Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów
ul. G. Zapolskiej 4, 
50-032 Wrocław
I piętro, pokoje: 127-129


  • Warunki uzyskania pomocy, właściwość miejscowa i rzeczowa rzecznika konsumentów

Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu - zgodnie z umocowaniem ustawowym - udziela pomocy prawnej jedynie konsumentom, to znaczy osobom fizycznym, które zawarły umowę (sprzedaży, o dzieło, o świadczenie usług) w celu prywatnym z firmą, która sprzedała towar lub usługę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu mogą skorzystać jedynie stali mieszkańcy Wrocławia, to znaczy osoby, dla których Miasto Wrocław jest miejscem zamieszkania i centrum aktywności życiowej oraz które zawarły umowę z firmą zarejestrowaną na terenie RP - w celu prywatnym.

Miejski Rzecznik Konsumentów wykonuje swoje zadania na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2018 r., poz. 798 ze zm.). Analiza zgłaszanej rzecznikowi konsumentów sprawy wymaga zapoznania się z całą zgromadzoną dokumentacją (w szczególności chodzi o umowy, rachunki, protokoły odbioru, zgłoszenia reklamacyjne oraz prowadzoną ze sprzedawcą/wykonawcą korespondencją w sprawie). Miejski Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego i odwoławczego. Mediacje prowadzone przez rzeczników konsumentów mają charakter polubowny, co oznacza, że przedsiębiorca może podtrzymać swoją negatywną decyzję w sprawie i wtedy konsumentowi pozostaje już tylko skierowanie sprawy do sądu.

Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu nie prowadzi poradnictwa prawnego w drodze korespondencji elektronicznej.
Tą drogą przyjmowane są jedynie kompletne wnioski do rejestracji (wypełniony i podpisany wniosek/pełnomocnictwo pobrany z niniejszej strony wraz z dołączonymi załącznikami w kopiach stanowiącymi pełną dokumentację zgłaszanej sprawy).

Porady prawne są udzielane przez pracowników Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu w formie telefonicznej oraz bezpośredniej (wizyta nie wymaga wcześniejszego umawiania się, natomiast trzeba zabrać ze sobą wszystkie dokumenty związane ze zgłaszanym problemem).
Miejski Rzecznik Konsumentów rozpatruje pisemne wnioski w kolejności ich wpływu.

Informacje o zmianach przepisów, akty prawne, ważne adresy internetowe.

Jeśli umowa została zawarta 25.12.2014 r. lub później zastosowanie znajdzie już nowa ustawa o prawach konsumenta.

Natomiast do umów zawartych przed dniem 25.12.2014 r. stosujemy przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej.

Dodatkowo Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławia poleca ogólnodostępne strony internetowe innych urzędów i organizacji zajmujących się ochroną konsumentów w Polsce. Można tam znaleźć treści najważniejszych aktów prawnych, informacje i porady praktyczne, opisy konkretnych przypadków spraw konsumenckich, bieżące komunikaty i ogłoszenia.

Na pewno warto wskazać główną  stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która zawiera na przykład Rejestr Klauzul Niedozwolonych oraz prostą wyszukiwarkę wszystkich rzeczników konsumentów w Polsce oraz innych organizacji i urzędów zajmujących się ochroną konsumentów: www.uokik.gov.pl

Szereg przydatnych i praktycznych informacji można również znaleźć na stronie internetowej Federacji Konsumentów:  www.federacja-konsumentow.org.pl

Godna polecenia jest również strona Inspekcji Handlowej, która zawiera miedzy innymi Listę rzeczoznawców: https://wiih.ibip.wroc.pl/public/ oraz strona Stowarzyszenia Konsumentów Polskich (gdzie szczególnie zachęcamy do zapoznania się z publikacjami dla konsumentów): http://www.konsumenci.org/publikacje,dla-konsumentow,5,19.html"



Załączniki:

(PL) Wniosek Konsumenta - wersja podstawowa