Stanowienie aktów prawnych
Uchwały Rady Miejskiej Wrocławia i inne akty prawne (https://bip.um.wroc.pl/artykul/243/3534/uchwaly-rady-miejskiej-wroclawia)
W świetle obowiązującej Konstytucji źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są m. in. akty prawa miejscowego (art. 87 Konstytucji RP).
Akty prawa miejscowego obowiązują na obszarze gminy. Ustanawiane są przez Radę w formie uchwały, na podstawie upoważnień ustawowych.
Jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego Rada Gminy może wydawać przepisy porządkowe w zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących. W wyjątkowych przypadkach, wymagających podjęcia szybkiego działania przepisy porządkowe może wydać Prezydent w formie zarządzenia. Zarządzenie takie musi zostać zatwierdzone na najbliższej sesji Rady Gminy (rozdz. IV ustawy o samorządzie gminnym).
Akty prawa miejscowego Gminy Wrocław ogłaszane są w Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego.
Oprócz aktów prawa miejscowego Rada Gminy podejmuje również szereg innych uchwał. Sposób ich stanowienia opisany jest w Statucie Wrocławia.
Według przepisów zawartych w Statucie, uchwały rady podlegają publikacji w Biuletynie Urzędowym Rady Miejskiej Wrocławia. Akty te powinny zawierać: tytuł, datę i numer, podstawę prawną, ścisłe określenie przedmiotu uchwały, środków na jej realizację, organów odpowiedzialnych za jej wykonanie, a także przepisy przejściowe i uchylające oraz termin wejścia w życie.
Uchwały podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom (art. 37 Statutu Wrocławia).
Zmiana uchwały następuje w takim samym trybie jak jej uchwalenie (art. 38 Statutu).
Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić Radny, Przewodniczący, klub radnych, komisje Rady lub Prezydent.
W celu uzyskania opinii Przewodniczący przekazuje następnie projekt do: klubów i właściwych komisji. Opinię przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały. Stanowiska klubów przedstawiają zaś ich przewodniczący (lub osoby upoważnione) w dyskusji (art. 39 Statutu).
Rada na sesji oprócz uchwał podejmuje także rezolucje i apele lub zajmuje stanowiska (w sprawach ogólnospołecznych). W sprawach porządkowych wydaje postanowienia.
Dostęp do uchwał i innych aktów prawnych podejmowanych przez Radę możliwy jest ze strony Biuletynu Informacji Publicznej.
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego Wrocławia klasyfikuje zarządzenia wydawane przez Prezydenta jako:
- zarządzenia organu – wydawane jako akty organu, na podstawie przepisu prawa upoważniającego do uregulowania danego zakresu spraw lub wyznaczającego zadania albo kompetencje. Zarządzenia ta wydaje się w celu realizacji zadań Miasta. Udostępnia się je na stronie BIP.
- zarządzenia kierownika Urzędu – odnoszące się do spraw wewnętrznych Urzędu, wydawane jako wewnętrzne akty kierownika Urzędu.
Prezydent może udzielić, w drodze zarządzenia, Wiceprezydentom upoważnienia do wydawania zarządzeń organu w jego imieniu, określając zakres przedmiotowy upoważnienia.
Zarządzenia Prezydenta przedkłada się do rejestracji w Biurze Prezydenta.
Zarządzenia numerowane są cyframi arabskimi odpowiadającymi pozycji w prowadzonych rejestrach, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku, w którym akt został wydany (np. ZARZĄDZENIE NR 1500/08). Zarządzenie Prezydenta – jako kierownika Urzędu, oznacza się dodatkowo symbolem „K/” umieszczonym przed numerem (np. ZARZĄDZENIE NR K/12/08).
Zarządzenia Prezydenta wymagają zaopiniowania przez radców prawnych zatrudnionych w Wydziale Prawnym – w zakresie zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz aktami wewnętrznymi.
Uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały lub zarządzenia w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały lub zarządzenia (art. 91 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym)
Jeżeli uchwała lub zarządzenie podjęte przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej narusza czyjkolwiek interes prawny lub uprawnienie może zostać - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia - zaskarżona do sądu administracyjnego.