Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Środowiska i Rolnictwa
ul. W. Bogusławskiego 8, 10
Sekretariat, IV piętro, pok. 403

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Podmiot zamierzający prowadzić działalność polegającą na zbieraniu odpadów

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 7:45—15:45
wtorek 7:45—15:45
środa 7:45—15:45
czwartek 7:45—15:45
piątek 7:45—15:45

Uwagi:

  • Prezydent Miasta Wrocławia jest właściwy do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów, jeśli miejsce zbierania zlokalizowane jest na terenie Gminy Wrocław oraz nie zachodzą przypadki określone w art. 41 ust. 3 pkt 1 lub art. 41 ust. 4 ustawy o odpadach;
  • Przed uzyskaniem zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów następuje wydanie pozwolenia wodnoprawnego lub przyjęcie zgłoszenia wodnoprawnego;
  • Zbierający zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny jest obowiązany do przekazania Prezydentowi Wrocławia, w terminie 30 dni od dnia podjęcia działalności, informacji zawierającej: imię i nazwisko lub nazwę oraz siedziby zbierającego zużyty sprzęt; adresy punktów zbierania zużytego sprzętu (z wyłączeniem punktów sprzedaży sprzętu oraz punktów serwisowych). W przypadku zmiany danych zawartych w informacji, zbierający zużyty sprzęt jest obowiązany do poinformowania o tym Prezydenta Wrocławia, w terminie 30 dni od dnia wystąpienia zmiany. Zbierający zużyty sprzęt jest obowiązany do poinformowania Organu o zakończeniu działalności gospodarczej, w terminie 30 dni od dnia trwałego zaprzestania jej wykonania.


Dodatkowe czynności - powiązane procedury:

  • zezwolenie na zbieranie odpadów jest wydawane po przeprowadzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska , z udziałem przedstawiciela Wydziału Środowiska i Rolnictwa, kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone zbieranie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska;
  • zezwolenie na zbieranie odpadów (z wyłączeniem postępowań dotyczących wyłącznie odpadów niepalnych) jest wydawane po przeprowadzeniu przez komendanta miejskiego Państwowej Straży Pożarnej, kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone zbieranie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy o odpadach, oraz w postanowieniu, o którym mowa w art. 42 ust. 4c tej ustawy;
  • stanowisko właściwego organu w przypadku braku jednoznacznych zapisów w przepisach prawa miejscowego dotyczących zamierzonego sposobu gospodarowania odpadami.


Opłaty:
Opłata skarbowa:

  • od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej) - 17 zł,
  • od zezwoleń – 616 zł,

Opłatę można wpłacić w Punktach Obsługi Bankowej lub bezgotówkowo na rachunek bankowy: Gmina Wrocław PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895

Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.

Termin i sposób załatwienia sprawy:
W ciągu miesiąca. W sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy

Tryb odwoławczy:

  • Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1 za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia doręczenia stronie decyzji.

  • W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

  • Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

 


Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia  2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2018 r. poz. 992 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na  środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1566 ze zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1923);
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1044);
  • Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1466.).


Wymagane wnioski i dokumenty:

Pisemny wniosek podmiotu zamie­rzającego prowadzić zbieranie odpadów zawierający:

  • numer identyfikacji podatkowej (NIP)  posiadacza odpadów;
  • wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych  do zbierania;
  • oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
  • wskazanie:
    a) miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
    b) maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,
    c) największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,
    d) całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
  • szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów;
  • przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;
  • określenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów,
  • proponowana forma i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a ustawy o odpadach;
  • opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;
  • informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
Załączniki do wniosku:
  • dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym;
  • kserokopia dokumentu potwierdzającego, że wnioskodawca posiada tytuł prawny do terenu, na którym magazynuje odpady;
  • decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, na podstawie art. 72 ust. 3  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko środowisko;
  • pozwolenie wodnoprawne, na podstawie art. 388 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne;
  • dokument potwierdzający dokonanie opłaty skarbowej.