Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów
ul. G. Zapolskiej 4, 
50-032 Wrocław
I piętro, pokoje: 127-129


  • Warunki uzyskania pomocy, właściwość miejscowa i rzeczowa rzecznika konsumentów

Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu - zgodnie z umocowaniem ustawowym - udziela pomocy prawnej jedynie konsumentom, to znaczy osobom fizycznym, które zawarły umowę (sprzedaży, o dzieło, o świadczenie usług) w celu prywatnym z firmą, która sprzedała towar lub usługę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu mogą skorzystać jedynie stali mieszkańcy Wrocławia, to znaczy osoby, dla których Miasto Wrocław jest miejscem zamieszkania i centrum aktywności życiowej oraz które zawarły umowę z firmą zarejestrowaną na terenie RP - w celu prywatnym.

Miejski Rzecznik Konsumentów wykonuje swoje zadania na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2018 r., poz. 798 ze zm.). Analiza zgłaszanej rzecznikowi konsumentów sprawy wymaga zapoznania się z całą zgromadzoną dokumentacją (w szczególności chodzi o umowy, rachunki, protokoły odbioru, zgłoszenia reklamacyjne oraz prowadzoną ze sprzedawcą/wykonawcą korespondencją w sprawie). Miejski Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego i odwoławczego. Mediacje prowadzone przez rzeczników konsumentów mają charakter polubowny, co oznacza, że przedsiębiorca może podtrzymać swoją negatywną decyzję w sprawie i wtedy konsumentowi pozostaje już tylko skierowanie sprawy do sądu.

Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu nie prowadzi poradnictwa prawnego w drodze korespondencji elektronicznej.
Tą drogą przyjmowane są jedynie kompletne wnioski do rejestracji (wypełniony i podpisany wniosek/pełnomocnictwo pobrany z niniejszej strony wraz z dołączonymi załącznikami w kopiach stanowiącymi pełną dokumentację zgłaszanej sprawy).

Porady prawne są udzielane przez pracowników Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu w formie telefonicznej oraz bezpośredniej (wizyta nie wymaga wcześniejszego umawiania się, natomiast trzeba zabrać ze sobą wszystkie dokumenty związane ze zgłaszanym problemem).
Miejski Rzecznik Konsumentów rozpatruje pisemne wnioski w kolejności ich wpływu.

Informacje o zmianach przepisów, akty prawne, ważne adresy internetowe.

Jeśli umowa została zawarta 25.12.2014 r. lub później zastosowanie znajdzie już nowa ustawa o prawach konsumenta.

Natomiast do umów zawartych przed dniem 25.12.2014 r. stosujemy przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej.

Dodatkowo Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławia poleca ogólnodostępne strony internetowe innych urzędów i organizacji zajmujących się ochroną konsumentów w Polsce. Można tam znaleźć treści najważniejszych aktów prawnych, informacje i porady praktyczne, opisy konkretnych przypadków spraw konsumenckich, bieżące komunikaty i ogłoszenia.

Na pewno warto wskazać główną  stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która zawiera na przykład Rejestr Klauzul Niedozwolonych oraz prostą wyszukiwarkę wszystkich rzeczników konsumentów w Polsce oraz innych organizacji i urzędów zajmujących się ochroną konsumentów

Polecamy Państwu bezpłatne porady prawne w sprawach konsumenckich w Regionalnym Ośrodku Konsumenckim. Porady są prowadzone przez KIGS i Stowarzyszenie Aquila. Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie: dlakonsumenta.pl

Regionalny Ośrodek Konsumencki
Kościuszki 35 a (II piętro oficyna)
50-090 Wrocław
tel. 22 299 60 90

Szereg przydatnych i praktycznych informacji można również znaleźć na stronie internetowej Federacji Konsumentów.

Godna polecenia jest również strona Inspekcji Handlowej, która zawiera miedzy innymi Listę rzeczoznawców oraz strona Stowarzyszenia Konsumentów Polskich (gdzie szczególnie zachęcamy do zapoznania się ze stroną zawierającą  publikacje dla konsumentów). 



Załączniki:

(PL) Wniosek Konsumenta - wersja podstawowa