Centralny Rejestr Wyborców – wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | inne |
---|---|
E - usługa | nie |
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Obywatelskich |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Spraw Obywatelskich (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/227/3174)
Dział Ewidencji Ludności - Rejestr Wyborców
ul. G. Zapolskiej 4
II piętro, pok. 221-223
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
- wyborcy stale zamieszkali we Wrocławiu bez zameldowania na pobyt stały
- wyborcy nigdzie niezamieszkali, stale przebywający we Wrocławiu
- wyborcy stale zamieszkali we Wrocławiu pod innym adresem niż adres zameldowania na pobyt stały we Wrocławiu
Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek – piątek 7:45 - 15:45
Uwagi:
Ujęcie w stałym obwodzie głosowania daje możliwość głosowania we Wrocławiu i dotyczy wszystkich wyborów/referendów, nie jest ujęciem jednorazowym.
Przepisy nie wskazują terminu, do którego najpóźniej wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania musi zostać złożony, aby wyborca mógł wziąć udział w wyborach. Jednakże należy mieć na uwadze, że Prezydent Wrocławia ma 5 dni na rozpatrzenie wniosku.
Można być ujętym tylko w jednym stałym obwodzie głosowania – dlatego wyborcy ujęci w stałym obwodzie głosowania we Wrocławiu zostaną z urzędu skreśleni w stałym obwodzie głosowania w miejscowości dotychczasowego stałego zamieszkania.
Dodatkowe czynności – powiązane procedury:
Z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 20 § 2 Kodeksu wyborczego Prezydent Wrocławia jest zobligowany przed wydaniem decyzji o ujęciu w stałym obwodzie głosowania sprawdzić, czy osoba wnosząca wniosek spełnia warunki stałego zamieszkania we Wrocławiu pod oznaczonym adresem należy przedstawić dowody potwierdzające stałe zamieszkanie pod wskazanym we wniosku adresem – tytuł prawny do lokalu (akt notarialny, umowa najmu mieszkania), potwierdzenie zameldowania na pobyt czasowy.
Wyborca nie posiadający tytułu prawnego do lokalu ani zameldowania na pobyt czasowy dołącza oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, w którym zamieszkuje potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela (najemcy) lub inne dokumenty potwierdzające związek z lokalem, w którym ma nastąpić ujęcie w stałym obwodzie głosowania np. rachunki dot. przedmiotowego lokalu wystawione na wyborcę ubiegającego się o ujęcie w stałym obwodzie głosowania, potwierdzenie rozliczenia podatku we Wrocławiu, w którym wyborca wskazał adres zamieszkania we Wrocławiu (tylko ta strona PIT-u gdzie jest adres zamieszkania).
W przypadku gdy dowodem na potwierdzenie stałego zamieszkania mają być zeznania świadków, należy ze świadkami zgłosić się w tut. Urzędzie celem przesłuchania ich do protokołu.
Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania przesłany ePUAP-em nie zwalnia z obowiązku wykazania stałego zamieszkania pod określonym adresem we Wrocławiu. Również należy dołączyć dodatkowe dokumenty, o których mowa wyżej.
W celu ułatwienia kontaktu można podać numer telefonu i adres e-mail.
Opłaty:
Bez opłat.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
W ciągu 5 dni wydana zostanie decyzja o ujęciu bądź odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania.
Tryb odwoławczy:
Na decyzję w sprawie odmowy ujęcia w stałym obwodzie głosowania przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejsca zamieszkania wyborcy sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia, w terminie 3 dni od dnia doręczenia.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy;
- Rozporządzenie MSWiA z dnia 28 lipca 2023 r. w sprawie wzorów wniosków o ujęcie w obwodzie głosowania, skreślenie wyborcy z Centralnego Rejestru Wyborców, zmianę miejsca głosowania oraz wzoru i sposobu ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania.
Wymagane wnioski i dokumenty:
- Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania,
- Dokumenty potwierdzające stałe zamieszkanie pod określonym adresem.