Zintegrowany System Zarządzania
Prezydent Miasta Wrocławia w 2003 roku podjął decyzję o wdrożeniu w Urzędzie Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z normą PN - EN ISO 9001:2004. Uznano, że System Zarządzania Jakością przyczyni się do poprawy funkcjonowania Urzędu oraz zadowolenia klientów.
W 2007 roku Prezydent Wrocławia ustanowił w Urzędzie Zintegrowany System Zarządzania. Obejmował on trzy międzynarodowe normy z zakresu Zarządzania Jakością, Zarządzania Środowiskowego oraz Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.
Istotą Zarządzania Środowiskowego jest identyfikacja zagrożeń i aspektów środowiskowych. Dzięki temu można przeanalizować wpływ Urzędu Miejskiego na środowisko poprzez decyzje oraz podmioty wykonujące prace na rzecz Urzędu.
Założeniem Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy jest dążenie do ograniczenia wypadków przy pracy.
Sformułowano Politykę Zintegrowanego Systemu Zarządzania w Urzędzie Miejskim Wrocławia. Ponadto Zintegrowany System Zarządzania oparto na podejściu procesowym. Takie podejście pozwala ciągle doskonalić działalność Urzędu, zapobiegać powstaniu nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu oraz weryfikować, czy założone cele są osiągane.
Podstawową korzyścią z wdrożenia Zintegrowanego Systemu Zarządzania jest orientacja na klienta i doskonalenie jakości świadczonych dla niego usług. Urząd Miejski Wrocławia dopełnia starań by zapewnić profesjonalną obsługę klientów w przyjaznej im instytucji, w terminie, zgodnie z trybem określonym w przepisach prawa. Promuje wśród pracowników postawy życzliwego nastawienia na klienta.
Od 2012 roku Urząd Miejski Wrocławia jest w gronie organizacji zarejestrowanych w Krajowym Systemie Ekozarządzania i Audytu (EMAS), potwierdzając tym samym stosowanie najwyższych wymagań stawianych w obszarze Zarządzania Środowiskowego i otrzymując prawo do używania logo EMAS Deklaracja Środowiskowa- plik do pobrania w na dole strony
Potwierdzeniem tego faktu jest umieszczenie Urzędu Miejskiego Wrocławia w Rejestrze EMAS na stronie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Zidentyfikowano aspekty środowiskowe, na które w obszarze wykonywanych zadań Urząd będzie aktywnie oddziaływać, poprzez m.in. nadzór i bieżący monitoring.
Aspekty środowiskowe zostały podzielone na aspekty bezpośrednie tj. powstające wewnątrz organizacji oraz aspekty pośrednie oddziałujące na mieszkańców Wrocławia.
Z pośród wszystkich aspektów zostały wyodrębnione te, które mają lub mogą mieć znaczący wpływ na środowisko.
W wyniku tej analizy zidentyfikowano aspekty bezpośrednie:
- Wytwarzanie odpadów w ramach działalności Urzędu Miejskiego Wrocławia (w tym zużyte tonery i baterie);
- Zużycie energii elektrycznej;
- Zużycie papieru przez pracowników UMW(w tym uwzględniając cykl życia decyzji i innych dokumentów wytwarzanych w UMW);
- Gospodarowanie ciepłem;
- Pobór wody w budynkach UMW oraz wytwarzanie ścieków przez UMW;
- Emisja hałasu z budynków UMW;
- Emisje z rozszczelnień instalacji ppoż - Centrum Usług Informatycznych;
- Emisje do atmosfery chemiczne z terenu UMW;
- Użycie środków chemicznych;
- Ograniczenie skutków awarii i wypadków, które mają istotny wpływ na środowisko;
- Wycieki substancji niebezpiecznych;
- Zużycie zasobów materiałowych, w tym paliw w UMW [z wyłączeniem papieru];
- Emisje związane z użytkowaniem pojazdów służbowych;
- Powstawanie wód opadowych z dachów budynków i placów UMW;
- Zmiana powierzchni terenów zielonych.
Aspekty pośrednie:
- Wytwarzanie odpadów przez mieszkańców;
- Gospodarowanie ściekami przez mieszkańców;
- Emisje do atmosfery substancji gazowych i pyłów;
- Emisja hałasu na terenie Wrocławia;
- Wytwarzanie odpadów przez przedsiębiorców;
- Zmiana powierzchni terenów zieleni i zarządzanie drzewostanem na obszarze miasta;
- Gospodarowanie wodami opadowymi.
Funkcjonowanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania przedstawia Księga Zintegrowanego Systemu Zarządzania (podstawowy dokument opisujący ZSZ) oraz procedury opisujące procesy i czynności w Urzędzie. Natomiast deklaracja względem konkretnych Systemów zawarta jest w Polityce Zintegrowanego Systemu Zarządzania.