Wydział Spraw Obywatelskich
Sekretariat
50-032 Wrocław 
ul. G. Zapolskiej 4
II piętro, pok. 244
tel. +48, 71 777 77 95, 777 77 37
faks +48 71 777 77 86
e-mail: wso@um.wroc.pl
Dyrektor Wydziału: Bożena Bronowicka
Zastępca Dyrektora Wydziału: Iwona Jasińska
Zastępca Dyrektora Wydziału: Iwona Gardy-Możny
Struktura:
Dział Ewidencji Ludności - Rejestr Wyborców
Kierownik: Anna Kołtowska-Maciaszczyk
ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 224
tel. +48 71 777 76 63
Dział Ewidencji Ludności - Aktualizacja Dokumentów
Kierownik: Janina Nowak
ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 228
tel. +48 71 777 78 06
Dział Ewidencji Ludności - Rejestracja Pobytu Stałego i Czasowego
Kierownik: Łukasz Niewierkiewicz 
ul. G. Zapolskiej 4, parter, sala 3 
tel: +48 71 799 69 40, 777 79 91
Dział Ewidencji Ludności - Informacja Adresowa i Statystyka
Kierownik: Anna Kołtowska-Maciaszczyk
ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 224
tel. +48 71 777 76 63
Dział Ewidencji Ludności - Postępowania Administracyjne
Kierownik: Urszula Mielczarek
ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 253
tel. +48 71 777 79 34
Dział Dowodów Osobistych
Kierownik: Agnieszka Plucińska
ul. G. Zapolskiej 4, parter, pok. 29
tel. +48 71 777 82 07
Dział Rejestracji Pojazdów I
Kierownik: Małgorzata Cieszko
ul. G. Zapolskiej 4, parter, pok. 16
tel. +48 71 777 81 43
Dział Rejestracji Pojazdów II
Kierownik: Patrycja Nosowska
ul. W. Bogusławskiego 10, parter, pok.16
tel. +48 71 777 76 66
Dział Rejestracji Pojazdów III
pl. Nowy Targ 1-8, parter, pok.14
tel. +48 71 777 86 05
Dział Obsługi Rejestracji Pojazdów
Kierownik: Elżbieta Fedorowska
ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 201
tel. +48 71 777 83 38
Dział Postępowań Administracyjnych w Sprawach Rejestracji Pojazdów
ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 218
tel. +48 71 777 78 10
fax: +48 71 777 79 10
Dział Uprawnień Kierowców
Kierownik: Jacek Sielużycki
ul. G. Zapolskiej 4, parter,  pok. 1
tel. +48 71 777 83 79
Dział Rejestracji Działalności Gospodarczej
pl. Nowy Targ 1-8, parter, sala S1, stanowisko nr 4
tel. +48 71 777 86 66
Dział Organizacyjny
Kierownik: Magdalena Kempa 
ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 251
tel. +48 71 777 77 53,  777 79 76
Zespół ds. Skarg i Wniosków
Kierownik: Iwona Jadach-Jomaa
ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 247
tel. +48 71 777 72 24
Sekcja ds. Repatriacji
ul. G. Zapolskiej 4, II piętro, pok. 255
tel. +48 71 777 88 36, 777 71 81, 777 83 84
Wydział Spraw Obywatelskich realizuje zadania z zakresu:
- ewidencji ludności oraz zadań wynikających z prowadzenia Rejestru Mieszkańców;
 - wydawania dowodów osobistych przy współpracy z Centrum Personalizacji Dokumentów;
 - udostępniania danych z Rejestru Mieszkańców, z Rejestru PESEL, z Rejestru Dowodów Osobistych oraz udostępnianie dokumentacji związanej z dowodem osobistym;
 - wydawania decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania;
 - przekazywania danych do Rejestru Danych Kontaktowych oraz ich aktualizowania lub usuwania;
 - aktualizacji danych gromadzonych w Centralnym Rejestrze Wyborców;
 - wydawania decyzji w sprawach ujęcia lub odmowy ujęcia w stałym obwodzie głosowania, reklamacji na nieprawidłowości w Centralnym Rejestrze Wyborców i nieprawidłowości sporządzenia spisu wyborców oraz wydawania pełnomocnictw do głosowania;
 - sporządzania i aktualizowania spisu wyborców dla przeprowadzania wyborów i referendów;
 - ustawowej pomocy repatriantom w Mieście;
 - przyjmowania, przekształcania w formę dokumentu elektronicznego i przesyłania do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wniosków o wpis w CEIDG;
 - rejestracji i wyrejestrowania pojazdów oraz prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w tym zakresie;
 - prowadzenia ewidencji zarejestrowanych pojazdów, aktualizacji i wprowadzania zmian dotyczących właściciela, parametrów technicznych oraz cech identyfikacji;
 - prowadzenie i przechowywanie akt podmiotu uprawnionego, w których zamieszcza się dokumenty związane z prowadzonym postępowaniem w prawie profesjonalnej rejestracji pojazdów;
 - przyjmowania i weryfikowania dokumentów kandydatów na kierowców oraz udostępnianie uprawnionym podmiotom profilu tych kandydatów;
 - wydawania dokumentów potwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz prowadzenia postępowań związanych z korzystaniem z tych uprawnień;
 - udostępniania danych z prowadzonej ewidencji pojazdów i kierowców;
 - udostępniania dokumentów pojazdu na podstawie art. 42 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej;
 - prowadzenia rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców oraz rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
 - prowadzenia ewidencji instruktorów i wykładowców oraz dokonywania wpisów i skreśleń w ewidencjach;
 - wydawania i cofania uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych;
 - prowadzenia ewidencji innych podmiotów prowadzących szkolenie;
 - sprawowania nadzoru nad ośrodkami szkolenia kierowców, szkoleniem osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania tramwajem oraz stacjami kontroli pojazdów, z wyłączeniem kontroli ośrodków szkolenia kierowców i stacji kontroli pojazdów oraz kontroli szkoleń osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania tramwajem;
 - wyznaczanie w ramach województwa dla każdego organu rejestrującego pojemności rejestracyjnej tablic rejestracyjnych: tymczasowych oraz samochodowych jednorzędowych zmniejszonych i tymczasowych;
 - prowadzenie ewidencji tablic rejestracyjnych indywidualnych wydawanych na terenie województwa.
 - wydawanie decyzji o nadanie cechy identyfikacyjnej pojazdu oraz decyzji wyrażającej zgodę na wykonanie i umieszczenie tabliczki znamionowej zastępczej;
 - przeprowadzania kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych;
 - prowadzenia i koordynacji całości spraw skarg i wniosków wnoszonych do Prezydenta lub innych pracowników Urzędu – Centralny Rejestr Skarg i Wniosków;
 - nieodpłatnego poświadczania, na wniosek osób zainteresowanych lub organu rentowego, własnoręczności lub autentyczności podpisów na oświadczeniach (deklaracjach) i formularzach rentowych wymaganych do uzyskania lub pobierania rent z instytucji zagranicznych;
 - nieodpłatnego poświadczania własnoręczności podpisu emerytów lub rencistów oraz upoważnionych osób sprawujących faktyczną opiekę nad emerytem lub rencistą w sytuacji potwierdzenia przez wymienione osoby istnienia dalszego prawa pobierania przysługujących im świadczeń;
 - obsługa Punktu Potwierdzającego Profile Zaufane Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) w tym załatwianie spraw z zakresu potwierdzania, przedłużania ważności i unieważniania profili zaufanych ePUAP;
 - realizacja Porozumienia nr 31 z dnia 16 czerwca 2023 r. zawartego pomiędzy Prezydentem Wrocławia a Wojewodą Dolnośląskim w sprawie utworzenia i funkcjonowania Terenowego Punktu Paszportowego;
 - prowadzenia egzekucji obowiązków o charakterze niepieniężnym w zakresie zadań realizowanych przez Wydział.