Wydział Spraw Obywatelskich
Sekretariat
50-032 Wrocław
ul. G. Zapolskiej 4
II piętro, pok. 244
tel. +48, 71 777 77 95, 777 77 37
faks +48 71 777 77 86
e-mail: wso@um.wroc.pl
Dyrektor Wydziału: Bożena Bronowicka
Zastępca Dyrektora Wydziału: Iwona Jasińska
Zastępca Dyrektora Wydziału: Iwona Gardy-Możny
Struktura:
Dział Ewidencji Ludności - Rejestr Wyborców
Kierownik: Halina Chorzempa
II piętro, pok. 224
tel.+48 71 777 76 67
faks +48 71 777 87 83
Dział Ewidencji Ludności - Aktualizacja Dokumentów
Kierownik: Janina Nowak
II piętro, pok. 228
tel. +48 71 777 78 06
Dział Ewidencji Ludności - Rejestracja Pobytów Stałych i Czasowych
Kierownik: Łukasz Niewierkiewicz
parter, sala 3
tel: +48 71 777 79 91
Dział Informacji Adresowej i Statystyki
Kierownik: Halina Chorzempa
II piętro, pok. 224
tel.+48 71 777 76 67
faks +48 71 777 76 60
Dział Dowodów Osobistych
Kierownik: Agnieszka Plucińska
parter, pok. 29
tel. +48 71 777 82 07
Dział Decyzji Administracyjnych ds. Zameldowań i Wymeldowań
Kierownik: Urszula Mielczarek
II piętro, pok. 253
tel.+48 71 777 79 34
Zespół Rejestracji Pojazdów I
Kierownik Zespołu: Małgorzata Cieszko
ul.G.Zapolskiej 4, parter pok. 19
tel.+48 71 777 81 43
Zespół Rejestracji Pojazdów II
Kierownik Zespołu: Patrycja Nosowska
ul. W.Bogusławskiego 10, parter pok.16
tel.+48 71 777 73 02
Zespół Rejestracji Pojazdów III
pl. Nowy Targ 1-8 , parter pok.14
tel.+48 71 777 86 05
Dział Uprawnień Kierowców
parter, pok. 1
tel. +48 71 777 91 49
Dział Obsługi Rejestracji Pojazdów
II piętro, pok. 201
tel. +48 71 777 83 38
Dział Organizacyjny
II piętro, pok. 255
tel. +48 71 777 78 83, 777 79 07
Zespół ds. Skarg i Wniosków
II piętro, pok. 247
tel. +48 71 777 72 24
Dział Postępowań Administracyjnych w Sprawach Rejestracji Pojazdów
II piętro, pok. 208
tel. +48 71 777 76 79, 777 74 23
fax: +48 71 777 79 10
Dział Rejestracji Działalności Gospodarczej
50-032 Wrocław
ul. G. Zapolskiej 4
parter, sala S4, stanowisko nr 5
tel. +48 71 777 75 23
Wydział Spraw Obywatelskich realizuje zadania z zakresu:
- ewidencji ludności oraz zadań wynikających z prowadzenia Rejestru Mieszkańców;
- wydawania dowodów osobistych przy współpracy z Centrum Personalizacji Dokumentów;
- udostępniania danych z ewidencji ludności oraz z Rejestru Dowodów Osobistych;
- wydawania decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania;
- przekazywania danych do Rejestru Danych Kontaktowych oraz ich aktualizowania lub usuwania;
- prowadzenia i aktualizacji rejestru wyborców;
- wydawania decyzji administracyjnych w sprawach rejestru wyborców, spisu wyborców oraz wydawania pełnomocnictw do głosowania;
- sporządzania i aktualizowania spisu wyborców dla przeprowadzania wyborów i referendów;
- ustawowej pomocy repatriantom w Mieście;
- przyjmowania, przekształcania w formę dokumentu elektronicznego i przesyłania do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wniosków o wpis w CEIDG;
- udostępniania urzędowych formularzy wniosków, umożliwiających rejestrację spółek jawnych, na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym;
- rejestracji i wyrejestrowania pojazdów oraz prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w tym zakresie;
- prowadzenia ewidencji zarejestrowanych pojazdów, aktualizacji i wprowadzania zmian dotyczących właściciela, parametrów technicznych oraz cech identyfikacji;
- prowadzenie i przechowywanie akt podmiotu uprawnionego, w których zamieszcza się dokumenty związane z prowadzonym postępowaniem w prawie profesjonalnej rejestracji pojazdów;
- przyjmowania i weryfikowania dokumentów kandydatów na kierowców oraz udostępnianie uprawnionym podmiotom profilu tych kandydatów;
- wydawania dokumentów potwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz prowadzenia postępowań związanych z korzystaniem z tych uprawnień;
- udostępniania danych z prowadzonej ewidencji pojazdów i kierowców;
- udostępniania dokumentów pojazdu na podstawie art. 42 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;
- prowadzenia rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców oraz rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
- prowadzenia ewidencji instruktorów i wykładowców oraz dokonywania wpisów i skreśleń w ewidencjach;
- wydawania i cofania uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych;
- prowadzenia ewidencji innych podmiotów prowadzących szkolenie;
- sprawowania nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców, szkoleniem osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania tramwajem oraz stacjami kontroli pojazdów, z wyłączeniem kontroli ośrodków szkolenia kierowców i stacji kontroli pojazdów oraz kontroli szkoleń osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania tramwajem;
- wyznaczanie w ramach województwa dla każdego organu rejestrującego pojemności rejestracyjnej tablic rejestracyjnych: tymczasowych oraz samochodowych jednorzędowych zmniejszonych i tymczasowych dla pojazdu posiadającego zmniejszone wymiary miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej;
- wydawanie decyzji o nadanie cechy identyfikacyjnej pojazdu oraz decyzji wyrażającej zgodę na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej;
- przeprowadzania kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych;
- prowadzenia i koordynacji całości spraw skarg i wniosków wnoszonych do Prezydenta lub innych pracowników Urzędu – Centralny Rejestr Skarg i Wniosków;
- nieodpłatnego poświadczania, na wniosek osób zainteresowanych lub organu rentowego, własnoręczności lub autentyczności podpisów na oświadczeniach (deklaracjach) i formularzach rentowych wymaganych do uzyskania lub pobierania rent z instytucji zagranicznych;
- nieodpłatnego poświadczania własnoręczności podpisu emerytów lub rencistów oraz upoważnionych osób sprawujących faktyczną opiekę nad emerytem lub rencistą w sytuacji potwierdzenia przez wymienione osoby istnienia dalszego prawa pobierania przysługujących im świadczeń;
- prowadzenia egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym w zakresie zadań realizowanych przez Wydział;
- obsługa Punktu Potwierdzającego Profile Zaufane Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) w tym załatwianie spraw z zakresu potwierdzania, przedłużania ważności i unieważniania profili zaufanych ePUAP.