Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Kontakt

Urząd Miejski Wrocławia
50-141 Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8
tel. +48 71 777 77 77, faks +48 71 777 86 55
e-mail: kum@um.wroc.pl

Zasady i godziny obsługi Klientów

Adres do e-doręczeń: AE:PL-95179-82549-VVTFT-27

Skrytka UMW na ePUAP-ie: /umwroclaw/SkrytkaESP

NIP 896-10-03-529 REGON 001094670 Identyfikator gminy TERYT: 026401 1

Strona internetowa Wrocławia: www.wroclaw.pl

Odbiór pojazdu usuniętego z drogi w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy komunikacja, transport
E - usługa nie
Komórka odpowiedzialna Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Informacja

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Prezydent Wrocławia usuwa (odholowuje) pojazdy tylko na podstawie dyspozycji wydanych przez uprawnione do tego podmioty – Straż Miejską, Policję lub osoby dowodzące akcją ratowniczą.

W przypadku podejrzenia, że usunięto Państwu pojazd,w pierwszej kolejności należy skontaktować się ze Strażą Miejską Wrocławia, Policją lub Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego Wrocławia w celu ustalenia, czy rzeczywiście taka czynność miała miejsce i na jakiej podstawie usunięto Państwa pojazd. Od tego zależy dalsze postępowanie.

  • Policja – tel. 997
  • Straż Miejska Wrocławia – tel. 986
  • Centrum Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego Wrocławia
    tel. +48 71 770-22-22 (całodobowy)

Sprawy dot. pojazdów usuniętych z dróg w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym prowadzi:

Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego 
Dział Bezpieczeństwa Drogowego
ul. Strzegomska 148, 54-429 Wrocław

Informacje:

Informację telefoniczną w sprawach pojazdów usuniętych w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym można uzyskać w Dziale Bezpieczeństwa Drogowego Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego  w dni robocze w godz. 8.00-15.00 pod numerami telefonów:

  • +48 71 777-95-54;
  • +48 71 777-95-57;
  • +48 71 777-95-58

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Właściciel pojazdu / współwłaściciel pojazdu / osoba upoważniona

Godziny przyjmowania klientów:

Dział Bezpieczeństwa Drogowego obsługuje klientów od poniedziałku do piątku w godzinach  8:00 – 15:00

Opłaty:

Zgodnie z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym właściciel pojazdu jest zobowiązany uiścić opłatę za usunięcie i przechowywanie pojazdu, a jej wysokość jest określona w uchwale Rady Miejskiej Wrocławia.

Art. 130a ust. 5c częściowo został uznany za niezgodny z art. 64 ust. 1 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 5 grudnia 2018 r. sygn. akt K 6/17 (Dz. U. z 2018 r. poz. 2322) z dniem 13 września 2019 r. Zgodnie z tym wyrokiem wymieniony wyżej przepis traci moc w zakresie, w jakim przewiduje, że pojazd usunięty z drogi w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1 i 2 ustawy - Prawo o ruchu drogowym pozostaje na parkingu strzeżonym wyznaczonym przez starostę do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie.

Opłaty za usunięcie pojazdów oraz za ich przechowywanie na parkingach strzeżonych (w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym)

Wysokość opłat na rok 2025 określa Uchwała Nr XI/195/24 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 21 listopada 2024 r. w sprawie wysokości opłat za usunięcie pojazdów z dróg oraz za ich przechowywanie na parkingach strzeżonych w 2025 r. (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego poz. 6027):

  1. rower, motorower, hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego - za usunięcie - 160 zł; za każdą dobę przechowywania - 20 zł
  2. motocykl - za usunięcie - 300 zł; za każdą dobę przechowywania - 20 zł,
  3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - za usunięcie - 400 zł; za każdą dobę przechowywania - 50 zł,
  4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - za usunięcie - 870 zł; za każdą dobę przechowywania - 50 zł,
  5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - za usunięcie - 1200 zł; za każdą dobę przechowywania - 70 zł,
  6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - za usunięcie - 1800 zł; za każdą dobę przechowywania - 150 zł,
  7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne - za usunięcie - 2200 zł; za każdą dobę przechowywania - 190 zł.

Wysokość kosztów powstałych w wyniku odstąpienia od usunięcia pojazdu w 2025 r.:

  1. rower, motorower, hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego - 50 zł
  2. motocykl - 50 zł,
  3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 200 zł,
  4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - 280 zł,
  5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - 400 zł,
  6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 600 zł,
  7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne - za usunięcie - 750 zł

Wpłaty za usunięcie pojazdu i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym na podstawie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym można dokonać:

  • na wskazany rachunek bankowy Gminy Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8, 52-007 Wrocław: Bank PKO BP S.A. Nr rachunku: 38 1020 5226 0000 6702 0723 4281

W tytule przelewu/wpłaty prosimy o wpisanie: „opłata za usunięcie i przechowywanie pojazdu: marka i numer rejestracyjny”;

  • gotówką na parkingu strzeżonym.

Odbiór z odroczoną płatnością:

Właściciel pojazdu lub osoba upoważniona przed odbiorem pojazdu z parkingu z odroczoną płatnością jest zobowiązana do uzyskania dodatkowego zezwolenia Działu Bezpieczeństwa Drogowego Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.

W celu uzyskania zezwolenia konieczne jest zgłoszenie się z dokumentami potwierdzającymi własność pojazdu i stosownym upoważnieniem działając w imieniu właściciela do: Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
ul. Strzegomska 148, 54-429 Wrocław

Uwagi:

Skutki nieodebrania pojazdu:

Zgodnie z art. 130a ust. 10 ustawy, nieodebranie pojazdu z parkingu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia z drogi spowoduje, że Prezydent Wrocławia wystąpi do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz Gminy Wrocław.

Koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem, współwłaścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, a jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego (np. kierujący), osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów.

Powyższe oznacza, że w przypadku orzeczenia sądu o przepadku pojazdu na rzecz Gminy Wrocław (na skutek jego nieodebrania w wyżej podanym terminie), właściciel pojazdu i osoba upoważniona do dysponowania pojazdem na podstawie innego tytułu prawnego nie są zwolnione od opłat, o których mowa wyżej.

Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje Prezydent Wrocławia.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Odbiór pojazdu następuje niezwłocznie po spełnieniu ustawowych obowiązków.

Tryb odwoławczy:

  1. Zastrzeżenia dotyczące zasadności usunięcia pojazdu powinny być kierowane do podmiotów, które taką dyspozycję wydały – Straż Miejska lub Policja.
  2. Zastrzeżenia dotyczące innych spraw związanych  z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów należy kierować do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego Wrocławia:
    • elektronicznie przez ePUAP;
    • pisemnie na adres: Urząd Miejski Wrocławia Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego ul. Strzegomska 148, 54-429 Wrocław.

Podstawa prawna:

Art.  130a.  [Usunięcie pojazdu z drogi. Przepadek pojazdu. Koszty usunięcia. Blokada kół pojazdu] ustawy Prawo o ruchu drogowym

1. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku:

  1. pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione        i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
  2. nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit. c;
  3. przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
  4. pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową,    w miejscu przeznaczonym dla pojazdu kierowanego przez osoby wymienione w art. 8 ust. 1 i 2;
  5. pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela;
  6. kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu przez przekazanie go osobie znajdującej się w nim  i posiadającej uprawnienie do kierowania tym pojazdem; przepisu nie stosuje się, jeżeli kierujący posiada pokwitowanie, o którym mowa w art. 135 ust. 4 lub 5 albo w art. 135a ust. 5 lub 6, upoważniające do kierowania pojazdem.

1a. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt wykonującego przejazd drogowy w przypadku, o którym mowa w art. 140ad ust. 7.

2. Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:

  1. kierowała nim osoba:
    1. znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
    2. nieposiadająca przy sobie wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
    3. jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.

2a. Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustaną przyczyny jego usunięcia. Jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2, spowodowało powstanie kosztów, do ich pokrycia jest obowiązany właściciel pojazdu. Przepis ust. 10i stosuje się odpowiednio.

3. Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.

Zezwolenie na odbiór pojazdu jest konieczne we wszystkich przypadkach art. 130a ust. 1.

Wymagane wnioski i dokumenty:

Właściciel/współwłaściciel pojazdu lub osoba upoważniona, po otrzymaniu informacji o usunięciu pojazdu, powinna zgłosić się do podmiotu, który wydał dyspozycję usunięcia (do Straży Miejskiej Wrocławia lub właściwego Komisariatu Policji) po uzyskanie zezwolenia na odbiór pojazdu (jeśli jest wymagane przepisami).

Następnie z zezwoleniem na odbiór pojazdu, dowodem rejestracyjnym (i/lub innym dokumentem potwierdzającym własność pojazdu) oraz dokumentem tożsamości należy udać się na parking strzeżony we Wrocławiu usytuowany przy pl. Grunwaldzkim 30 prowadzonym przez przedsiębiorcę Pana Rafała Wasylinę reprezentującego firmę PUH. „WAREX”.

Informację telefoniczną w sprawach pojazdów usuniętych  w trybie art. 130a można uzyskać w firmie PUH „WAREX” Rafał Wasylina pod numerem telefonu: 603-381-377

Załączniki

Powiadom znajomego