Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
ul. G. Zapolskiej 4  
III piętro, pok. 343, 347 (sekretariat Wydziału)  i 352

Informacje:

  • Teleinformatyczne Centrum Obsługi Mieszkańca
    tel. +48 71 777 77 77
  • Sekretariat Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych
    tel. +48 71 777 77 60


Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  • osoby fizyczne
  • osoby prawne
  • jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej


Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 7:45—15:45 
wtorek 7:45—15:45 
środa 7:45—15:45 
czwartek 7:45—15:45 
piątek 7:45—15:45


Uwagi:
Obligatoryjne wymogi dla lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy:

  1. dopuszczony do użytkowania zgodnie z wymogami prawa budowlanego (podstawa prawna: ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, Dz. U. z 2017 r. poz. 1332);
  2. posiadający pozytywną opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu
  3. oraz posiadający pozytywną opinię Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu, które potwierdzają, że lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy, spełnia wymogi lokalowe i sanitarne określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10.07.2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 925).


Równocześnie Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UM Wrocławia informuje podmioty prowadzące/zamierzające prowadzić żłobek lub klub dziecięcy, że dokonanie wpisu do rejestru na podstawie pisemnego wniosku o wpis, jak również wydanie zaświadczenia o wpisie, nie zwalnia podmiotu od uzyskania zgody właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej w zakresie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane jw.

Spełnianie warunków lokalowych i sanitarnych, jak również wymogów budowlanych dla pomieszczeń, w których może być prowadzona działalność w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, podmiot każdorazowo potwierdza stosownym oświadczeniem, składanym wraz z wnioskiem o wpis do rejestru. Tym samym odpowiedzialność za składanie prawdziwego bądź fałszywego oświadczenia ponosi przedsiębiorca (podstawa prawna:  art. 233 § 1 Kodeksu karnego –   Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8).

Prowadzenie żłobków lub klubów dziecięcych jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej  (Dz. U. z 2016 r., poz. 1829 z póżn. zm. j.t.) i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych funkcjonujących  na terenie Miasta  Wrocławia  prowadzi Prezydent Wrocławia. Rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Wrocław na stronie: http://bip.um.wroc.pl/contents/167

Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Prezydent Wrocławia wydaje zaświadczenie o zarejestrowaniu podmiotu .

W przypadku, gdy podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego, lub wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem,  Prezydent Wrocławia odmawia dokonania wpisu żłobka lub klubu dziecięcego do rejestru w drodze decyzji administracyjnej.

  1.  Zmiany w rejestrze
    Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub dokumentach, które zobowiązany był przedłożyć przy składaniu wniosku o wpis do rejestru - w terminie 14 dni od zaistnienia zmian.
    Po otrzymaniu informacji organ prowadzący rejestr dokonuje zmian w rejestrze oraz wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie, uwzględniające te zmiany.
  2. Wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych
    Wykreślenie z rejestru następuje w przypadkach:
  1. złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie
  2. nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego
  3. przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach, informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.


Uwaga:
Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy zamierzający złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru powinien powiadomić o tym zamiarze organ prowadzący rejestr oraz rodziców dzieci objętych opieką co najmniej 1 miesiąc przed terminem złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru.

Opłaty:
Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych pobierana jest w wysokości 1000,00 zł, tj. 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, które w 2017 r. wynosi 2000,00 zł., zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1456).

W tytule opłaty należy wskazać odpowiednie oznaczenie:

  • wpis do rejestru żłobka 85.505-RD-ŻWPJUS21;
  • wpis do rejestru klubu dziecięcego 85.506-RD-KDWPJUS21.


Wpłat można dokonywać:

  • Punktach Obsługi Bankowej Gminy Wrocław
  • na rachunek bankowy: Gmina Wrocław:  PKO BANK POLSKI S.A. nr konta 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452

Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych  następuje w ciągu 7 dni od dnia złożenia kompletnej dokumentacji .

Tryb odwoławczy:
Od decyzji o odmowie wpisu do rejestru  lub o wykreśleniu wpisu z rejestru żłobków lub klubów dziecięcych można wnieść odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3  (Dz. U. z 2016 r. poz. 157).
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 925)
  3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r.w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku, klubie dziecięcym, dziennego opiekuna oraz wolontariusza (Dz. U. Nr 69, poz. 368)
  4. Ustawa z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.)
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r. (Dz. U. z 2016 r., poz. 1456).
  6. Uchwała Nr IX/171/11 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 19 maja 2011 roku w sprawie ustalania wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.


Wymagane wnioski i dokumenty:

  • wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
  • w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu
  • numer NIP i REGON, o ile wnioskodawcy te numery nadano
  • oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych
  • w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie
  • oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy
  • w przypadku osoby fizycznej – numer PESEL
  • oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych

W celu sprawdzenia zgodności danych, o których mowa w ww. dokumentach, prezydent miasta może żądać

  • odpisu z odpowiedniego rejestru
  • dokumentu potwierdzającego tożsamość
  • zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy

Ponadto wnioskodawca proszony jest o:

  • złożenie kserokopii z oryginałami do wglądu pozytywnej opinii komendanta miejskiego Państwowej Straży Pożarnej oraz pozytywnej opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego
  • przedłożenie do wglądu dokumentu potwierdzającego dokonanie opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
  • przedłożenie do wglądu dokumentu potwierdzającego posiadanie tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy


Załączniki: