiocie udzielenia zezwolenia na niezwłoczne zajęcie nieruchomości
- postępowań administracyjnych o wydanie decyzji o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości poprzez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości urządzeń infrastruktury służącej realizacji celów publicznych,
- postępowań administracyjnych o wydanie decyzji o wydanie decyzji z urzędu albo na wniosek zobowiązującej do udostępnienia nieruchomości w celu wykonania konserwacji, remontu, usunięcia awarii; decyzji zezwalającej na czasowe zajęcie nieruchomości w przypadku siły wyższej i zagrożenia powstaniem szkody,
- postępowań administracyjnych w sprawie zwrotu własności gruntu pod budynkami znajdującymi się na działce wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego przekazanego Państwu,
- nadawania decyzjom rygoru natychmiastowej wykonalności, przeprowadzania wizji w terenie, przeprowadzania rozpraw administracyjnych, regulacji wpisów w KW
- zlecanie oraz analiza operatów szacunkowych niezbędnych do wydania rozstrzygnięcia w prowadzonych postępowaniach,
- wydawanie zaświadczeń na podstawie art. 217 kpa.
Zespół Zarządzania Zasobem realizuje zadania z zakresu:
- zbywania nieruchomości i nabywania nieruchomości do zasobu Skarbu Państwa,
- dokumentowania, regulacji stanów prawnych nieruchomości i ustanawiania oraz zmiany tytułów prawnych do nieruchomości, w tym prowadzenia spraw dotyczących roszczeń o ustanowienie lub zmianę tytułu prawnego do nieruchomości,
- naliczania opłat za korzystanie z nieruchomości bez tytułu prawnego
- ujawnianie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa,
- ustanawiania lub zmiany tytułów prawnych w trybie przepisów szczególnych,
- powierzania czynności zarządzania nieruchomościami licencjonowanym zarządcom,
- prowadzenia egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym w zakresie zadań realizowanych przez Wydział,
- ustanawiania służebności przesyłu,
- realizacja wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
- uzgadniania i udziału w ustalaniu wysokości odszkodowań za grunty, które w trybie art.98 ustawy o gospodarce nieruchomościami przeszły na własność Skarbu Państwa pod drogi krajowe.
Uwaga!
W zakresie tych z powyższych zadań, które obejmują w swoich ramach tytuły zobowiązaniowe dotyczące obszaru cywilonprawnych tytułów czasowych, istnieje możliwość otrzymywania faktur drogą elektroniczną (https://bip.um.wroc.pl/artykul/226/3222/wydzial-nieruchomosci-skarbu-panstwa#faktura)
Godziny pracy
Od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:45
Aby otrzymać fakturę drogą elektroniczną należy wypełnić i dostarczyć do Wydziału Nieruchomości Skarbu Państwa Urzędu Miejskiego Wrocławia stosowne oświadczenie (http://cui.wroclaw.pl/images/oswiadczenia/oswiadczenie_wsp.php) i wygenerować dokument .pdf.
Wygenerowany dokument .pdf można wydrukować, podpisać i dostarczyć do Wydziału osobiście bądź pocztą tradycyjną lub podpisać podpisem elektronicznym i wysłać drogą elektroniczną wykorzystując funkcjonalność dostępną na stronie eFakturowanie (http://cui.wroclaw.pl/images/oswiadczenia/wysylanie.php).