Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Kontakt

Urząd Miejski Wrocławia
50-141 Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8
tel. +48 71 777 77 77, faks +48 71 777 86 55
e-mail: kum@um.wroc.pl

Zasady i godziny obsługi Klientów

Adres do e-doręczeń: AE:PL-95179-82549-VVTFT-27

Skrytka UMW na ePUAP-ie: /umwroclaw/SkrytkaESP

NIP 896-10-03-529 REGON 001094670 Identyfikator gminy TERYT: 026401 1

Strona internetowa Wrocławia: www.wroclaw.pl

Akt urodzenia – sporządzenie aktu urodzenia dziecka pochodzącego z małżeństwa – rejestracja noworodka

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy akta stanu cywilnego
E - usługa tak
Komórka odpowiedzialna Urząd Stanu Cywilnego
Informacja

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Rejestracja narodzin dziecka następuje w urzędzie stanu cywilnego na terenie działania którego miał miejsce fakt narodzin.

We Wrocławiu jest to:
Urząd Stanu Cywilnego (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/227/3173)
Dział Rejestracji Urodzeń
ul. P. Włodkowica 20
parter, pokój nr 2
tel. +4871 777 99 55, +4871 777 99 64, +48777 99 65, +48 777 99 66

Rejestracji dziecka można dokonać również za pomocą platformy e-PUAP. Szczegóły takiej rejestracji znajdują się na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Podstawą sporządzenia aktu urodzenia dziecka jest karta urodzenia dziecka.

Karta urodzenia dziecka przekazywana jest do urzędu stanu cywilnego bezpośrednio przez oddziały noworodków.

Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonują :

  • matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych
  • matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych
  • w pozostałych przypadkach – przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki

Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie, opatrzone datą sporządzenia i wskazywać kto kogo do jakiej czynności upoważnia.

Godziny przyjmowania klientów:

poniedziałek - piątek 8:00–15:15

Uwagi:

Osoba zgłaszająca urodzenie składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż dwóch imion dla dziecka. Wybrane imię lub imiona nie mogą być zamieszczone w akcie w formie zdrobniałej oraz nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego. Niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka wybrane imię lub imiona mogą być imionami obcymi. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka, ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane do danej płci.
Jeżeli zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje pełnomocnik, w pełnomocnictwie należy wskazać imiona, jakie mają być wpisane do aktu urodzenia dziecka.

Opłaty:

Sporządzenie aktu urodzenia dziecka oraz odpis skrócony aktu urodzenia dziecka wydawany po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.

Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlegać będzie pełnomocnictwo, za wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej.

Płatności można dokonać :

  • gotówką lub kartą płatniczą w kasach automatycznych znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego
  • przelewem na konto :
    Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
    PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 podając w tytule przelewu dane pełnomocnika i zakres pełnomocnictwa

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Rodzice dziecka otrzymują w szpitalu, po urodzeniu dziecka, informację o wymaganych dokumentach oraz o terminie w jakim mają zgłosić się do USC celem rejestracji dziecka.
Wskazanie terminu ma charakter organizacyjny. Rodzice, przyjmowani są zgodnie z wyznaczonym terminem i godziną.

Rejestrację narodzin dziecka w terminie wcześniejszym niż wyznaczony należy uprzednio uzgodnić telefonicznie, mailowo lub osobiście w Dziale Urodzeń.

Rejestracji dziecka można dokonać za pomocą platformy e-PUAP. Szczegóły takiej rejestracji znajdują się na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka.

Po rejestracji dziecka wydawany jest odpis skrócony aktu urodzenia w formie papierowej lub elektronicznej.

Wybór formy elektronicznej warto przemyśleć, gdyż odpisy w tej formie funkcjonują tylko w obiegu elektronicznym i mogą być wykorzystywane wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których są przekazywane w sposób elektroniczny. Wydruk odpisu w formie elektronicznej nie ma mocy dokumentu urzędowego.

Kierownik USC rejestrując noworodka nadaje mu numer Pesel oraz dokonuje zameldowania na adres rodziców.

Tryb odwoławczy:

Nie występuje.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

Wymagane wnioski i dokumenty:

W celu zarejestrowania dziecka należy przedłożyć:

  • dokument tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka
  • w przypadku działania przez pełnomocnika – dokument tożsamości pełnomocnika, oryginał lub urzędowo potwierdzony odpis pełnomocnictwa wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydrukiem przelewu bankowego.

Załączniki

Powiadom znajomego