Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Wydział Partycypacji Społecznej (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/229/3193)
ul. G. Zapolskiej 4

  • I piętro, pok. 124 (pracownik merytoryczny)
  • I piętro, pok. 120 (sekretariat)

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  • kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia, których statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej
  • uczniowskie kluby sportowe

Godziny przyjmowania klientów:

poniedziałek  - piątek 7:45—15:45

Opłaty:

opłata skarbowa - 10 zł (tytułem wydania decyzji administracyjnej)

Opłatę można wpłacać w Oddziałąch Obsługi Bankowej lub na konto: Gmina Wrocław PKO BANK POLSKI S.A. nr konta  82 1020 5226 0000 6102 0417 789

Uwagi:

Dopiero z chwilą wykreślenia z ewidencji klubów sportowych klub traci osobowość prawną. 

Wykreślenie klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej lub uczniowskiego klubu sportowego z ewidencji prowadzonej przez Prezydenta jest możliwe dopiero po zakończeniu likwidacji klubu sportowego. Likwidacja klubu polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu klubu z ewidencji po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Krok pierwszy

Jeśli członkowie klubu sportowego lub uczniowskiego klubu sportowego chcą, aby klub zakończył swoją działalność i byt prawny powinni w pierwszej kolejności na Walnym Zebraniu Członków:

  1. podjąć uchwałę o rozwiązaniu klubu zgodnie z zapisami statutu klubu, (wzór uchwały do pobrania na dole strony)
  2. sporządzić protokół z zebrania (wzór protokołu do pobrania na dole strony)
  3. sporządzić listę obecności członków klubu na zebraniu (wzór listy do pobrania na dole strony)

Uchwała powinna:

  • określać datę rozwiązania klubu, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji,
  • określać cel na który przeznaczony będzie majątek zlikwidowanego klubu.
  • może także wskazać likwidatora, jednakże w przypadku braku takiego wskazania
  • w uchwale  i statucie likwidatorami są członkowie Zarządu (art. 36 ust. 1 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Krok drugi:

Następnie likwidator: 

  1. sporządza sprawozdanie finansowe (zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r.
    o rachunkowości) na dzień poprzedzający dzień rozpoczęcia likwidacji,
  2. pisemnie zawiadamia Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia (WSS) - o wszczęciu postępowania likwidacyjnego klubu (wzór zawiadomienia do pobrania poniżej) oraz dołącza protokół z Walnego Zebrania Członków wraz
    z uchwałą o rozwiązaniu klubu i listą obecności
  3. podaje do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania likwidacyjnego (można też złożyć z ww. dokumentami 3 szt. ogłoszenia o likwidacji do WSS, które zostaną wywieszone na tablicach Urzędu Miejskiego na 3 tygodnie (wzór ogłoszenia do pobrania poniżej)
  4. ogłoszenie powinno zawierać informacje o rozpoczęciu likwidacji, dane i kontakt do likwidatora oraz datę do kiedy można zgłaszać ewentualne roszczenia wobec likwidującej się organizacji.

Krok trzeci:

W dalszej kolejności likwidator:

  1. ustala listę wierzycieli i dłużników,
  2. przystępuje do zbycia majątku klubu i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli,
  3. zamyka rachunek bankowy, w banku w którym klub go posiadał,
  4. sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości - stan rachunkowy na koniec likwidacji
  5. sporządza protokół przekazania dokumentów klubu sportowego na przechowywanie (protokół zawiera podpis zdającego i przejmującego),
  6. dokonuje innych czynności prawnych niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji
    w tym zawiadamia właściwy urząd skarbowy i Urząd Statystyczny we Wrocławiu 
  7. sporządza sprawozdanie z podjętych przez siebie działań w toku likwidacji

Krok czwarty

Likwidator składa wniosek do WSS o wykreślenie klubu sportowego z ewidencji wraz z:

  • sprawozdaniem finansowym na koniec likwidacji,
  • dowodem dokonania opłaty skarbowej w wysokości 10zł za wydanie decyzji (wzór wniosku - plik do pobrania na dole strony)
  • sprawozdaniem Likwidatora z podjętych działań

Zarówno sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający jak i dzień zakończenia likwidacji oraz sprawozdanie z czynności likwidacyjnych winny być zatwierdzenie przez walne zebranie członków.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji o wykreśleniu z ewidencji oraz od decyzji odmawiającej wykreślenia z ewidencji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach; Ustawa z dnia 25 czerwca 2010r. o sporcie.

Zamieszczone wzory dokumentów nie stanowią urzędowych formularzy a jedynie przygotowane dla Państwa edytowalne szablony do wykorzystania.



Załączniki:

Wzór uchwały
Wzór protokołu
Wzór listy
Wzór zawiadomienia
Wzór ogłoszenia
Wzór wniosku