Zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | architektura, budownictwo |
---|---|
E - usługa | tak |
Komórka odpowiedzialna | Wydział Architektury i Zabytków |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Architektury i Zabytków
Centrum Obsługi Mieszkańca,
pl. Nowy Targ 1-8
- przyjmowanie wniosków i podań oraz wydawanie dokumentów:
parter, sala 1a i 1b stanowisko 1, 2, 3 i 4, - udostępnianie akt - sala 1c stanowisko 5, 6 i 7,
- wniosek w formie elektronicznej należy złożyć wyłącznie za pośrednictwem portalu e-budownictwo
Kto może wystąpić z wnioskiem / zainicjować sprawę:
Wnioskodawcą może być inwestor, który uzyskał pozwolenie na budowę. Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, którym może być wyłącznie osoba fizyczna. Godziny przyjmowania klientów:
- przyjmowanie korespondencji i wydawanie dokumentów - od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:15,
- udostępnianie akt - od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 15:00.
Uwagi:
Wnioski z zakresu Prawa budowlanego udostępnione są przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego na portalu e-budownictwo (https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/).
Decyzja o pozwolenie na budowę może być zmieniona, jeżeli nie wygasła.
Decyzja wygasa, jeżeli inwestor nie rozpoczął budowy przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata.
W przypadku inwestycji mogących oddziaływać na środowisko informacje o prowadzonym postępowaniu zamieszczane są w BIP Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz na tablicy przed siedzibą Urzędu Miejskiego Wrocławia, pl. Nowy Targ 1-8, a także w siedzibie właściwej terytorialnie Rady Osiedla.
Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
Sprawdzenie czy na obszarze planowanej inwestycji obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania terenu.
Uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku zmiany parametrów przedsięwzięcia mogących oddziaływać na środowisko.
Wpłata należnej opłaty skarbowej (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/327/8799)
Uzupełnienia wniosku można dokonać elektronicznie za pośrednictwem e-usługi "Uzupełnienie wniosku" (https://e-urzadmiejskiwroclawia.um.wroc.pl/apply/11?w=WAZ) lub w formie papierowej zgodnie z informacjami zawartymi w Poradniku Klienta (https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8831/uzupelnienie-wniosku)
Wycofać wniosek można elektronicznie za pośrednictwem e-usługi "Wycofanie wniosku" (https://e-urzadmiejskiwroclawia.um.wroc.pl/apply/12?w=WAZ) lub w formie papierowej zgodnie z informacjami zawartymi w Poradniku Klienta (https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8603/wycofanie-wniosku)
Opłaty:
Wysokość opłaty skarbowej za zmianę decyzji wynosi:
- ze zmianą parametrów technicznych obiektu - 47 zł + kwota obliczona wg stawek z poniższej tabeli dla dodanych elementów i zwiększonej powierzchni,
- bez zmiany parametrów technicznych obiektu - 82 zł,
W przypadku przebudowy lub remontu obiektu budowlanego stosuje się 50% stawki określonej w poniższej tabeli.
Przedmiot opłaty skarbowej |
Stawka opłaty skarbowej |
powierzchnia użytkowa budynku przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna |
1 zł za 1 m2 |
(max. 539 zł) |
|
jak wyżej – kolejnego budynku |
1 zł za 1 m2 |
(max. 539 zł) |
|
urządzenie budowlane (np. przyłącza, place postojowe, zjazd, dojazd) |
91 zł - za każde |
inna budowla (np. parking, droga dojazdowa, wiata, reklama) |
155 zł - za każdą |
studnia, urządzenie do usuwania nieczystości stałych i ścieków |
20 zł - za każde |
sieci do 1 km długości |
105 zł - za każdą |
drogi oraz sieci powyżej 1 km długości |
2143 zł - za każdą |
inne budynki (np. garaż wolnostojący, obiekt kultu religijnego) |
48 zł - za każdy |
budynek służący celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym |
14 zł - za każdy |
budowla związana z produkcją rolną (np. silosy) |
112 zł - za każdą |
- za pełnomocnictwo - 17 zł.
Wpłaty opłaty skarbowej na rachunek bankowy Gminy Wrocław PKO BP SA nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 można dokonać we wszystkich oddziałach Banku PKO BP w granicach miasta Wrocławia bez prowizji.
Dla pełnomocnictwa w formie elektronicznej złożonego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy, a w przypadku udzielenia pełnomocnictwa lub prokury przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie - właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art.12 ust.2 pkt 3 ustawy o opłacie skarbowej).
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wydanie decyzji następuje średnio w czasie nie dłuższym niż - 1 miesiąc, maksymalnie - 2 miesiące, licząc od dnia dostarczenia wniosku z kompletem materiałów.
Na pisemne żądanie wnioskodawcy istnieje możliwość osobistego odbioru dokumentów w okresie do 3 dni po ich zarejestrowaniu.
Po tym terminie dokumenty będę przekazywane drogą pocztową na adres wskazany we wniosku.
Informacja o aktualnym etapie załatwiania sprawy:
- elektronicznie za pośrednictwem e-usługi „Status sprawy” (https://e-urzadmiejskiwroclawia.um.wroc.pl/apply/1?goToSearch=true&w=WAZ)
- pod numerem telefonu: +48 71 777 77 77.
Tryb odwoławczy:
Stronom przysługuje zażalenie na wydane postanowienie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
Zażalenie można złożyć:
- elektronicznie korzystając z e-usługi „Zażalenia na postanowienie” (https://e-urzadmiejskiwroclawia.um.wroc.pl/apply/9?w=WAZ),
- elektronicznie za pośrednictwem platformy e-PUAP (https://epuap.gov.pl/wps/portal) wybierając odpowiedni rodzaj pisma, w tym przypadku będzie to „pismo ogólne",
- w formie papierowej w kancelarii Wydziału Architektury i Zabytków, lub Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego, lub nadać na poczcie zgodnie z informacjami zawartymi w Poradniku Klienta (https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/66460/zlozenie-zazalenia-na-postanowienie).
Zażalenie należy adresować "Do Wojewody Dolnośląskiego, za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia".
Stronom przysługuje odwołanie od decyzji w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Odwołanie można złożyć:
- elektronicznie korzystając z e-usługi „Odwołanie od decyzji” (https://e-urzadmiejskiwroclawia.um.wroc.pl/apply/10?w=WAZ),
- elektronicznie za pośrednictwem platformy e-PUAP (https://epuap.gov.pl/wps/portal) wybierając odpowiedni rodzaj pisma, w tym przypadku będzie to „pismo ogólne",
- w formie papierowej w kancelarii Wydziału Architektury i Zabytków, lub Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego, lub nadać na poczcie zgodnie z informacjami zawartymi w Poradniku Klienta (https://bip.um.wroc.pl/artykul/361/66459/odwolanie-od-decyzji).
Odwołanie należy adresować "Do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia".
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. O opłacie skarbowej.
Wymagane wnioski i dokumenty do wglądu:
Wypełniony wniosek o zmianę decyzji o pozwoleniu na budowę PB-7 wraz załącznikami - do pobrania poniżej lub w Centrum Obsługi Mieszkańca, pl. Nowy Targ 1-8.
Lista załączników do formularza PB-7:
Obligatoryjne
- Trzy egzemplarze projektu budowlanego podpisane przez osobę sporządzającą projekt i posiadającą stosowne uprawnienia budowlane.
- Zaświadczenie projektanta (projektantów) o wpisie na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego aktualne na dzień opracowania projektu budowlanego.
- Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane - formularz PB-5.
- Jeden egzemplarz projektu zagospodarowania działki lub terenu lub szkic usytuowania budynku jeśli jest wymagany zgodnie z przepisami ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne.
- Pełnomocnictwo (jeżeli ustanowiono pełnomocnika).
Fakultatywne - wg listy na formularzu PB-7.