Odpis aktu urodzenia - odpis aktu małżeństwa - odpis aktu zgonu
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | akta stanu cywilnego |
---|---|
E - usługa | tak |
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
wybrany urząd stanu cywilnego na terenie całego kraju.
We Wrocławiu jest to:
Urząd Stanu Cywilnego
Dział Wydawania Odpisów i Zaświadczeń z Rejestru Stanu Cywilnego
ul. P. Włodkowica 20
parter, pok. 2
Kontakt telefoniczny:
Telefoniczne Centrum Obsługi Mieszkańca +48 71 777 77 77
Uwaga!
Uprzednie powiadomienie USC we Wrocławiu o planowanym pobraniu odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu zagwarantuje najkrótszy termin realizacji następnie złożonego wniosku.
W tym celu należy:
- przysłać na adres usc@um.wroc.pl wiadomość zatytułowaną: zapowiedź wizyty w USC, podając w jej treści imię i nazwisko osoby, której akty dotyczy oraz jej numer Pesel, a także lub datę i miejsce urodzenia lub zawarcia małżeństwa lub zgonu,
- oczekiwać na e-mail z zaproszeniem do osobistego lub poprzez platformę ePUAP złożenia wniosku o odpis potrzebnego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu.
Wniosek można złożyć w następującej formie
- osobiście w USC,
- za pomocą platformy ePUAP poprzez formularz znajdujący się pod adresem : https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu przy wykorzystaniu profilu zaufanego.
Profil zaufany można założyć bez wychodzenia z domu. Trzeba mieć: konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego - ich lista znajduje się na stronie profilu zaufanego (https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp) lub
kwalifikowany podpis elektroniczny.
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
- osoba, której stan cywilny został w akcie stwierdzony,
- wstępny (rodzic, dziadek, babcia),
- zstępny (dziecko, wnuk),
- rodzeństwo,
- małżonek,
- przedstawiciel ustawowy,
- osoba, która wykaże interes prawny,
- opiekun,
- sąd, prokurator,
- organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich
- ustawowych zadań,
- organizacja społeczna, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny.
Informacje dodatkowe:
Odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu może zostać wydany w formie papierowej na druku ścisłego zarachowania lub na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Odpis w postaci elektronicznej należy zamawiać poprzez formularz znajdujący się pod adresem : https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu. Wydruk odpisu w postaci elektronicznej nie ma mocy dokumentu.
Odpis akty stanu cywilnego może być zupełny, skrócony lub skrócony na druku wielojęzycznym (ten ostatni honorowany jest głównie w państwach członkowskich Unii Europejskiej).
Ponadto jeśli odpis skrócony aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu ma być przedłożony w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, osoba uprawniona do pobrania odpisu aktu może, po złożeniu stosownego wniosku w usc, otrzymać urzędowe tłumaczenie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu sporządzone na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Godziny przyjmowania klientów:
- poniedziałek - piątek 8:00–15:15
Opłaty:
Opłaty skarbowe:
- odpis zupełny – 33 zł,
- odpis skrócony – 22 zł,
odpis skrócony na druku wielojęzycznym – 22 zł.
Zwolnienia z opłaty skarbowej za wydanie odpisu aktu stanu cywilnego określa ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20062251635
Płatności można dokonać:
- gotówką lub kartą płatniczą w kasach automatycznych znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego,
- przelewem na konto:
Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy (np. odpis skrócony aktu urodzenia Jana Nowaka).
Opłatę skarbową dokonaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto:
Gmina Wrocław
kod Swift (BIC) BPKOPLPW
IBAN PL 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895
Inne opłaty:
- tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu - 17 zł.
Płatności za tłumaczenie urzędowe można dokonać:
- gotówką lub kartą płatniczą w kasach znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego,
- przelewem na konto :
Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
PKO Bank Polski S.A. 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy (np. tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia Jana Nowaka).
Płatność dokonaną z zagranicy przelewem bankowym międzynarodowym należy wpłacić na konto:
Gmina Wrocław
kod Swift (BIC) BPKOPLPW
IBAN PL 86 1020 5226 0000 6002 0428 8452
Termin i sposób załatwienia sprawy
- wnioskodawcom zgłaszającym się bezpośrednio do USC we Wrocławiu odpisy aktów urodzeń, małżeństw, zgonów wydaje się niezwłocznie - poza odpisami aktów sporządzonych w innych usc i nie przeniesionych jeszcze do rejestru stanu cywilnego,
- odpisy aktów urodzeń, małżeństw i zgonów wymagające zamówienia w innym usc wydaje się w terminie 10 dni roboczych,
- wnioski wpływające przez platformę ePUAP realizowane są niezwłocznie, nie dłużej jednak niż w ciągu 10 dni roboczych.
- tłumaczenie urzędowe wydaje się w terminie wyznaczonym dla wydania odpisu aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu, do którego ma być ono załączone.
Tryb odwoławczy
Nie występuje
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego.
Wymagane wnioski i dokumenty:
- wniosek,
- dokument wykazujący interes prawny - w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego.
Jeśli dokumenty załączane do wniosku sporządzone zostały w języku obcym składa się je z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości: (https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/tlumacze-przysiegli).
W przypadku ubiegania się o tłumaczenie urzędowe odpisu skróconego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu należy złożyć:
- wniosek,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego.