Założenie klubu sportowego i uczniowskiego klubu sportowego
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | kluby, stowarzyszenia, organizacje |
---|---|
E - usługa | nie |
Komórka odpowiedzialna | Wydział Partycypacji Społecznej |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Partycypacji Społecznej (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/229/3193)
ul. G. Zapolskiej 4
- I piętro, pok. 124 (pracownik merytoryczny)
- I piętro, pok. 120 (sekretariat)
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Wniosek o wpis powinien zostać podpisany przez wybrany na zebraniu założycielskim Komitet Założycielski (osoby wybrane spośród członków założycieli)
Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek - piątek 7:45 -15:45
Uwagi:
Klub sportowy/uks uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do ewidencji.
Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
Klub sportowy/uks po rejestracji musi uzyskać numer REGON (Główny Urząd Statystyczny) oraz NIP (Urząd skarbowy)
Opłaty:
- opłata skarbowa - 10 zł (tytułem wydania decyzji administracyjnej)
Opłatę można wpłacać
- w Oddziałach Obsługi Bankowej (https://bip.um.wroc.pl/contents/151) lub
- na konto: Gmina Wrocław PKO BANK POLSKI S.A. nr konta 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Przed złożeniem dokumentów, ich projekty jak również treść statutu, można skonsultować, również mailowo z pracownikiem merytorycznym w celu uniknięcia wewnętrznych niespójności czy ewentualnych niezgodności w treści dokumentów.
Krok pierwszy
Do założenia klubu sportowego/uks potrzebne jest minimum 7 osób.
W pierwszej kolejności na zebraniu założycielskim należy podjąć uchwałę o założeniu klubu sportowego/uks (wzór uchwały do pobrania na dole strony).
Następnie należy uchwalić statut klubu sportowego/uks, który przede wszystkim będzie zawierał informacje o:
- nazwie klubu sportowego/uks, odróżniającej go od innych klubów sportowych/uks organizacji i instytucji;
- terenie działania i siedzibie klubu sportowego/uks;
- celach i sposobach ich realizacji;
- sposobie nabywania i utraty członkostwa, przyczynach utraty członkostwa oraz prawach i obowiązkach członków;
- władzach klubu sportowego/uks, trybie dokonywania ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencjach;
- możliwości otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją;
- sposobie reprezentowania klubu sportowego/uks, w szczególności sposobie zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunkach ważności uchwał władz klubu sportowego/uks;
- sposobie uzyskiwania środków finansowych oraz ustanawiania składek członkowskich;
- zasadach dokonywania zmian statutu;
- sposobie rozwiązania się klubu sportowego/uks.
Statut musi obowiązkowo zawierać ww. treść. Ponadto możecie Państwo wzbogacić go o inne dodatkowe zapisy, dotyczące zasad funkcjonowania klubu sportowego/uks (wzór uchwały oraz ramowego statutu do pobrania na dole strony).
Krok drugi:
Kolejną uchwałą jest dokonanie wyboru osób, które wejdą w skład Komitetu Założycielskiego klubu sportowego/uks. Nie muszą to być wszyscy członkowie założyciele. Obowiązkiem Komitetu Załozycielskiego będzie podpisanie wniosku o wpis do ewidencji klubów sportowych/uks oraz reprezentowanie członków założycieli na etapie rejestracji. Warto wybrać w skład tego organu osoby mające faktyczną możliwość działania (wzór uchwały do pobrania na dole strony).
Osoby zakładające klub sportowy/uks muszą też podjąć decyzję o liczebności wybieranych władz – zarządu i komisji rewizyjnej oraz trybie ich wyboru. Jeśli liczba członków władz będzie nieokreślona (np. 3-7) warto pamiętać że przed dokonaniem wyboru konkretnych osób należy na Zebraniu Założycielskim (i kolejnych Walnych Zebraniach Członków) podjąć uchwałę określającą dokładną liczbę osób wchodzących w skład zarządu lub komisji rewizyjnej na daną kadencję.
Dodatkowo ze statutu powinno wynikać czy wyboru od razu na poszczególne funkcje w zarządzie i komisji rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie Członków, czy też wybiera ono jedynie określoną liczbę osób a te dzielą się pomiędzy sobą funkcjami w poszczególnych władzach.
Zgodnie z zasadami ustalonymi w statucie należy podjąć uchwałę o wyborze odpowiednio Zarządu i Komisji Rewizyjnej (wzór uchwał do pobrania na dole strony).
W zależności od zapisów przyjętych w statucie, może okazać się potrzebne oprócz uchwał Zebrania Założycielskiego o wyborze osób do Zarządu i Komisji Rewizyjnej, podjęcie dodatkowych uchwał przez Zarząd i Komisje Rewizyjną o ukonstytuowaniu się czyli wyborze na konkretne funkcje w tych organach bezpośrednio przez ich członków. W takiej sytuacji uchwała Zarządu powinna zostać podpisana przez wszystkich jego członków a uchwała Komisji Rewizyjnej przez wszystkie osoby wchodzące w jej skład.
Potwierdzeniem dokonanego wyboru może być również protokół z posiedzenia Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej wraz z listą obecności na tych posiedzeniach.
Krok trzeci:
Po przeprowadzeniu zebrania założycielskiego osoby wchodzące w skład Komitetu Założycielskiego, reprezentujące członków założycieli składają na piśmie Prezydentowi Wrocławia za pośrednictwem Wydziału Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia wniosek o wpis do ewidencji klubów sportowych/uks (wzór wniosku do pobrania na dole strony).
Wniosek o wpis powinien zostać podpisany przez wszystkich członków komitetu założycielskiego.
Do wniosku należy dołączyć
- statut,
- protokół z Zebrania Założycielskiego,
- uchwały podjęte podczas Zebrania Założycielskiego
- listę założycieli klubu sportowego/uks, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli,
- adres siedziby klubu sportowego/uks wraz z oświadczeniem Zarządu, z którego wynika że stowarzyszenia ma prawo użytkować lokal znajdujący się pod wskazanym jako siedziba adresem (wzór oświadczenia do pobrania na dole strony),
- dowód dokonania opłaty skarbowej w wysokości 10 zł.
Jeżeli wniosek zawiera braki, zostaniecie Państwo wezwani do ich usunięcia w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia doręczenia takiego pisma.
Nieusunięcie wskazanych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Jeśli natomiast Państwa wniosek nie zostanie opłacony, zostanie Państwu wyznaczony termin do wniesienia tej opłaty (7 – 14 dni) pod rygorem zwrotu wniosku lub zaniechania dalszych czynności.
Wpisanie klubu sportowego/uks do ewidencji następuje w ciągu 30 dni od dnia wpływu poprawnie złożonego wniosku.
Sprawę wpisu uznaje się również za załatwioną milcząco w sposób w całości uwzględniający żądanie strony występującej z wnioskiem o wpis, jeżeli w terminie 30 dni od daty doręczenia wniosku nie zostanie wydana decyzja o wpisie, albo decyzja o odmowie wpisu.
Do wpisu do ewidencji uczniowskich klubów sportowych stosuje się przepisy działu II rozdziału 14 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dot. postępowania uproszczonego).
Istotne jest w związku z powyższym dostarczenie wraz z wnioskiem wszystkich niezbędnych dokumentów, ponieważ postępowanie dowodowe jest ograniczone tylko do dowodów zgłoszonych przez stronę, łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania, oraz dowodów możliwych do ustalenia na podstawie danych, którymi dysponuje organ prowadzący postępowanie.
Brak wymaganych dokumentów może skutkować decyzja odmowną.
O dokonaniu wpisu do ewidencji albo odmowie dokonania wpisu klub sportowy/uks informowany jest poprzez doręczenie pisemnej decyzji. Umożliwi ona również uzyskanie numeru NIP i REGON.
Klub sportowy/uczniowski klub sportowy powinien zgłaszać wszelkie zmiany wpisanych do ewidencji informacji, składając wniosek o wpis zmian w ewidencji w terminie 14 dni od dnia zmiany danych, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmiany. Przepisy o wpisie do ewidencji stosuje się odpowiednio.
Tryb odwoławczy:
Przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach;
- Ustawa z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie;
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Wymagane wnioski i dokumenty:
- wniosek o wpis do ewidencji;
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej;
- protokół z Zebrania Założycielskiego zawierający następujące uchwały:
- Uchwała o założeniu klubu;
- Uchwała o uchwaleniu statutu;
- Uchwała o wyborze Komitetu Założycielskiego;
- Uchwała o wyborze Zarządu;
- Uchwała o wyborze Komisji Rewizyjnej;
- Statut – 2 egz. – zapisy zgodnie z art. 10 ustawy Prawo o stowarzyszeniach;
- lista założycieli klubu będąca jednocześnie listą obecności z Zebrania Założycielskiego (min. 7 osób).
Zamieszczone wzory dokumentów nie stanowią urzędowych formularzy a jedynie przygotowane dla Państwa edytowalne szablony do wykorzystania.