[start] [koniec]

Nr projektu:
POIS.08.03.00-00-007/10

Nr umowy o dofinansowanie:
POIS.08.03.00-00-007/10-00
POIS.08.03.00-00-007/10-03

Cel projektu:
Celem projektu jest wzrost skuteczności i efektywności systemu transportowego Miasta Wrocławia

Celami szczegółowymiProjektu ITS są:
  • Usprawnienie ruchu samochodowego w mieście
  • Usprawnienie ruchu pojazdów transport u publicznego
  • Wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego

Przedmiot projektu:
Projekt ITS wraz z Podprojektem ZSTS oraz Projektem Uzupełniającym, stanowić będzie System ITS.

System ITS będzie narzędziem umożliwiającym służbom miejskim efektywną i skuteczną realizację polityki Gminy Wrocław w zakresie optymalizacji wykorzystania infrastruktury transportowej Wrocławia, dostarczając jednocześnie uczestnikom ruchu maksimum użytecznej informacji o warunkach ruchu i optymalnych sposobach przemieszczania się. System ITS będzie rozległym systemem informatycznym pozyskującym dane z drogowych urządzeń sterujących i pomiarowych oraz pojazdów transportu publicznego we Wrocławiu, przetwarzającym te dane w Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym i udostępniającym dane użytkownikom dróg, pasażerom transportu publicznego i innym instytucjom. Na podstawie pozyskanych i przetworzonych danych System ITS będzie optymalizował prace sterowników sygnalizacji świetlnej, sterował elektronicznymi tablicami tekstowymi na drogach i na przystankach transportu publicznego oraz wspomagał zarządzanie zdarzeniami w ruchu drogowym i transporcie publicznym.

Projekt ITS obejmuje następujące elementy składowe:
  • Zadanie 2.1. - Wdrożenie sterowania ruchem na wybranych ciągach komunikacyjnych miasta, w tym na wybranych skrzyżowaniach Wrocławia, w tym w otoczeniu Stadionu EURO 2012.
  • Zadanie 2.2. - Wdrożenie obszarowego sterowania ruchem (OSR) w obszarach O1 i O2;
  • Zadanie 2.3. - Wdrożenie Dynamicznej Informacji Przystankowej (DIP) na wytypowanych przystankach grupy PC;
  • Zadanie 2.4. - Wdrożenie podsystemu Informacji o Warunkach Ruchu (PERUCHU i INFO ITS);
  • Zadanie 2.5. - Wdrożenie podsystemu Informacji Parkingowej (ENPARK);
  • Zadanie 2.6. - Wdrożenie wideo-nadzoru na wytypowanych skrzyżowaniach (podsystem zarządzania zdarzeniami drogowymi ZZ);
  • Zadanie 2.7. -Wdrożenie funkcjonowania Centrum Zarządzania Ruchem w pełnym, niezbędnym dla realizacji całości Zadań 2.1. – 2.6., zakresie.

 Ponadto w ramach projektu wykonano:
  • stacje preselekcyjnego ważenia pojazdów w ruchu przy ul. Żmigrodzkiej, Opolskiej, Średzkiej, Al. Karkonoskiej oraz Al. Jana II Sobieskiego
  • rozbudowano systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na przystankachkomunikacji miejskiej
  • rozbudowano kanalizacje teletechniczną
  • zmodernizowano posiadany przez MPK sp. z o.o., system łączności TETRA.

Produktami inwestycji będą:
Produktem przedmiotowego Projektu jest zbudowanie systemu zarządzania ruchem.

Środki finansowe, wysokość dofinansowania (zgodnie z Aneksem nr 3 do Umowy o dofinansowanie):

  • Planowany całkowity koszt realizacji projektu UE – 95 468 026,03 PLN
  • Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych 88 878 520,39 PLN
  • Kwota dofinansowania nie większa niż – 75 546 742,33 PLN


Termin realizacji:
  • Rozpoczęcie: 02.09.2008 r.
  • Zakończenie: 31.12.2015 r.


Szczegółowe informacje na temat możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych:

    Serwisu informacyjnego http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl
    Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko http://www.pois.gov.pl
    Portalu Unii Europejskiej http://europa.eu/index_pl.htm