Podatek rolny - złożenie informacji (osoby fizyczne)
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Podatków i Opłat |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Od 1 lipca 2019 r. obowiązują jednolite wzory deklaracji i informacji na podatki lokalne: podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.
Informacje i deklaracje, które powinny zostać złożone do końca czerwca 2019 r. oraz korekty deklaracji i informacji złożonych do tej daty należy składać z wykorzystaniem dotychczasowych formularzy, których wzory zostały określone uchwałą Rady Miasta Wrocławia.
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
- COM I
ul. G. Zapolskiej 4 (wejście od ul. W. Bogusławskiego 8,10, sala s4), - COP
ul. Kotlarska 41
sala obsługi - parter.
Informacje: Dział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego (https://bip.um.wroc.pl/artykul/221/3205/wydzial-podatkow-i-oplat)
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Zgodnie z art. 165 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.
Godziny przyjmowania klientów:
- COM I, ul. G. Zapolskiej 4 (wejście od ul. W. Bogusławskiego 8,10, sala s4)
poniedziałek - piątek w godz. 8:00 – 15:15, - COP, ul. Kotlarska 41
poniedziałek - piątek w godz. 8:00 – 17:15.
Osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku leśnego dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji (nakazie płatniczym).
Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
- rejestracja w systemie kolejkowym w siedzibie COP lub COM I,
- rejestracja wizyty przez internet na stronie Rezerwacji wizyt (https://bez-kolejki.um.wroc.pl)
Opłaty:
- złożenie informacji - bez opłat,
- opłata skarbowa za złożenie w organie administracji publicznej dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wpisu lub kopii - 17 zł.
Opłatę skarbową można uiścić bezgotówkowo:
- na konto Gminy Wrocław w PKO BP S.A. nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895,
- za pośrednictwem Platformy Informacyjno-Płatniczej Wrocławia (PLIP) (https://plip.um.wroc.pl/plip/).
Zwolnienie z opłaty skarbowej przysługuje wtedy, gdy pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu (matce, ojcu, babci, dziadkowi), zstępnemu (synowi, córce, wnukowi, wnuczce) lub rodzeństwu.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Złożenie informacji od ręki.
- Osoby fizyczne są zobowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o gruntach w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku rolnego lub zaistnienia zmian stanu faktycznego.
UWAGA!
Obowiązek składania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg na podstawie przepisów ustawy.
W późniejszym etapie postępowania - załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy. Art. 139 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji służy Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia reprezentowanego przez Wydział Podatków i Opłat, w terminie 14 dni od daty otrzymania.
Zgodnie z art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określając istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym,
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
- Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym,
- Uchwała Nr XLVIII/1121/17 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 23 listopada 2017 r. w sprawie wzorów formularzy informacji oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny oraz ich formatu elektronicznego, warunków i trybu składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- Uchwała Nr II/8/18 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie wzorów formularzy informacji oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny oraz ich formatu elektronicznego, warunków i trybu składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2019 r. w sprawie wzorów informacji o gruntach i deklaracji na podatek rolny.
Wymagane wnioski i dokumenty:
- akt notarialny lub umowę dzierżawy lub umowę zawartą stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub postanowienie Sądu,
dla gruntów nabytych przed dniem 30.06.2019 r.:
- formularz IR-1 – informacja o gruntach,
- formularz IR-1/A - informacja o gruntach część uzupełniająca dane o nieruchomościach rolnych,
- formularz IR-1/B - informacja o gruntach część uzupełniająca dane o zwolnieniach i ulgach podatkowych w podatku rolnym - w przypadku gdy grunt podlega ustawowemu zwolnieniu;
dla gruntów nabytych po dniu 30.06.2019 r.:
- formularz IR-1 (od 1 lipca 2019 r.) – informacja o gruntach,
- formularz ZIR-1 - załącznik do informacji o gruntach, dane o przedmiotach opodatkowania podlegających opodatkowaniu,
- formularz ZIR-2 - załącznik do informacji o gruntach, dane o przedmiotach opodatkowania zwolnionych z opodatkowania,
- formularz ZIR-3 - załącznik do informacji o gruntach, dane pozostałych podatników.
W przypadku nabycia budynków lub lasu dodatkowo należy złożyć:
- formularz Informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - opis procedury dotyczącej podatku od nieruchomości dostępny jest w zakładce Poradnik Klienta (https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8849/podatek-od-nieruchomosci-zlozenie-informacji-in-1-osoby-fizyczne)
- formularz Informacji o lasach wraz z załącznikami - opis procedury dotyczącej podatku leśnego dostępny jest w zakładce Poradnik Klienta (https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8847/podatek-lesny-zlozenie-informacji-osoby-fizyczne)