Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Kontakt

Urząd Miejski Wrocławia
50-141 Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8
tel. +48 71 777 77 77, faks +48 71 777 86 55
e-mail: kum@um.wroc.pl

Zasady i godziny obsługi Klientów

Adres do e-doręczeń: AE:PL-95179-82549-VVTFT-27

Skrytka UMW na ePUAP-ie: /umwroclaw/SkrytkaESP

NIP 896-10-03-529 REGON 001094670 Identyfikator gminy TERYT: 026401 1

Strona internetowa Wrocławia: www.wroclaw.pl

Odpis aktu urodzenia - odpis aktu małżeństwa - odpis aktu zgonu

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy akta stanu cywilnego
E - usługa tak
Komórka odpowiedzialna Urząd Stanu Cywilnego
Informacja

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

wybrany urząd stanu cywilnego na terenie całego kraju.

We Wrocławiu jest to:
Urząd Stanu Cywilnego
Dział Wydawania Odpisów i Zaświadczeń z Rejestru Stanu Cywilnego 
ul. P. Włodkowica 20
parter, pok. 2

Kontakt telefoniczny:
Telefoniczne Centrum Obsługi Mieszkańca +48 71  777 77 77

Uwaga!
Uprzednie powiadomienie USC we Wrocławiu o planowanym pobraniu odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu zagwarantuje najkrótszy termin realizacji następnie złożonego wniosku.

W tym celu należy:

  • przysłać na adres usc@um.wroc.pl  wiadomość zatytułowaną: zapowiedź wizyty w USC, podając w jej treści imię i nazwisko osoby, której akty dotyczy oraz jej  numer Pesel, a także  lub datę i miejsce urodzenia lub zawarcia małżeństwa lub zgonu,
  • oczekiwać na e-mail z zaproszeniem do osobistego lub poprzez platformę ePUAP złożenia wniosku o odpis potrzebnego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu.

Wniosek można złożyć w następującej formie

  • osobiście w USC,
  • za pomocą platformy ePUAP poprzez formularz znajdujący się  pod adresem : https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu przy wykorzystaniu profilu zaufanego.
    Profil zaufany można założyć bez wychodzenia z domu. Trzeba mieć: konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego - ich lista znajduje się na stronie profilu zaufanego (https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp) lub
    kwalifikowany podpis elektroniczny.

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

  • osoba, której stan cywilny został w akcie stwierdzony,
  • wstępny (rodzic, dziadek, babcia),
  • zstępny (dziecko, wnuk),
  • rodzeństwo,
  • małżonek,
  • przedstawiciel ustawowy,
  • osoba, która wykaże interes prawny,
  • opiekun,
  • sąd, prokurator,
  • organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich
  • ustawowych zadań,
  • organizacja społeczna, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.

Informacje dodatkowe:

Odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu może zostać wydany w formie papierowej na druku ścisłego zarachowania lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Odpis w postaci elektronicznej należy zamawiać poprzez formularz znajdujący się  pod adresem : https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu. Wydruk odpisu w postaci elektronicznej nie ma mocy dokumentu.

Odpis akty stanu cywilnego może być zupełny, skrócony lub skrócony na druku wielojęzycznym (ten ostatni honorowany jest głównie w państwach członkowskich Unii Europejskiej).

Ponadto jeśli odpis skrócony aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu ma być przedłożony w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, osoba uprawniona do pobrania odpisu aktu  może, po złożeniu stosownego wniosku w usc, otrzymać urzędowe tłumaczenie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu  sporządzone na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Godziny przyjmowania klientów:

  • poniedziałek - piątek 8:00–15:15

Opłaty:

Opłaty skarbowe:

  • odpis zupełny – 33 zł,
  • odpis skrócony – 22 zł,
    odpis skrócony na druku wielojęzycznym – 22 zł.

Zwolnienia z opłaty skarbowej za wydanie odpisu aktu stanu cywilnego określa ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20062251635

Płatności można dokonać:

  • gotówką lub kartą płatniczą w kasach automatycznych znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego,
  • przelewem na konto: 
    Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław 
    PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy (np. odpis skrócony aktu urodzenia Jana Nowaka).

Opłatę skarbową dokonaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto:
Gmina Wrocław
kod Swift (BIC) BPKOPLPW
IBAN PL 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895

Inne opłaty:

  • tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu - 17 zł.

Płatności za tłumaczenie urzędowe można dokonać:

  • gotówką lub kartą płatniczą w kasach znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego,
  • przelewem na konto : 
    Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław 
    PKO Bank Polski S.A. 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452  podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy (np. tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego  aktu urodzenia Jana Nowaka).

Płatność dokonaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto:
Gmina Wrocław
kod Swift (BIC) BPKOPLPW
IBAN PL 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452

Termin i sposób załatwienia sprawy

  • wnioskodawcom zgłaszającym się bezpośrednio do USC we Wrocławiu odpisy aktów urodzeń, małżeństw, zgonów wydaje się niezwłocznie - poza odpisami aktów sporządzonych w innych usc  i nie przeniesionych jeszcze do rejestru stanu cywilnego,
  • odpisy aktów urodzeń, małżeństw i zgonów wymagające zamówienia w innym usc wydaje się w terminie 10 dni roboczych,
  • wnioski wpływające przez platformę ePUAP realizowane są niezwłocznie, nie dłużej jednak niż w ciągu 10 dni roboczych.
  • tłumaczenie urzędowe wydaje się w terminie wyznaczonym dla wydania odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu, do którego ma być ono załączone.

Tryb odwoławczy

Nie występuje

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego.

Wymagane wnioski i dokumenty:

  • wniosek,
  • dokument wykazujący interes prawny - w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy,
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk (skan wydruku)  przelewu bankowego.

Jeśli dokumenty załączane do wniosku sporządzone zostały  w języku obcym składa się je z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości: (https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/tlumacze-przysiegli).

W przypadku ubiegania się o tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu należy złożyć:

  • wniosek,
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty lub wydruk (skan wydruku)  przelewu bankowego.

Załączniki

Powiadom znajomego