Akt urodzenia – sporządzenie aktu urodzenia dziecka pochodzącego z małżeństwa – rejestracja noworodka
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | akta stanu cywilnego |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczoną na stronie: Organizacja pracy Urzędu.
|
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Rejestracja narodzin dziecka następuje w urzędzie stanu cywilnego na terenie działania którego miał miejsce fakt narodzin lub wysłanie zgłoszenie urodzenia dziecka, mając założony profil zaufany (szczegóły na stronie obywatel.gov.pl)
We Wrocławiu jest to:
Urząd Stanu Cywilnego (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/227/3173)
Dział Rejestracji Urodzeń
ul. P. Włodkowica 20
I piętro, pokój 15,17
tel. +4871 777 99 55, 71 777 99 64, 777 99 65
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Podstawą sporządzenia aktu urodzenia dziecka jest karta urodzenia dziecka.
Karta urodzenia dziecka przekazywana jest do urzędu stanu cywilnego bezpośrednio przez oddziały noworodków.
Rodzice dziecka otrzymują w szpitalu, po urodzeniu dziecka, informację gdzie i w jakim terminie mogą zgłosić się w sprawie sporządzenia aktu urodzenia dziecka.
Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonują :
- matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych
- matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych
- w pozostałych przypadkach – przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki
Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie, opatrzone datą sporządzenia i wskazywać kto kogo do jakiej czynności upoważnia.
Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek - piątek 8:00–16:15
Uwagi:
Osoba zgłaszająca urodzenie składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż dwóch imion dla dziecka. Wybrane imię lub imiona nie mogą być zamieszczone w akcie w formie zdrobniałej oraz nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego. Niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka wybrane imię lub imiona mogą być imionami obcymi. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka, ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane do danej płci.
Jeżeli zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje pełnomocnik, w pełnomocnictwie należy wskazać imiona, jakie maja być wpisane do aktu urodzenia dziecka.
Kierownik USC rejestrując noworodka nadaje mu numer Pesel oraz dokonuje zameldowania na adres wskazany przez rodziców.
Odpisy w formie elektronicznej funkcjonują tylko w obiegu elektronicznym i mogą być wykorzystywane wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których są przekazywane w sposób elektroniczny. Wydruk odpisu w formie elektronicznej nie jest dokumentem urzędowym
Opłaty:
Sporządzenie aktu urodzenia dziecka oraz odpis skrócony aktu urodzenia dziecka wydawany po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.
Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlegać będzie pełnomocnictwo, za wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej.
Płatności można dokonać :
- gotówką lub kartą płatniczą w kasach automatycznych znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego
- przelewem na konto :
Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 podając w tytule przelewu dane pełnomocnika i zakres pełnomocnictwa
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Rodzice dziecka otrzymują w szpitalu, po urodzeniu dziecka, informację o wymaganych dokumentach oraz o terminie w jakim mają zgłosić się do USC celem rejestracji dziecka.
Wskazanie terminu ma charakter organizacyjny. Rodzice, przyjmowani są zgodnie z wyznaczonym terminem i godziną.
Rejestrację narodzin dziecka w terminie wcześniejszym niż wyznaczony należy uprzednio uzgodnić telefonicznie, mailowo lub osobiście w Dziale Urodzeń.
Zgłoszenie się do rejestracji narodzin dziecka w terminie innym niż wskazany w informacji ze szpitala, może wiązać się z koniecznością oczekiwania w kolejce.
Tryb odwoławczy:
Nie występuje.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Wymagane wnioski i dokumenty:
W celu zarejestrowania dziecka należy przedłożyć:
- dokument tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka
- kserokopia dokumentu tożsamości współmałżonka
- w przypadku działania przez pełnomocnika – dokument tożsamości pełnomocnika, oryginał lub urzędowo potwierdzony odpis pełnomocnictwa wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydrukiem przelewu bankowego.