Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów
ul. Gabrieli Zapolskiej 4, 
50-032 Wrocław
I piętro, pokoje: 127-129


  • Warunki uzyskania pomocy, właściwość miejscowa i rzeczowa rzecznika konsumentów

    Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu - zgodnie z umocowaniem ustawowym - udziela pomocy prawnej jedynie konsumentom, to znaczy osobom fizycznym, które zawarły umowę (sprzedaży, o dzieło, o świadczenie usług) w celu prywatnym z firmą, która sprzedała towar lub usługę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Warunkiem skorzystania z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu jest stałe zameldowanie/zamieszkanie (potwierdzone faktem opłacania we wrocławskim urzędzie skarbowym podatku dochodowego od osób fizycznych) na terenie miasta Wrocław osoby, której dotyczy zgłaszany problem (która jest stroną umowy, na tle której wystąpił problem) oraz zawarcie umowy z firmą zarejestrowaną na terenie RP na cele prywatne.

    Miejski Rzecznik Konsumentów wykonuje swoje zadania na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 184). Analiza zgłaszanej rzecznikowi konsumentów sprawy wymaga zapoznania się z całą zgromadzoną dokumentacją (w szczególności chodzi o umowy, rachunki, protokoły odbioru, zgłoszenia reklamacyjne oraz prowadzoną ze sprzedawcą/wykonawcą korespondencją w sprawie). Miejski Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego i odwoławczego. Mediacje prowadzone przez rzeczników konsumentów mają charakter polubowny, co oznacza, że przedsiębiorca może podtrzymać swoją negatywną decyzję w sprawie i wtedy konsumentowi pozostaje już tylko skierowanie sprawy do sądu.

    Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu nie prowadzi poradnictwa prawnego w drodze korespondencji elektroniczne.
    Tą drogą przyjmowane są jedynie kompletne wnioski do rejestracji (wypełniony i podpisany wniosek/pełnomocnictwo pobrany z niniejszej strony wraz z dołączonymi załącznikami w kopiach stanowiącymi pełną dokumentację zgłaszanej sprawy).

Konsumenci preferujący kontakt w formie elektronicznej i e-porady mogą skorzystać z pomocy instytucji wskazanych poniżej:

Infolinia Konsumencka

Infolinia prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
telefon: 800 889 866 (od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 17:00)

Centrum E-Porad konsumenckich

prowadzone przez Federację Konsumentów
porady@dlakonsumentow.pl

Centrum udziela porad wyłącznie konsumentom.

Więcej informacji:
http://www.federacja-konsumentow.org.pl/158,konsumenckie-centrum-eporad.html

 

  • Porady prawne są udzielane przez pracowników Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu w formie telefonicznej oraz bezpośredniej (wizyta nie wymaga wcześniejszego umawiania się, natomiast trzeba zabrać ze sobą wszystkie dokumenty związane ze zgłaszanym problemem).
    Miejski Rzecznik Konsumentów rozpatruje pisemne wnioski w kolejności ich wpływu.
  • Co powinien zawierać wniosek/ zapytanie kierowane do rzecznika konsumentów

    Wniosek o udzielenie pomocy prawnej do rzecznika konsumentów  powinien zawierać w szczególności:  dane dotyczące konsumenta, tj. poza imieniem i nazwiskiem, także pełny adres stałego zameldowania (miejscowość, kod, nazwę ulicy, nr domu i nr mieszkania), ew. adres do korespondencji, nr tel. kontaktowego.
    W treści pisma należy opisać zgłaszany problem (jakiej dotyczy firmy, jakiej umowy, od kiedy trwa oraz jego przebieg), wreszcie: oczekiwany od rzecznika konsumentów rodzaj pomocy prawnej (wniosek o poradę, interwencję do firmy czy mediację), wysokość dochodzonego roszczenia.
    W przypadku posiadania dowodów pisemnych w sprawie, należy je również przedstawić (chodzi o kopie tych dokumentów).
    Wniosek musi zawierać oryginalny podpis konsumenta, która zwraca się o pomoc prawną.

Informacje o zmianach przepisów, akty prawne, ważne adresy internetowe