Pełnomocnictwa w sprawach podatkowych
Natomiast od 1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy umożliwiające udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, które upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej (z wyjątkiem złożenia deklaracji). Pełnomocnictwo ogólne mocodawca zgłasza w formie elektronicznej do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych za pośrednictwem Portalu Podatkowego Składanie pełnomocnictw ogólnych (ich zmiana i odwołanie) nie podlega opłacie skarbowej.
W rozporządzeniu Ministra Finansów zostały wprowadzone następujące wzory formularzy w zakresie pełnomocnictw:
- pełnomocnictwo do doręczeń (druk PPD-1)
- pełnomocnictwo szczególne (druk PPS-1)
- pełnomocnictwodo podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej (druk UPL-1P)
- pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (druk UPL-1)
W przypadku złożenia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji przed dniem 1 stycznia 2016 r., nie ma obowiązku ponownego składania pełnomocnictwa według nowego wzoru na formularzu UPL-1P lub UPL-1. Wcześniejsze pełnomocnictwa zachowają moc do czasu ich wygaśnięcia lub odwołania
- zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa do doręczeń (druk OPD-1)
- zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego (druk OPS-1)
- zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej (druk OPL-1P)
- zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (druk OPL-1)