Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.

Kontakt

Urząd Miejski Wrocławia
50-141 Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8
tel. +48 71 777 77 77, faks +48 71 777 86 55
e-mail: kum@um.wroc.pl

Zasady i godziny obsługi Klientów

Adres do e-doręczeń: AE:PL-95179-82549-VVTFT-27

Skrytka UMW na ePUAP-ie: /umwroclaw/SkrytkaESP

NIP 896-10-03-529 REGON 001094670 Identyfikator gminy TERYT: 026401 1

Strona internetowa Wrocławia: www.wroclaw.pl

Ślub cywilny - zawarcie małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy akta stanu cywilnego
E - usługa nie
Komórka odpowiedzialna Urząd Stanu Cywilnego
Informacja

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Zawarcie małżeństwa następuje w urzędzie stanu cywilnego wybranym przez narzeczonych.

We Wrocławiu jest to:
Urząd Stanu Cywilnego (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/227/3173)
Dział Rejestracji Małżeństw
ul. P. Włodkowica 20
parter, pok. 2
tel. +48 71 777 99 51, 777 99 61, 777 99 63, 777 99 68

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo.

Godziny przyjmowania klientów:

poniedziałek - piątek 8:00–15:15

Uwagi:

Ślub poza lokalem urzędu stanu cywilnego:

  • Zagrożenie zdrowia lub życia, pozbawienie wolności

Kierownik USC we Wrocławiu przyjmuje na wniosek osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo, oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, w obrębie Gminy Wrocław, jeżeli osoba ta jest w stanie zagrożenia życia lub zdrowia (co należy potwierdzić zaświadczeniem wystawionym przez lekarza) albo jest pozbawiona wolności ( w tym przypadku należy przedstawić zgodę na zawarcie związku małżeńskiego na terenie aresztu lub zakładu karnego). We wskazanych przypadkach nie jest pobierana opłata dodatkowa za udzielenie ślubu poza lokalem usc.

  • Ślub w plenerze

Na wniosek osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo Kierownik USC we Wrocławiu przyjmuje oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, w obrębie Gminy Wrocław, jeżeli wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński. Za udzielenie ślubu poza lokalem USC pobierana jest opłata dodatkowa w wysokości 1 000,00 zł (słownie: jeden tysiąc zł).

W pierwszej kolejności:

Narzeczeni powinni zarezerwować termin ślubu. Możliwe jest dokonanie rezerwacji terminu ślubu do końca 2026 r.

W celu dokonania rezerwacji terminu ślubu należy:

  • zgłosić się osobiście do USC we Wrocławiu, do Działu Rejestracji Małżeństw, parter, pok. nr 2 
    albo
  • skontaktować się telefonicznie z USC we Wrocławiu pod numerami:
    +48 71 777 99 51, +48 71 777 99 61, +48 71 777 99 63, +48 71 777 99 68.

Ważne: 
w przypadku telefonicznej rezerwacji terminu ślubu należy następnie przysłać e-mail na adres usc@um.wroc.pl   podając w tytule: rezerwacja terminu ślubu, a w treści informacji: wpisać ustalony dzień i godzinę ślubu oraz podać imiona i nazwiska oraz nr Pesel nupturientów.

Następnie:

Najwcześniej na pół roku przed ślubem i nie później niż na miesiąc przed planowanym ślubem, narzeczeni zgłaszają się do usc z ważnymi dokumentami tożsamości, składają zapewnienia o barku przeszkód do zawarcia małżeństwa i uiszczają opłatę skarbową.

Kierownik USC może na wniosek nupturientów skrócić ustawowy, miesięczny termin oczekiwania na zawarcie małżeństwa, jeżeli przemawiają za tym ważne względy.

Dokumenty i oświadczenia niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego narzeczeni składają osobiście. Jeżeli nie ma takiej możliwości, by zgłosili się do USC jednocześnie, mogą dopełnić formalności w różnych terminach.

W dniu ślubu.

Narzeczeni oraz świadkowie zgłaszają się na 15 minut przed uroczystością do urzędu stanu cywilnego, do wskazanego uprzednio pokoju, celem potwierdzenia danych i okazania ważnych dokumentów tożsamości.

W przypadku ślubu w plenerze, narzeczeni i świadkowie na 15 minut przed uroczystością zgłaszają się do przybyłego na ślub kierownika USC, celem potwierdzenia danych i okazania ważnych dokumentów tożsamości.

Po zawarciu małżeństwa, małżonkowie otrzymują jeden odpis skrócony aktu małżeństwa. Pierwszy odpis aktu małżeństwa wydany po zawarciu małżeństwa nie podlega opłacie skarbowej.

Ponadto osoba, która w wyniku zawarcia małżeństwa zmieniła nazwisko, zobowiązana jest niezwłocznie wymienić dowód osobisty.
Opis procedury: Dowód osobisty – wniosek o wydanie dokumentu (https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/56106/dowod-osobisty-wniosek-o-wydanie-dokumentu).

Opłaty:

opłata skarbowa

  • za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.
  • za wydanie zezwolenia na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego - 39 zł

Płatności można dokonać :

  • gotówką lub kartą płatniczą w kasach automatycznych znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego
  • przelewem na konto :
    Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
    PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy

opłata dodatkowa

  • za ślub poza urzędem stanu cywilnego  – 1.000 zł

Opłatę dodatkową uiszcza się przelewem na konto:
Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
PKO Bank Polski S.A. nr 29 1020 5226 0000 6802 0502 0369 podając w tytule przelewu rodzaj czynności, za którą została uiszczona opłata (np. ślub poza lokalem USC)

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Terminarz ślubów:

Uroczystości zawarcia związku małżeńskiego organizowane są w USC we Wrocławiu przede wszystkim w soboty w godzinach od 9.00 do 16.40 , a także w czwartki i piątki w godzinach od 10.00 12.00.

Możliwość zawarcia związku małżeńskiego w pozostałe dni funkcjonowania urzędu należy uprzednio uzgodnić z Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego we Wrocławiu.

Śluby w plenerze organizowane są w soboty o godzinie 11.00, 12.30, 14.00, 15.30, 17.00, a także w piątki o godzinie 13.30 i 15.00.

Uroczystości zawarcia związku małżeńskiego nie będą organizowane w USC we Wrocławiu w dni ustawowo wolne od pracy, a także w n/w terminach:

  • 20 czerwca 2025 r.
  • 21 czerwca 2025 r
  • 16 sierpnia 2025 r.
  • 31 października 2025 r.
  • 24 grudnia 2025 r.
  • 27 grudnia 2025 r.
  • 31 grudnia 2025 r.
  • 3 stycznia 2026 r.
  • 3 kwietnia 2026 r.
  • 4 kwietnia 2026 r.
  • 2 maja 2026 r.
  • 5 czerwca 2026 r.
  • 6 czerwca 2026 r.
  • 14 sierpnia 2026 r.
  • 31 października 2026 r.
  • 24 grudnia 2026 r.
  • 31 grudnia 2026 r.

Tryb odwoławczy:

W przypadku odmowy przez kierownika USC przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika USC, może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania czynności

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego,
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

Wymagane wnioski i dokumenty:

Osoby zamierzające wstąpić w związek małżeński są obowiązane:

  1. przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
  2. złożyć pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (druk dostępny na miejscu)
  3. załączyć oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego

Obywatele polscy, którzy nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie RP – składają zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim – potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokument potwierdzający stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.

Cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo w Polsce jest obowiązany:

  1. przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
  2. złożyć odpis aktu urodzenia
  3. złożyć odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie, unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym nieistnienie małżeństwa
  4. złożyć dokument urzędowy wystawiony przez władze państwa, którego cudzoziemiec jest obywatelem, wskazujący jego dane osobowe i dane osobowe narzeczonej/narzeczonego oraz stwierdzający, że zgodnie z prawem ojczystym może on zawrzeć małżeństwo ze wskazaną w zaświadczeniu osobą
  5. jeżeli otrzymanie dokumentu wymienionego w punkcie 4 napotyka na trudne do przezwyciężenie przeszkody – złożyć prawomocne postanowienie polskiego sądu zwalniające cudzoziemca od obowiązku przedłożenia kierownikowi urzędu stanu cywilnego dokumentu stwierdzającego możność zawarcia małżeństwa zgodnie z prawem państwa pochodzenia. O postanowienie należy ubiegać się w  sądzie rejonowym właściwym według miejsca zamieszkania cudzoziemca w Polsce,
  6. złożyć pisemne zapewnienie, że nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (druk dostępny na miejscu)
  7. załączyć oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego

Jeżeli cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim oświadczenia składane w procedurze związanej z zawarciem małżeństwa składa w obecności tłumacza.

Wybór tłumacza oraz pokrycie kosztów jego wizyty w USC należą do nupturientów.

Obecność tłumacza podczas uroczystości zawarcia związku małżeńskiego jest wymagana także wtedy, gdy świadkowie nie posługują się językiem polskim.

Tłumacz, z wyjątkiem tłumacza przysięgłego, składa przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenie, że będzie wykonywał powierzone zadanie sumiennie i bezstronnie, dochowując tajemnicy prawnie chronionej oraz, że będzie się kierował w swoim postępowaniu uczciwością i etyką.

Dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:

  1. tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
  2. tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG);
  3. polskiego konsula.

W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Załączniki

Powiadom znajomego