Rozwiązanie stowarzyszenia zwykłego
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | kluby, stowarzyszenia, organizacje |
---|---|
E - usługa | nie |
Komórka odpowiedzialna | Wydział Partycypacji Społecznej |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Partycypacji Społecznej (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/229/3193)
ul. G. Zapolskiej
- I piętro, pok. 124 (pracownik merytoryczny).
- piętro, pok. 120 (sekretariat),
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Stowarzyszenia zwykłe
Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek - piątek 7:45—15:45
Opłaty:
Brak.
Uwagi:
Wpis informacji o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta jest możliwy dopiero po zakończeniu likwidacji stowarzyszenia.
Likwidacja stowarzyszenia polega na całkowitym zakończeniu jego działalności oraz zadysponowaniu jego mieniem.
Stowarzyszenie składa wniosek o wykreślenie z ewidencji. Organ nadzorujący dokonuje wpisu o wykreśleniu z ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku.
Jeżeli wniosek zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Krok pierwszy
Jeśli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby zakończyło ono swoją działalność i byt prawny powinni w pierwszej kolejności na Zebraniu Członków:
-
podjąć uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia zgodnie z zapisami regulaminu i wyznaczeniu likwidatora, (wzór uchwały do pobrania na dole strony);
-
sporządzić protokół z zebrania (wzór protokołu do pobrania na dole strony);
-
sporządzić listę obecności członków stowarzyszenia na zebraniu (wzór listy do pobrania na dole strony);
Uchwała powinna:
- określać datę rozwiązania stowarzyszenia, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji,
- określać cel na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego stowarzyszenia.
- wskazać likwidatora,
Krok drugi:
Następnie likwidator:
-
sporządza sprawozdanie finansowe (zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r.
o rachunkowości) na dzień poprzedzający dzień rozpoczęcia likwidacji; -
pisemnie zawiadamia Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia (WSS) - o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia (wzór zawiadomienia do pobrania poniżej) oraz dołącza protokół z Zebrania Członków wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego i listą obecności;
-
podaje do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (można też złożyć z ww. dokumentami 3 szt. ogłoszenia o likwidacji do WSS, które zostaną wywieszone na tablicach Urzędu Miejskiego na 3 tygodnie (wzór ogłoszenia do pobrania poniżej);
-
ogłoszenie powinno zawierać informacje o rozpoczęciu likwidacji, dane i kontakt do likwidatora oraz datę do kiedy można zgłaszać ewentualne roszczenia wobec likwidującej się organizacji.
Krok trzeci:
W dalszej kolejności likwidator:
-
ustala listę wierzycieli i dłużników,
-
przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli,
-
zamyka rachunek bankowy, w banku w którym stowarzyszenie go posiadało,
-
sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości - stan rachunkowy na koniec likwidacji
-
sporządza protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia zwykłego na przechowywanie (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego),
-
dokonuje innych czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji
w tym zawiadamia właściwy urząd skarbowy i Urząd Statystyczny we Wrocławiu -
sporządza sprawozdanie z podjętych przez siebie działań w toku likwidacji
Krok czwarty
Likwidator składa wniosek do WSS o wykreślenie stowarzyszenia zwykłego z ewidencji wraz z:
- sprawozdaniem finansowym na koniec likwidacji,
- sprawozdaniem Likwidatora z podjętych działań
Zarówno sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający jak i dzień zakończenia likwidacji oraz sprawozdanie z czynności likwidacyjnych winny być zatwierdzenie przez zebranie członków.
Tryb odwoławczy:
W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu o wykreśleniu z ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku, stowarzyszenie zwykłe może wnieść skargę na bezczynność do sądu administracyjnego.
Podstawa prawna:
Ustawa Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r.
Wymagane wnioski i dokumenty:
Zamieszczone wzory dokumentów nie stanowią urzędowych formularzy a jedynie przygotowane dla Państwa edytowalne szablony do wykorzystania.