Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów
ul. G. Zapolskiej 4, 
50-032 Wrocław
I piętro, pokoje: 127-129


  • Warunki uzyskania pomocy, właściwość miejscowa i rzeczowa rzecznika konsumentów

Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu - zgodnie z umocowaniem ustawowym - udziela pomocy prawnej jedynie konsumentom, to znaczy osobom fizycznym, które zawarły umowę (sprzedaży, o dzieło, o świadczenie usług) w celu prywatnym z firmą, która sprzedała towar lub usługę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Warunkiem skorzystania z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu jest stałe zameldowanie/zamieszkanie (potwierdzone faktem opłacania we wrocławskim urzędzie skarbowym podatku dochodowego od osób fizycznych) na terenie miasta Wrocław osoby, której dotyczy zgłaszany problem (która jest stroną umowy, na tle której wystąpił problem) oraz zawarcie umowy z firmą zarejestrowaną na terenie RP na cele prywatne.

Miejski Rzecznik Konsumentów wykonuje swoje zadania na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 184). Analiza zgłaszanej rzecznikowi konsumentów sprawy wymaga zapoznania się z całą zgromadzoną dokumentacją (w szczególności chodzi o umowy, rachunki, protokoły odbioru, zgłoszenia reklamacyjne oraz prowadzoną ze sprzedawcą/wykonawcą korespondencją w sprawie). Miejski Rzecznik Konsumentów występuje do przedsiębiorcy dopiero po wyczerpaniu przez konsumenta drogi postępowania reklamacyjnego i odwoławczego. Mediacje prowadzone przez rzeczników konsumentów mają charakter polubowny, co oznacza, że przedsiębiorca może podtrzymać swoją negatywną decyzję w sprawie i wtedy konsumentowi pozostaje już tylko skierowanie sprawy do sądu.

Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu nie prowadzi poradnictwa prawnego w drodze korespondencji elektroniczne.
Tą drogą przyjmowane są jedynie kompletne wnioski do rejestracji (wypełniony i podpisany wniosek/pełnomocnictwo pobrany z niniejszej strony wraz z dołączonymi załącznikami w kopiach stanowiącymi pełną dokumentację zgłaszanej sprawy).

Porady prawne są udzielane przez pracowników Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów we Wrocławiu w formie telefonicznej oraz bezpośredniej (wizyta nie wymaga wcześniejszego umawiania się, natomiast trzeba zabrać ze sobą wszystkie dokumenty związane ze zgłaszanym problemem).
Miejski Rzecznik Konsumentów rozpatruje pisemne wnioski w kolejności ich wpływu.

  • Co powinien zawierać wniosek/ zapytanie kierowane do rzecznika konsumentów

Wniosek o udzielenie pomocy prawnej do rzecznika konsumentów  powinien zawierać w szczególności:  dane dotyczące konsumenta, tj. poza imieniem i nazwiskiem, także pełny adres stałego zameldowania (miejscowość, kod, nazwę ulicy, nr domu i nr mieszkania), ew. adres do korespondencji, nr tel. kontaktowego.
W treści pisma należy opisać zgłaszany problem (jakiej dotyczy firmy, jakiej umowy, od kiedy trwa oraz jego przebieg), wreszcie: oczekiwany od rzecznika konsumentów rodzaj pomocy prawnej (wniosek o poradę, interwencję do firmy czy mediację), wysokość dochodzonego roszczenia.
W przypadku posiadania dowodów pisemnych w sprawie, należy je również przedstawić (chodzi o kopie tych dokumentów).
Wniosek musi zawierać oryginalny podpis konsumenta, która zwraca się o pomoc prawną.

Informacje o zmianach przepisów, akty prawne, ważne adresy internetowe.

Jeśli umowa została zawarta 25.12.2014 r. lub później zastosowanie znajdzie już nowa ustawa o prawach konsumenta.

Natomiast do umów zawartych przed dniem 25.12.2014 r. stosujemy przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej.

Dodatkowo Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławia poleca ogólnodostępne strony internetowe innych urzędów i organizacji zajmujących się ochroną konsumentów w Polsce. Można tam znaleźć treści najważniejszych aktów prawnych, informacje i porady praktyczne, opisy konkretnych przypadków spraw konsumenckich, bieżące komunikaty i ogłoszenia.

Na pewno warto wskazać główną  stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która zawiera na przykład Rejestr Klauzul Niedozwolonych oraz prostą wyszukiwarkę wszystkich rzeczników konsumentów w Polsce oraz innych organizacji i urzędów zajmujących się ochroną konsumentów: www.uokik.gov.pl

Szereg przydatnych i praktycznych informacji można również znaleźć na stronie internetowej Federacji Konsumentów:  www.federacja-konsumentow.org.pl

Godna polecenia jest również strona Inspekcji Handlowej, która zawiera miedzy innymi Listę rzeczoznawców: http://wiih.ibip.wroc.pl/public/ oraz strona Stowarzyszenia Konsumentów Polskich (gdzie szczególnie zachęcamy do zapoznania się z publikacjami dla konsumentów): http://www.konsumenci.org/publikacje,dla-konsumentow,5,19.html"



Załączniki:

(PL) Wniosek Konsumenta - wersja podstawowa