Podatek od nieruchomości - złożenie informacji IN-1 (osoby fizyczne)
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Podatków i Opłat |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Od 1 lipca 2019 r. obowiązują jednolite wzory deklaracji i informacji na podatki lokalne: podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.
Informacje i deklaracje, które powinny zostać złożone do końca czerwca 2019 r. oraz korekty deklaracji i informacji złożonych do tej daty należy składać z wykorzystaniem dotychczasowych formularzy, których wzory zostały określone uchwałą Rady Miasta Wrocławia.
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
- COM I
ul. G. Zapolskiej 4 (wejście od ul. W. Bogusławskiego 8,10, sala s4), - COP
ul. Kotlarska 41
sala obsługi - parter.
Informacje:
Dział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego (https://bip.um.wroc.pl/artykul/221/3205/wydzial-podatkow-i-oplat#frl)
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Zgodnie z art. 165 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.
Godziny przyjmowania klientów:
- COM I, ul. G. Zapolskiej 4 (wejście od ul. W. Bogusławskiego 8,10, sala s4)
poniedziałek - piątek w godz. 8:00 – 15:15, - COP, ul. Kotlarska 41
poniedziałek - piątek w godz. 8:00 – 17:15.
Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
- rejestracja w systemie kolejkowym w siedzibie COP lub COM I,
- rejestracja wizyty przez Internet na stronie Rezerwacji wizyt (https://bez-kolejki.um.wroc.pl/).
Opłaty:
- złożenie informacji - bez opłat,
- opłata skarbowa za złożenie w organie administracji publicznej dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wpisu lub kopii - 17 zł.
Opłatę skarbową można uiścić bezgotówkowo:
- na konto Gminy Wrocław w PKO BP S.A. nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895,
- za pośrednictwem Platformy Informacyjno-Płatniczej Wrocławia (PLIP) (https://plip.um.wroc.pl)
Zwolnienie z opłaty skarbowej przysługuje wtedy, gdy pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu (matce, ojcu, babci, dziadkowi), zstępnemu (synowi, córce, wnukowi, wnuczce) lub rodzeństwu.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
- informację należy złożyć w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego, a także informować ten organ o zaistnieniu zmian w terminie 14 dni od ich powstania. Obowiązek ten dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień na mocy przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
- jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona, albo w którym
- rozpoczęto użytkowanie budynku lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem.
Obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek, np. sprzedaż nieruchomości. Podatek od nieruchomości dla osób fizycznych ustala Prezydent Wrocławia w drodze decyzji.
W późniejszym etapie postępowania - załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy (art. 139 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa).
Tryb odwoławczy:
Od decyzji służy Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia reprezentowanego przez Wydział Podatków i Opłat, w terminie 14 dni od daty otrzymania.
Zgodnie z art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określając istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Wymagane wnioski i dokumenty:
- akt notarialny lub postanowienie sądu o przysądzeniu własności, lub umowę dzierżawy gruntu, lub umowę najmu lokalu użytkowego lub postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub umowa kupna – sprzedaży kiosku,
- formularz IN-1 - informacja o nieruchomościach,
- formularz IN-1/A - informacja o nieruchomościach część uzupełniająca dane o zwolnieniach.