Ulgi w spłacie niektórych należności cywilnoprawnych przypadających Gminie Wrocław
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
E - usługa | nie |
Komórka odpowiedzialna | Wydział Zarządzania Należnościami |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wniosek można złożyć w następujący sposób:
- przesłać drogą elektroniczną za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP, pismem ogólnym: https://epuap.gov.pl/wps/myportal/strefa-klienta/katalog-spraw/opis-uslugi/pismo-ogolne-do-podmiotu-publicznego-nowe
- przesłać drogą pocztową na adres Urzędu,
- złożyć osobiście w siedzibie Urzędu:
- Kancelaria Ogólna UMW
pl. Nowy Targ 1-8
parter, pokój 5 - Filia Kancelarii UMW
ul. G. Zapolskiej 4
parter, sala nr 4, stanowisko 6,7 - COP
ul. Kotlarska 41 - COM I
ul. G. Zapolskiej 4,
sala nr 3, stanowisko 16, 17, 18 - Sekretariat WZN
ul. Kotlarska 41
I piętro, pokój 101
- Kancelaria Ogólna UMW
Rozpatrywanie wniosków:
Wydział Zarządzania Należnościami (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/221/3204)
Dział Ulg
ul. Kotlarska 41, I piętro,
tel. +48 71 777 81 18, 71 777 75 34
faks +48 71 777 70 98
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
- osoba fizyczna,
- osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,
- osoba prawna,
- jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
Godziny przyjmowania klientów:
- Kancelaria UMW, Kancelaria WZN, Dział Ulg
poniedziałek - piątek 7.45 – 15:45 - COP
poniedziałek - piątek 8:00 – 17:15 - COM I
poniedziałek - piątek 8:00 – 15:15
Rodzaje ulg o jakie można się ubiegać:
- umorzenie w całości albo w części należności,
- odroczenie terminu spłaty należności (we wniosku należy wskazać datę, do której ma nastąpić odroczenie),
- rozłożenie na raty spłaty należności (we wniosku należy wskazać ilość, wysokość i termin uiszczania rat),
- ustalenie innego terminu zapłaty, nie przekraczającego danego roku kalendarzowego na wniosek użytkownika wieczystego złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności.
Udzielanie ulg na wniosek dłużnika możliwe jest w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego. Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań odbywa się w zgodzie z prawem Unii Europejskiej. Dział Ulg na wniosek dłużnika będącego przedsiębiorcą może udzielać ulg w spłacie zobowiązań, które stanowią pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie). We wniosku należy określić rodzaj pomocy, o jaką dłużnik występuje.
Opłaty:
Bez opłat
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Sprawy z wniosków o udzielanie ulg załatwiane są bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;
- Uchwała nr XLVII/1415/10 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 18 marca 2010r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania, rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie Wrocław lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organu i osób do tego uprawnionych (ze zm.) (https://baw.um.wroc.pl/UrzadMiastaWroclawia/document/5431/)
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
Wymagane wnioski i dokumenty:
- Pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem oraz dokumentacją dowodową. We wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania należy przedstawić swoją sytuację finansowo-ekonomiczną oraz powód, dlaczego należność nie może zostać zapłacona. Jednocześnie należy wskazać tytuł należności, okres, którego dotyczy ulga oraz rodzaj wnioskowanej ulgi.
- Dokumentacja dowodowa:
- W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną do wniosku należy dołączyć: :
- opis aktualnej sytuacji finansowej i rodzinnej dłużnika wraz z dokumentami potwierdzającymi wiarygodność przedstawionych informacji, w tym celu należy wypełnić druk „oświadczenia o stanie majątkowym” (plik do pobrania na dole strony),
- zaświadczenia o dochodach własnych i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (odpowiednio: aktualne zaświadczenie z zakładu pracy, odcinek renty/emerytury, decyzja o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych i inne),
- kopie rachunków opłat eksploatacyjnych za mieszkanie lub inny zajmowany lokal,
- orzeczenia o przyznanej pomocy materialnej z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- opis innych posiadanych zaległości (kredyty, pożyczki, itp.),
- wszelkich innych dokumentów uzasadniających przyznanie ulgi (np. zaświadczenia lekarskie itp.).
- W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która jest przedsiębiorcą, oprócz informacji wyżej wskazanych do wniosku należy dołączyć:
- oświadczenie podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej (plik do pobrania na dole strony);
- zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres 3 ostatnich lat podatkowych sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów;
- informacje finansowe za najbardziej aktualny okres bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku;
- wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji;
- zaświadczenie/oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w ciągu minionych trzech lat (plik do pobrania na dole strony),
- zaświadczenie/oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w ciągu minionych trzech lat (plik do pobrania na dole strony),
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis - formularz informacji, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (plik do pobrania na dole strony),
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – informacje wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (plik do pobrania na dole strony), informacje o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału (plik do pobrania na dole strony), oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami (plik do pobrania na dole strony).
- W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej do wniosku należy dołączyć:
- oświadczenie podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej (plik do pobrania na dole strony);
- dokumentację obrazującą kondycję finansową Wnioskodawcy, w tym sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i start oraz informacja dodatkowa) za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości;
- informacje na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku (np. wstępna wersja bilansu, rachunków zysków i strat);
- wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji;
- plan przychodów i wydatków na dany rok podatkowy;
- zaświadczenie/oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w ciągu minionych trzech lat (plik do pobrania na dole strony);
- zaświadczenie/oświadczenie o otrzymanej/braku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w ciągu minionych trzech lat (plik do pobrania na dole strony);
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis - formularz informacji, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (plik do pobrania na dole strony),
- w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – informacje wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (plik do pobrania na dole strony), informacje o łączeniu, przejęciu lub powstaniu Wnioskodawcy w wyniku podziału (plik do pobrania na dole strony), oświadczenie Wnioskodawcy w zakresie ustalenia powiązań z innymi przedsiębiorstwami (plik do pobrania na dole strony).
- W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną do wniosku należy dołączyć: :
W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) zgodnie z art. 37 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy właściwych informacji i załączników, o których mowa powyżej.
Złożenie wniosku o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązania zawierającego błędy (np. niepodpisanego, bez wymaganych załączników) skutkować będzie wezwaniem do ich usunięcia i tym samy wydłuży termin jego rozpatrzenia.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości w zakresie złożenia właściwych informacji oraz dokumentów zalecany jest kontakt telefoniczny.