Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań, dotyczących opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych oraz z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa – dotyczy wniosków złożonych nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
E - usługa | nie |
Komórka odpowiedzialna | Wydział Nieruchomości Skarbu Państwa |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Złożenie wniosku:
Osobiście:
- Kancelaria Ogólna Urzędu Miejskiego
pl. Nowy Targ 1-8, parter, pok. 5 - COM I
ul. G. Zapolskiej 4
parter, sala nr 4, stanowiska 6 i 7 - COM IV
al. M. Kromera 44 - COM V
ul. Hubska 8-16, parter, sala nr 1, stanowisko 1
Elektronicznie:
- za pośrednictwem ePUAP wysłać, samodzielnie sporządzony wniosek, pismem ogólnym: https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/sprawy-ogolne/ogolne-sprawy-urzedowe-2/pismo-ogolne-do-podmiotu-publicznego-nowe
Rozpatrywanie wniosku:
- Wydział Nieruchomości Skarbu Państwa
Dział Opłat za Użytkowanie Wieczyste
tel. kontaktowy +48/71 799 69 23
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Osoby fizyczne, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej
Godziny przyjmowania klientów:
- poniedziałek - piątek 8:00—15:00
Opłaty:
Bez opłat
Termin i sposób załatwienia sprawy:
30 dni kalendarzowych, a w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania wyjaśniającego
Wnioski/podania, sporządzone samodzielnie, należy składać nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności zobowiązania.
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje
Podstawa prawna:
- Art. 71 ust. 4 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
- Art. 7 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów,
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publiczne;
- Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis
Zaświadczenia de minimis:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Przedstawianie przy ubieganiu się o pomoc de minimis:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 października 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis,
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie.
Wymagane wnioski i dokumenty:
Osoby fizyczne:
Wniosek powinien zawierać uzasadnienie braku możliwości uregulowania zobowiązania w ustawowym terminie, w tym argumenty potwierdzające ważny powód starania się o ulgę. Zastosowanie ulgi zależy od kondycji ekonomiczno-finansowej kontrahenta oraz prowadzonego gospodarstwa domowego.
Do wniosku należy dołączyć :
- druk oświadczenia o stanie majątkowym
Osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą:
Wniosek powinien zawierać informację dotyczącą sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy oraz szczegółowy opis okoliczności uzasadniających brak możliwości zapłaty zobowiązania w ustawowym terminie płatności, a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą dodatkowo opis sytuacji ekonomicznej gospodarstwa domowego.
W przypadku złożenia wniosku przez użytkownika wieczystego lub właściciela, będącego przedsiębiorcą mają zastosowanie przepisy prawa wspólnotowego i krajowego (przedsiębiorcą jest każdy podmiot zaangażowany w działalność gospodarczą, bez względu na jego status prawny oraz sposób jej finansowania).
W sytuacjach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną udzielenie jej następuje w zgodzie z prawem unijnym.
Do wniosku należy dołączyć:
- wykaz należności i zobowiązań publicznoprawnych i cywilnoprawnych oraz ewentualnych zaległości wraz ze sposobem ich realizacji,
- informację o sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości,
- informację o przyczynach braku możliwości zapłaty należności w terminie
- wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis ,załączony do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2024 r. Dz.U.2024 poz.1206 zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc publiczną,
- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanych w ciągu minionych trzech lat * albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, a w przypadku nieuzyskania - oświadczenia o nieuzyskaniu pomocy de minimis,
- druk oświadczenia o stanie majątkowym –osoby fizyczne prowadzące działaność gospodarczą.
WAŻNE:
*3 minione lata należy rozumieć w ten sposób, że jeśli na przykład pomoc de minimis była udzielona 5 stycznia 2024 r., uwzględnieniu podlegała pomoc de minimis i pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie udzielona przedsiębiorstwu począwszy od 5 stycznia 2021 r. do 5 stycznia 2024 r. włącznie.
W przypadku nieprzedstawienia powyższych informacji wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.