Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
ul. G. Zapolskiej 4  
III piętro, pok. 343, 347 (sekretariat Wydziału)  i 352

Informacje:

  • Teleinformatyczne Centrum Obsługi Mieszkańca
    tel. +48 71 777 77 77
  • Sekretariat Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
    tel. +48 71 777 77 60


Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  • osoby fizyczne
  • osoby prawne
  • jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 7:45—15:45 
wtorek 7:45—15:45 
środa 7:45—15:45 
czwartek 7:45—15:45 
piątek 7:4—15:45

Uwagi:

Prowadzenie żłobków lub klubów dziecięcych jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej  (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych funkcjonujących  na terenia Miasta  Wrocławia  prowadzi Prezydent Wrocławia. Rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Wrocław.

Po potwierdzeniu spełnienia warunków wymaganych do dokonania wpisu do rejestru Prezydent Wrocławia wydaje zaświadczenie o zarejestrowaniu podmiotu .

W przypadku, gdy podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego, lub wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem,  Prezydent Wrocławia odmawia dokonania wpisu żłobka lub klubu dziecięcego do rejestru w drodze decyzji administracyjnej.

1. Zmiany w rejestrze
Podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub dokumentach, które zobowiązany był przedłożyć przy składaniu wniosku o wpis do rejestru - w terminie 14 dni od zaistnienia zmian.

Po otrzymaniu informacji organ prowadzący rejestr dokonuje zmian w rejestrze oraz wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie, uwzględniające te zmiany.

2. Wykreślenie z rejestru żłobków i klubów dziecięcych
Wykreślenie z rejestru następuje w przypadkach:

  1. złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie
  2. nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego
  3. przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach, informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.

Uwaga: Podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy zamierzający złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru powinien powiadomić o tym zamiarze organ prowadzący rejestr oraz rodziców dzieci objętych opieką co najmniej 1 miesiąc przed terminem złożenia wniosku o wykreślenie z rejestru.

Opłaty:
Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych pobierana jest w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę, które w 2014 r. wynosi 1.680,00 zł, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 września 2013 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1074).

Wpłat można dokonywać:

  • Punktach Obsługi Bankowej Gminy Wrocław
  • na rachunek bankowy: Gmina Wrocław:  PKO BANK POLSKI S.A. nr konta 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452

Zmiany w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych  następuje w ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnej dokumentacji .

Tryb odwoławczy:
Od decyzji o odmowie wpisu do rejestru  lub o wykreśleniu wpisu z rejestru żłobków lub klubów dziecięcych można wnieść odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (j.t. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457.)
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz. U. z 2014 r. poz. 925)
  3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011r.w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku, klubie dziecięcym, dziennego opiekuna oraz wolontariusza (Dz. U. Nr 69, poz. 368)
  4. Ustawa z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.)
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 września 2013 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2014 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1074).
  6. Uchwała Nr IX/171/11 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 19 maja 2011 roku w sprawie ustalania wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Wymagane wnioski i dokumenty do wglądu:
  • wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
  • w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu
  • numer NIP i REGON, o ile wnioskodawcy te numery nadano
  • oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych
  • w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie
  • oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy
  • w przypadku osoby fizycznej – numer PESEL
  • oświadczenie potwierdzające dokonanie opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych

W celu sprawdzenia zgodności danych, o których mowa w ww. dokumentach, prezydent miasta może żądać

  • odpisu z odpowiedniego rejestru
  • dokumentu potwierdzającego tożsamość
  • zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy

Ponadto wnioskodawca proszony jest o:

  • złożenie kserokopii z oryginałami do wglądu pozytywnej opinii komendanta miejskiego Państwowej Straży Pożarnej oraz pozytywnej opinii właściwego państwowego inspektora sanitarnego
  • przedłożenie do wglądu dokumentu potwierdzającego dokonanie opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych
  • przedłożenie do wglądu dokumentu potwierdzającego posiadanie tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy

Wniosek (1) oraz Oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych (2):
Dotyczy żłobków lub klubów dziecięcych utworzonych przed dniem 14 lipca 2014 r., tj. przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.

Wniosek (1a) oraz Oświadczenie o spełnianiu warunków lokalowych (32)Dotyczy żłobków lub klubów dziecięcych utworzonych po dniu 14 lipca 2014 r., tj. po dniu wejścia w życie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy.