Komunikat dla transportujących odpady
Na podstawie komunikatu Ministerstwa Środowiska z dnia 24 stycznia 2018 r. w sprawie daty utworzenia rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (M.P. z 2018 r. poz. 118) ogłoszono, że datą utworzenia rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (dalej - REJESTRU), jest dzień 24 stycznia 2018 r. Adres strony internetowej REJESTRU: https://bdo.mos.gov.pl
Dlatego od dnia 24 stycznia 2018 r., na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, transportujący odpady są obowiązani do uzyskania wpisu do REJESTRU. Wniosek o wpis do REJESTRU należy złożyć w terminie 6 miesięcy od dnia utworzenia REJESTRU, tj. najpóźniej do 24 lipca 2018 r.
Wpisu do REJESTRU dokonuje marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu transportującego odpady, na wniosek tego podmiotu.
Nie podlegają wpisowi do REJESTRU transportujący wytworzone przez siebie odpady.
Jednocześnie informujemy, że od dnia utworzenia REJESTRU organy nie udzielają zezwoleń na transport odpadów. Zezwolenia na transport odpadów wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność na czas na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do czasu upływu terminu do złożenia wniosku o wpis do REJESTRU, lub z dniem uzyskania wpisu do tego REJESTRU, w przypadku gdy wpis nastąpił w terminie wcześniejszym.
Z dniem utworzenia REJESTRU, Prezydent Wrocławia zakończył też prowadzenie rejestru podmiotów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwolenia na transport odpadów. Wpisy do rejestru Prezydenta Wrocławia wygasają po upływie 6 miesięcy od dnia utworzenia REJESTRU lub z dniem uzyskania wpisu do REJESTRU.
Kto, wbrew obowiązkowi, transportuje odpady bez uzyskania zezwolenia na transport odpadów lub wpisu do rejestru podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości od 2 000 do 10 000 zł.