Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Partycypacji Społecznej
ul. G. Zapolskiej 4

  • I piętro, pok. 124
  • I piętro, pok. 120 (kancelaria)

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Stowarzyszenia zwykłe

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 7:45 - 15:45
wtorek 7:45 - 15:45
środa 7:45 - 15:45
czwartek 7:45 - 15:45
piątek 7:45 - 15:45

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Stowarzyszenie składa wniosek o wykreślenie z ewidencji. Organ nadzorujący dokonuje wpisu o wykreśleniu z ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku.
Jeżeli wniosek zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie
14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.

Przebieg postępowania:
I. Jeżeli członkowie stowarzyszenia zwykłego chcą, aby zakończyło swoją działalność i byt prawny powinni na Zebraniu Członków:

  1. podjąć uchwałę o rozwiązaniu stowarzyszenia zgodnie z zapisami regulaminu stowarzyszenia,
  2. sporządzić protokół z zebrania,
  3. sporządzić listę obecności członków stowarzyszenia na zebraniu

Uchwała powinna określać datę rozwiązania stowarzyszenia, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji, określając cel na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego stowarzyszenia oraz likwidatora.

II. Następnie likwidator:

  1. pisemnie zawiadamia Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia (WSS) - o wszczęciu postępowania likwidacyjnego stowarzyszenia oraz dołącza protokół z Zebrania Członków wraz z uchwałą o rozwiązaniu stowarzyszenia i listą obecności
  2. podaje do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (można też złożyć z ww. dokumentami 3 szt. ogłoszenia o likwidacji do WSS, które zostaną wywieszone na tablicach Urzędu Miejskiego na 3 tygodnie

III. W dalszej kolejności likwidator sporządza:

  1. protokół przekazania dokumentów stowarzyszenia na przechowywanie (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego)
  2. ustala listę wierzycieli i dłużników
  3. dokonuje czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji
  4. przystępuje do zbycia majątku stowarzyszenia i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli
  5. sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r., poz. 351 ze zm.) - stan rachunkowy na początek i koniec likwidacji
  6. składa wniosek do WSS o wykreślenie stowarzyszenia z ewidencji wraz ze sprawozdaniem finansowym na koniec likwidacji.


Tryb odwoławczy:

W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu o wykreśleniu z ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku, stowarzyszenie zwykłe może wnieść skargę na bezczynność do sądu administracyjnego.


Podstawa prawna:

  • Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
  • Ustawa Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r.

Stowarzyszenie składa wniosek o wykreślenie z ewidencji. Organ nadzorujący dokonuje wpisu o wykreśleniu z ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku.

Jeżeli wniosek zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie
14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku o wpis  w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.

Tryb odwoławczy: W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu o wykreśleniu
z ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku, stowarzyszenie zwykłe może wnieść skargę na bezczynność do sądu administracyjnego.

Wymagane dokumenty:


  • uchwała w sprawie rozwiązania stowarzyszenia, wraz z podpisami członków stowarzyszenia pod uchwałą
  • potwierdzenie faktu wywieszenia do publicznej wiadomości ogłoszenia likwidatora o wszczęciu postępowania likwidacyjnego  stowarzyszenia zwykłego - długość wywieszenia - 30 dni
  • sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2016 r., poz. 1047 ze zm.) - stan rachunkowy na początek i koniec likwidacji

Uchwała w sprawie rozwiązania stowarzyszenia powinna określać datę rozwiązania stowarzyszenia, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji, określając cel na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego stowarzyszenia oraz osoba likwidatora.

Na wniosek Likwidatora Gmina Wrocław może wywiesić na tablicy ogłoszeń Urzędu - ogłoszenia o wszczęciu postępowania likwidacyjnego Stowarzyszenia Zwykłego.