Co można załatwić w Urzędzie zdalnie?
Wersja strony w formacie XMLWiększość spraw w Urzędzie można załatwić za pośrednictwem ePUAP lub tradycyjną pocztą.
Profil zaufany można założyć bez wychodzenia z domu. Trzeba mieć:
- konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego - ich listę znajdziesz na stronie profilu zaufanego (https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp)
- kwalifikowany podpis elektroniczny.
Co można załatwić w Urzędzie zdalnie:
Departament Prezydenta:
- pisma i wnioski o patronat do kancelarii prezydenta (mail),
- w pozostałych sprawach sugerowany jest kontakt telefoniczny.
Biuro Rady Miejskiej Wrocławia:
- indywidualny kontakt z Radnymi za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie - dyżury odbywają się w formie zdalnej (https://bip.um.wroc.pl/artykul/795/36725/harmonogram-dyzurow-radnych)
- korespondencja klientów do Biura Rady Miejskiej Wrocławia i do poszczególnych Komisji (mailem).
Biuro Nadzoru Właścicielskiego:
- wszystkie sprawy mogą być realizowane mailowo lub telefonicznie.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów:
- wnioski od mieszkańców Wrocławia za pośrednictwem platformy ePUAP, (http://www.epuap.gov.pl)
- udzielanie porad prawnych w prostych sprawach – bez konieczności analizy dokumentów (telefonicznie, pn.-pt., godz. 8.00 - 15.30),
- udzielanie ogólnych informacji w sprawach prowadzonych przez rzecznika,
- przyjmowanie wniosków drogą elektroniczną na e-mail sekretariatu: brk@um.wroc.pl - do odwołania.
Dalsza korespondencja w sprawie zgłoszonej poprzez e-mail będzie prowadzona pocztą tradycyjną - jedynie wnioski przesyłane za pośrednictwem platformy ePUAP, (http://www.epuap.gov.pl) umożliwiają kontakt wyłącznie drogą elektroniczną.
W dowolnym czasie, na każdym etapie sprawy, można zainicjować kontakt z Biurem Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu za pośrednictwem platformy ePUAP i od tego momentu dalsza korespondencja będzie prowadzona drogą elektroniczną, tj. poprzez ePUAP.
Biuro SmartCity i Zarządzania Projektam
Wszelkie sprawy w BSZ mogą być realizowane mailowo i telefonicznie.
Wydział Architektury i Budownictwa:
- wnioski o wydanie zaświadczenia potwierdzającego fakty (z wyłączeniem zaświadczeń o samodzielności lokali),
- wnioski o wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (wypis i wyrys przesyłany jest w formie papierowej za pośrednictwem poczty tradycyjnej do wnioskodawcy),
- pisemne pytania w trybie informacji publicznej,
- informacja telefoniczna udzielana wyłącznie o „sprawach w toku”.
Biuro Rozwoju Wrocławia:
- sprawy dotyczące planowania przestrzennego, systemu informacji przestrzennej oraz nazewnictwa ulic i adresów.
Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków:
- informacje dotyczące prowadzonych spraw (sprawy w toku),
- informacje o statusie ochrony konserwatorskiej,
- informacje dotyczące wymaganych wniosków, dokumentacji projektowej (w nowych sprawach),
- informacje o zasobach archiwalnych,
- wnioski o dostępie do informacji publicznej.
Biuro Rozwoju Gospodarczego:
- informacje i zapytania w sprawie umieszczania reklam (telefonicznie, mailowo, pocztą),
składanie wniosków na umieszczanie nośników reklamowych (drogą pocztową i mailem), - informacje dotyczące Parku Kulturowego "Stare Miasto" (telefonicznie, mailowo, pocztą),
- informacje dotyczące prowadzenia handlu okrężnego, funkcjonowania targowisk, gastronomii mobilnej, jarmarków, kiermaszy itp. (telefonicznie, mailowo, pocztą),
- składanie wniosków do losowania na miejsca handlowe (drogą pocztową i mailem).
- pozyskiwanie informacji dot. możliwości uzyskania dofinansowania, procedury rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej, zakładania spółki prawa handlowego lub spółdzielni socjalnej, uzyskania decyzji, licencji lub zezwoleń - niezbędnych do prowadzenia określonej działalności, lokalnych instytucji otoczenia biznesu (w zakresie pomocy finansowej, doradczej, informacyjnej i inkubacyjnej),
- bieżąca obsługa dotacji przyznanych organizacjom pozarządowym (zdalnie).
Wydział Przedszkoli i Szkół Podstawowych:
- proces rekrutacji (wraz ze składaniem dokumentów) do przedszkoli i szkół podstawowych (system elektroniczny),
- informacje dla rodziców,
- współpraca z placówkami.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego:
- niemal wszystkie sprawy, m.in. związane z usuwaniem pojazdów z drogi, sprawy pożarowe.
Wydział Podatków i Opłat:
- podatki od nieruchomości od osób fizycznych i od osób prawnych,
- podatek od środków transportowych od osób fizycznych i prawnych,
- opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- zaświadczenia w sprawach podatków i opłat,
- zgłoszenie zmiany danych osobowych w sprawach dot. podatków i opłat lokalnych,
- podatki rolne od osób fizycznych i osób prawnych,
- podatki leśne od osób fizycznych i osób prawnych.
Wykaz spraw, które można załatwić przez EPUAP w Wydziale Podatków i Opłat.
(https://bip.um.wroc.pl/artykul/888/44729/wykaz-spraw-ktore-mozna-zalatwic-przez-epuap-w-wydziale-podatkow-i-oplat)
Wydział Księgowości:
- wniosek o zwrot błędnie dokonanych wpłat,
- wniosek o zwrot nadpłaty na rachunek bankowy, adres domowy lub inne zobowiązanie wobec Gminy,
- zaświadczenie w celu wykreślenia hipoteki umownej/kaucyjnej z tytułu wykupu nieruchomości.
Ww. sprawy można załatwić wysyłając dokument elektronicznie za pośrednictwem ePUAP (http://www.epuap.gov.pl) lub poczty tradycyjnej.
Wydział Spraw Obywatelskich:
- zameldowanie na pobyt stały lub czasowy tylko obywatele Polski lub tylko cudzoziemcy, który posiadają numer PESEL i są obywatelami państwa członkowskiego UE lub obywatelami państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelami Konfederacji Szwajcarskiej - tylko przez ePUAP
- wymeldowanie z pobytu stałego i czasowego - tylko przez ePUAP,
- zgłoszenie emigracji stałej i czasowej - tylko przez ePUAP,
zaświadczenia o zameldowaniu lub wymeldowaniu - ePUAP albo za pośrednictwem poczty tradycyjnej, - zaświadczenia o braku osób zameldowanych w lokalu - ePUAP albo za pośrednictwem poczty tradycyjnej,
- inne zaświadczenia z ewidencji ludności - ePUAP albo za pośrednictwem poczty tradycyjnej,
- wniosek o nadanie numeru PESEL, jeśli do wniosku o nadanie numeru PESEL będzie dołączona uwierzytelniona kopia dokumentu podróży - za pośrednictwem poczty tradycyjnej,
- złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego i zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego - można załatwić przez ePUAP, nie można za pośrednictwem poczty,
- zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego,
- zaświadczenia z Rejestru Dowodów Osobistych lub dokumentacji dowodowej,
- złożenie wniosku o wydanie prawa jazdy - za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej PWPW S.A.
- zgłoszenie nabycia lub zbycia pojazdu,
- złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia w sprawach związanych z rejestracją pojazdów i praw jazdy,
- złożenie wniosku o: wpis/zmianę/zawieszeni/wznowienie/wykreślenie do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności o Gospodarczej (CEIDG),
- złożenie wniosku o wyrejestrowanie pojazdu z powodu demontażu,
- złożenie wniosku o zwrot zatrzymanego dowodu rejestracyjnego,
- złożenie wniosku o wydanie wtórnika tablicy rejestracyjnej lub dodatkowej tablicy rejestracyjnej (odbiór tylko osobisty w urzędzie),
- złożenie wniosku o wpisanie do rejestru wyborców,
- złożenie wniosku o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL.
Ww. sprawy można załatwić albo przez ePUAP (http://www.epuap.gov.pl) albo za pośrednictwem poczty tradycyjnej.
Urząd Stanu Cywilnego:
za pomocą platformy e-PUAP (http://www.epuap.gov.pl) można załatwić następujące sprawy:
- rejestracja noworodka (jeśli przy rejestracji nie będzie składane oświadczenie o uznaniu ojcostwa);
- złożenie wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego;
- złożenie wniosku o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym;
Wydział Zamówień Publicznych:
- prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o wartości równej lub przekraczającej równowartość 214.000 euro (próg unijny) poprzez platformę przetargową,
- zwracanie się przez wykonawców o wyjaśnienie treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - w przypadku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego o wartości mniejszej niż równowartość 214.000 euro.
Wydział Lokali Mieszkalnych:
- zapytania dotyczące ogólnych zasad ubiegania się o lokal mieszkalny z zasobu Gminy Wrocław,
- zapytania dot. regulowania tytułów prawnych do zajmowanych lokali oraz w toczącym się już w Wydziale postępowaniu,
- przesyłanie wniosków.
Wydział Nieruchomości Skarbu Państwa:
- wszystkie sprawy i postępowania mogą być obsługiwane telefonicznie lub mailowo,
- dokumenty dotyczące postępowań może przesyłać za pośrednictwem poczty tradycyjnej albo przez ePUAP (http://www.epuap.gov.pl)
Wydział Inżynierii Miejskiej:
- wszystkie sprawy mogą być realizowane zdalnie lub telefonicznie.
Wydział Transportu
Dział Zarządzania Transportem:
Poniższe sprawy można załatwić telefonicznie lub mailowo:
- składanie wniosków/ uwag dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej,
- udzielanie informacji w sprawach dotyczących wdrażania zmian w organizacji komunikacji zbiorowej, rozkładów jazdy, informacji pasażerskiej umieszczanej na przystankach.
Dział Obsługi Systemu Biletowego:
Poniższe sprawy można załatwić telefonicznie lub mailowo:
- składanie wniosków o wyrobienie karty miejskiej URBANCARD przez internet: adres strony www.urbancard.pl, (http://www.urbancard.pl),
- udzielanie informacji odnośnie taryfy biletowej obowiązującej w komunikacji miejskiej,
- udzielanie informacji o miejscach składania reklamacji, adresach, godzinach otwarcia Biur Obsługi Klientów URBANCARD,
- udzielanie informacji o zasadach korzystania z komunikacji miejskiej.
Dział Decyzji Administracyjnych i Kontroli Przedsiębiorców:
Poniższe sprawy można załatwić przez ePUAP (http://www.epuap.gov.pl) lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej:
Składanie wniosków w sprawie:
- wydawania decyzji administracyjnych w sprawie udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany,
- cofnięcia lub wygaśnięcia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką;
- wydawania zaświadczeń o przebiegu działalności w zakresie transportu drogowego;
- wydawania decyzji administracyjnych w sprawie zmiany, cofnięcia lub wygaśnięcia licencji na krajowy transport drogowy osób lub rzeczy bądź w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy;
- wydawania zaświadczeń dla osób i podmiotów prowadzących działalność w zakresie przewozu osób lub rzeczy oraz wydawania decyzji administracyjnych w sprawie odmowy wydania, zmiany lub cofnięcia zaświadczenia;
- wydawania decyzji administracyjnych w sprawie udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany, zawieszenia, cofnięcia lub wygaśnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika;
- wydawania decyzji administracyjnych w sprawie udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany, cofnięcia lub wygaśnięcia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób samochodem osobowym/ pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
- wydawania decyzji administracyjnych w sprawie przywrócenia zarządzającemu transportem zdolności do kierowania operacjami transportowymi; wydawania zaświadczeń dla osób ubiegających się o licencję wspólnotową - zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1071/2009 - o liczbie pojazdów, dla których został udokumentowany wymóg zdolności finansowej;
- wydawania decyzji administracyjnych stwierdzających nieważność zaświadczenia na krajowy niezarobkowy przewóz drogowy na potrzeby własne;
wydawania decyzji administracyjnych o uznaniu, że dobra reputacja pozostaje nienaruszona albo utrata dobrej reputacji stanowi proporcjonalną reakcję za nałożone sankcje; - wydawania decyzji administracyjnych w sprawie udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany, cofnięcia lub wygaśnięcia zezwolenia na wykonywanie regularnych i regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym;
- wydawania decyzji administracyjnych w sprawie odstępstwa od warunków określonych w zezwoleniu na wykonywanie regularnych i regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym;
- wydawania zaświadczeń na wykonywanie publicznego transportu zbiorowego i dokonywania zmian.
Poniższe sprawy można załatwić mailowo:
- przesłanie kopii dowodów wpłat- jako uzupełnienie wymaganych dokumentów,
- ustalenie toku sprawy/ udzielenie informacji o przebiegu postępowania,
- przesyłanie dokumentów nie wymagających przedłożenia oryginałów.
Poniższe sprawy można załatwić telefonicznie:
- udzielenie informacji, w tym informacji, które wymagają osobistego stawiennictwa w urzędzie po wcześniejszej weryfikacji przedsiębiorcy/osoby fizycznej /np. po numerze PESEL,
- ustalenie toku sprawy/ udzielenie informacji o przebiegu postępowania.
Wydział Wody i Energii:
- Doradztwo energetyczne:
odpowiedzi na pytania dotyczące wymiany pieca, w szczególności:- jak uzyskać dopłatę z miejskich programów KAWKA Plus (wymiana pieca) oraz Termo Kawka (wymiana okien),
- jak uzyskać dopłatę z Lokalnego Programu Osłonowego (dopłaty do rachunków za ogrzewanie),
- jak uzyskać zwolnienie z czynszu po wymianie pieca w mieszkaniu komunalnym,
- gdzie szukać źródeł finansowania zmiany ogrzewania, termomodernizacji oraz inwestycji w odnawialne źródła energii i jak korzystać z dopłat miejskich i rządowych jednocześnie
- czy we Wrocławiu można palić w piecu na węgiel lub w kominku,
- kontakt: zmienpiec@um.wroc.pl, tel 71 799 67 99
- Planowanie przestrzenne
wszelkie informacje można uzyskać telefonicznie lub mailowo, a ewentualne wnioski czy uwagi do planów miejscowych mogą być składane mailowo lub pocztą tradycyjną. - Wpisanie zadania do PGN i odbiór potwierdzenia można przesłać pocztą tradycyjną lub mailowo.
Wszelkie informacje i pomoc można uzyskać telefonicznie. Nie są to sprawy terminowe, mogą być odłożone w czasie (zwolnienie od podatku jest przyznawane dopiero od następnego roku) - Zapytania w sprawie Projektu "GrowGreen" na email: growgreenWRO@um.wroc.pl
- Dokumentacja projektowa do zaopiniowania w zakresie gospodarowania wodami opadowymi można wysyłać tradycyjną pocztą lub elektronicznie na email: wwe@um.wroc.pl
- Program „złap deszcz”: informacja o statusie złożonego wniosku oraz wniosku o rozliczenie
Wydział Środowiska i Rolnictwa:
- sprawy można załatwiać przez pocztę ePUAP (http://www.epuap.gov.pl) oraz pocztą tradycyjną,
- uzyskiwanie informacji wyłącznie telefonicznie.
Wydział Partycypacji Społecznej:
- wszystkie sprawy tam gdzie wymagany jest podpis, można załatwiać przez ePUAP (http://www.epuap.gov.pl) lub przesłanie Poczta Polską,
- pełna informacja ka każdy temat z zakresu zadań realizowanych przez WSS jest udzielany telefonicznie lub przez strony WWW lub media społecznościowe,
Sekcja ds. Rewitalizacji:
- wydawanie zaświadczeń o położeniu nieruchomości na obszarze rewitalizacji
(https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/37605/rewitalizacja-zaswiadczenie-o-objeciu-nieruchomosci-obszarem-rewitalizacji-oraz-specjalna-strefa-rewitalizacji)
Dział ds. Partycypacji:
Obecnie żadne konsultacje społeczne nie odbywają się. Planowane są procesy, które będą prowadzone w formie wyłącznie elektronicznej.
Zgłoszenia na panel obywatelski przyjmowane są zgodnie z harmonogramem, planowane na 24 marca, na godz. 12.00 losowanie panelistek i panelistów odbędzie się i będzie relacjonowane na żywo na stronie Wrocław Rozmawia (http://www.wroclaw.pl/rozmawia)
Nieodpłatna Pomoc Prawna:
Nieodpłatne porady prawne i obywatelskie są udzielane jedynie przez telefon. Warunkiem uzyskania pomocy przez telefon jest złożenie na adres poczty elektronicznej: npp@um.wroc.pl wniosku o uzyskanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego przez telefon.
Wzór wniosku jest dostępny na stronie: Nieodpłatne porady prawne jedynie przez telefon.
(https://bip.um.wroc.pl/artykul/888/44686/nieodplatne-porady-prawne-jedynie-przez-telefon) Na rozmowę z prawnikiem można umówić się również telefonicznie pod numerem tel. +48 71 777 98 88
Lokale użytkowe dla organizacji pozarządowych
- opinie do wniosków organizacji pozarządowych w sprawach lokalowych (wnioski można przesłać mailem),
- wnioski o najem gminnych lokali użytkowych w trybie bez przetargowym (wnioski można przesłać mailem).
Nadzór nad NGO/ wpisy do ewidencji:
- sprawdzenie dokumentów złożonych przez NGO i wymiana uwag (mail).
WBO i Fundusz Osiedlowy:
- Kontakt z zespołem Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego możliwy jest poprzez e-mail: budzetobywatelski@um.wroc.pl lub telefonicznie: 71 777 81 11/71 777 7717.
- Kontakt z zespołem Funduszu Osiedlowego możliwy jest poprzez e-mail: fundusz.osiedlowy@um.wroc.pl lub telefonicznie 71 777 78 48/ 71 7777 93 40/71 777 74 94
Dział współpracy z NGO:
- Komisja konkursowa - może działać zdalnie,
- wnioski o wypłatę środków,
- zamieszczanie informacji (ogłoszeń, weryfikacji formalnej, rozstrzygnięć itp) na BIP.
Wydział Kultury:
- wniosek o pozwolenie na udostępnienie terenu na prowadzenie autorskich prezentacji artystycznych - przyjmowanie wniosków drogą elektroniczną na adres sekretariatu : wkl@um.wroc.pl,
- wniosek w sprawie ustalenia stawki czynszu za najem pracowni na poziomie 1% stawki w ramach Wrocławskiego Programu Interwencji Społecznej,
- wniosek o stypendium artystyczne Samorządu Wrocławia,
- informacje dotyczące prowadzonych spraw (sprawy w toku).
Lista usług i elektronicznych wzorów dokumentów udostępnianych przez Urząd Miejski Wrocławia na ePUAPie (https://bip.um.wroc.pl/artykul/239/3183/wykaz-uslug-i-elektronicznych-wzorow-dokumentow-udostepnianych-przez-urzad-miejski-wroclawia-na-epuapie)