Rejestracja pojazdu - pojazd zakupiony i zarejestrowany w kraju
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | rejestracja pojazdów |
---|---|
E - usługa | nie |
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Spraw Obywatelskich
Dział Rejestracji Pojazdów
fax + 48 71 777 78 16
Informacja działu:
tel. + 48 71 777 77 77
- COM I
ul. G. Zapolskiej 4
parter, sala S-2 stanowiska od 4 do 14 - COM II
pl. Nowy Targ 1-8
parter, okienka od 11 do 17 - COM IV
al. M. Kromera 44
parter, okienka od 7 do 11 - COM VI
ul. Legnicka 58 (CH Magnolia)
stanowiska od 23 do 31
Obsługa podmiotów prawnych
COM III
ul. W.Bogusławskiego 10
- do 3 sztuk - parter, sala S 5, okienka od 1 do 4 oraz 12
- powyżej 3 sztuk - okienka od 5 do 8 oraz od 13 do 14
Kto może wystąpić z wnioskiem / zainicjować sprawę:
Wniosek składa właściciel lub pełnomocnik (za wyjątkiem indywidualnych przypadków, gdzie wymagane jest osobiste stawiennictwo w celu złożenia oświadczenia przez stronę).
Godziny przyjmowania klientów:
- COM I
poniedziałek - piątek 8:00 - 15:15 - COM II
poniedziałek - piątek 8:00 - 15:15 - COM III
poniedziałek - piątek 8:00 - 15:15 - COM IV
poniedziałek - piątek 8:00 - 15:15 - COM VI
poniedziałek – piątek 9:00 - 18:00
soboty w godz. 9:00 -16:00
Uwagi:
Istnieje możliwość otrzymania wiadomości sms bądź e-maila o wyprodukowanym i gotowym do odbioru w Urzędzie dokumencie.
Warunkiem skorzystania z tej bezpłatnej usługi jest podanie numeru telefonu bądź adresu e-mail podczas składania wniosku o nowy dokument.
Tryb załatwiania sprawy oraz opłaty są takie same również przy rejestracji z umową darowizny części własności pojazdu .
Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
Istnieje możliwość zarejestrowania wizyty przez internet na stronie Rezerwacji wizyt (https://bez-kolejki.um.wroc.pl)
Opłaty:
Wysokość opłat jest zależna od rodzaju wydawanych druków oraz rodzaju tablic rejestracyjnych.
Ze względu na zróżnicowaną wysokości opłat, które mogą wynikać również np. z pozostawienia tych samych tablic rejestracyjnych preferowana forma płatności – kartą płatniczą przy okienku, w którym załatwiamy sprawę.
Przy dokonaniu płatności przelewem w tytule przelewu prosimy o wpisanie nr VIN pojazdu.
Opłaty można wnosić wyłącznie kartą płatniczą bezpośrednio przy okienku lub przelewem na niżej wskazane nr rachunków bankowych:
- opłata skarbowa PKO BANK POLSKI S.A. nr konta 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895
- opłata komunikacyjna PKO BANK POLSKI S.A. nr konta 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Po złożeniu wniosku wraz z wymaganymi dokumentami, klient otrzymuje tablice rejestracyjne i pozwolenie czasowe na okres nieprzekraczający 30 dni.
Po upływie tego terminu odbierany jest dowód rejestracyjny (można wcześniej, jeżeli wytwórnia wyprodukuje dowód rejestracyjny).
Rejestracja pojazdów następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Tryb odwoławczy:
Przysługuje tryb odwoławczy do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 9 maja 2016 r. sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego, tablic (tablicy) rejestracyjnych i nalepki kontrolnej oraz ich wtórników;
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego..
Wymagane wnioski i dokumenty:
- wniosek o rejestrację (plik do pobrania na dole strony);
- dowód własności pojazdu (faktura, umowa kupna, umowa darowizny, postanowienie sądu przyznające prawo własności);
W przypadku, kiedy pojazd został nabyty od osoby, która nie jest wpisana w dowodzie rejestracyjnym niezbędne będą wszystkie dokumenty pośrednie przenoszące prawo własności (począwszy od osoby wpisanej w dowodzie a skończywszy na osobie, która składa wniosek o rejestrację pojazdu). - dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym,
- tablice rejestracyjne (nawet, jeżeli pojazd jest już zarejestrowany w Urzędzie Miejskim Wrocławia);
Jeżeli pojazd ma w dowodzie rejestracyjnym wpisaną adnotację „BAGAŻNIK” oznacza to, że została wydana dodatkowa tablica rejestracyjna. W tym przypadku należy przedstawić do rejestracji komplet tj. 3szt tablic rejestracyjnych.; - dokument tożsamości: dowód osobisty lub paszport; w przypadku cudzoziemców spoza UE – paszport z wizą lub karta pobytu (dokument tożsamości do wglądu);
- imienne pełnomocnictwo - w przypadku, gdy wnioskuje pełnomocnik; (plik do pobrania na dole strony);
Do rejestracji powinni przyjść do urzędu wszyscy właściciele. Jeżeli nie jest to możliwe należy udzielić pisemnego pełnomocnictwa. - aktualne ubezpieczenie OC.
Zgodnie z zapisem art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, ze zm.), posiadacz pojazdu jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu, z wyjątkiem pojazdów historycznych, ale nie później niż z chwilą wprowadzenia pojazdu do ruchu. Przepisy w/w ustawy, tj. art. 84, 86 i 87 stanowią o tym, że na organach właściwych do rejestracji pojazdów ciąży obowiązek przeprowadzenia kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC, a jeżeli osoba kontrolowana nie zawarła umowy ubezpieczenia , to organ rejestrujący zawiadamia o tym Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w terminie 14 dni od dnia przeprowadzenia lub zakończenia kontroli.
Ważne:
Dowód rejestracyjny jest do odbioru w oddziale, gdzie był złożony wniosek o rejestrację.
Dokumenty przedstawione do rejestracji muszą być w oryginale.
Od 31.01.2022 r. zmieniły się przepisy, które pozwalają zachować dotychczasowy numer rejestracyjny. Aby wnioskować o zachowanie dotychczasowych tablic rejestracyjnych muszą być spełnione jednocześnie 3 warunki:
- Pojazd jest zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; posiada tablice (tablicę) zgodną z przepisami tj. tzw. „Eurotablice” (natomiast nie są zgodne ze wzorem i podlegają wymianie tablice tzw.”czarne” oraz „białe z flagą PL”)
Tablice powinny być utrzymane w należytym stanie (niezniszczone), czytelne i czyste. - Organ rejestrujący pozytywnie zweryfikował w dniu złożenia wniosku o rejestrację pojazdu dane zawarte w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym w centralnej ewidencji pojazdów.
- W dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym jest miejsce na dokonanie przez organ rejestracyjny wpisu potwierdzającego złożenie wniosku o rejestrację pojazdu oraz wpisanie nowego znaku legalizacyjnego.
Uwaga!
W przypadku chęci posiadania tablic rejestracyjnych z wyróżnikiem indywidualnym, konieczna jest dodatkowa wizyta w urzędzie celem złożenia zamówienia na wyprodukowanie wnioskowanych tablic.
Podczas tej wizyty należy złożyć wniosek z dokumentami wymaganymi do zarejestrowania pojazdu oraz dowód wniesionej opłaty na rachunek: 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452 (500 zł - jedna tablica, 1000 zł - dwie tablice).