Akt małżeństwa – zawarcie małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego – ślub cywilny
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | Akta stanu cywilnego |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego |
Informacja |
Uwaga! - zmiana godzin i zakresu obsługi Klientów UMW. Przed wizytą w Urzędzie prosimy zapoznać się z informacją zamieszczoną na stronie: Organizacja pracy Urzędu.
|
Treść
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Zawarcie małżeństwa następuje w USC wybranym przez narzeczonych.
We Wrocławiu jest to :
Urząd Stanu Cywilnego
Dział Rejestracji Małżeństw
ul. P. Włodkowica 20
parter, pok. 2
tel. +48 71 777 99 51, 777 99 61, 777 99 63
Klienci Działu obsługiwani są według kolejności pobrania biletu w automacie biletowego systemu kolejkowego umiejscowionego na sali nr 2. Należy wybrać literę D – ślub cywilny/ślub konkordatowy/ślub za granicą.
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo.
Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek - piątek 8:00–16:15
Uwagi:
Ślub poza lokalem urzędu stanu cywilnego:
- Zagrożenie zdrowia lub życia, pozbawienie wolności
Kierownik USC we Wrocławiu przyjmuje na wniosek osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo, oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, w obrębie Gminy Wrocław, jeżeli osoba ta jest w stanie zagrożenia życia lub zdrowia (co należy potwierdzić zaświadczeniem wystawionym przez lekarza) albo jest pozbawiona wolności ( w tym przypadku należy przedstawić zgodę na zawarcie związku małżeńskiego na terenie aresztu lub zakładu karnego). We wskazanych przypadkach nie jest pobierana opłata dodatkowa za udzielenie ślubu poza lokalem usc.
- Ślub w plenerze
Na wniosek osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo Kierownik USC we Wrocławiu przyjmuje oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, w obrębie Gminy Wrocław, jeżeli wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński. Za udzielenie ślubu poza lokalem usc pobierana jest opłata dodatkowa w wysokości 1 000,00 zł (słownie: jeden tysiąc zł).
Opłaty:
opłata skarbowa
- za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.
- za wydanie zezwolenia na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego - 39 zł
Płatności można dokonać :
- gotówką lub kartą płatniczą w kasach znajdujących się na parterze Urzędu Stanu Cywilnego
- przelewem na konto :
Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 podając w tytule przelewu rodzaj dokumentu za który została uiszczona opłata skarbowa i kogo ten dokument dotyczy
opłata dodatkowa
- za przyjęcie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński poza lokalem usc – 1 000,00 zł
Opłatę dodatkową uiszcza się przelewem na konto:
Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław
PKO Bank Polski S.A. nr 29 1020 5226 0000 6802 0502 0369 podając w tytule przelewu rodzaj czynności, za którą została uiszczona opłata (np. ślub poza lokalem usc)
Termin i sposób załatwienia sprawy:
- W pierwszej kolejności:
Narzeczeni powinni zarezerwować termin ślubu.
Możliwe jest dokonanie rezerwacji terminu ślubu do końca 2021 r.
W celu dokonania rezerwacji terminu ślubu należy zgłosić się osobiście do USC we Wrocławiu, do Działu Rejestracji Małżeństw, parter, pok. nr 2.
- Następnie :
Nie wcześniej niż na pół roku przed ślubem i nie później niż na miesiąc przed planowanym ślubem, narzeczeni zgłaszają się do usc z ważnymi dokumentami tożsamości, składają zapewnienia o barku przeszkód do zawarcia małżeństwa i uiszczają opłatę skarbową.
Kierownik USC może na wniosek nupturientów skrócić ustawowy, miesięczny termin oczekiwania na zawarcie małżeństwa, jeżeli przemawiają za tym ważne względy.
Dokumenty i oświadczenia niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego narzeczeni składają osobiście. Jeżeli nie ma takiej możliwości, by zgłosili się do USC jednocześnie, mogą dopełnić formalności w różnych terminach.
- W dniu ślubu.
Narzeczeni oraz świadkowie zgłaszają się na 15 minut przed uroczystością do urzędu stanu cywilnego, do wskazanego uprzednio pokoju, celem potwierdzenia danych i okazania ważnych dokumentów tożsamości.
Przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński odbywa się tylko w obecności osób wstępujących w związek małżeński i 2 świadków.
W przypadku ślubu w plenerze, narzeczeni i świadkowie na 15 minut przed uroczystością zgłaszają się do przybyłego na ślub kierownika usc, celem potwierdzenia danych i okazania ważnych dokumentów tożsamości.
Zawarcie małżeństwa następuje z zachowaniem uroczystej formy.
Małżeństwo zostaje zawarte, gdy mężczyzna i kobieta, jednocześnie obecni, złożą przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenia, że wstępują ze sobą w zawiązek małżeński.
Po zawarciu małżeństwa, małżonkowie otrzymują odpis skrócony aktu małżeństwa. Pierwszy odpis aktu małżeństwa wydany po zawarciu małżeństwa nie podlega opłacie skarbowej.
Ponadto osoba, która w wyniku zawarcia małżeństwa zmieniła nazwisko, zobowiązana jest niezwłocznie wymienić dowód osobisty. (opis procedury: Dowód osobisty – wniosek o wydanie dokumentu).
Terminarz ślubów:
Uroczystości zawarcia związku małżeńskiego organizowane są w USC przede wszystkim w soboty w godzinach od 10.15 do 17.30, a także w czwartki i piątki w godzinach od 10.00 do 14.00.
Możliwość zawarcia związku małżeńskiego w pozostałe dni funkcjonowania urzędu należy uprzednio uzgodnić z Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego we Wrocławiu.
Śluby w plenerze organizowane są w soboty o godz. 10.00, 11.30, 13.00, 14.30, 16.00 i 17.30, a także w piątki o godz. 15.00 i 16.30.
Uroczystości zawarcia związku małżeńskiego nie będą organizowane w USC we Wrocławiu w dni ustawowo wolne od pracy, a także w n/w terminach:
- 2 maja 2020 r.
- 31 października 2020 r.
- 24 grudnia 2020 r.
- 31 grudnia 2020 r.
- 2 stycznia 2021 r.
- 2 kwietnia 2021 r.
- 3 kwietnia 2021 r.
- 30 października 2021 r.
- 12 listopada 2021 r.
- 13 listopada 2021 r.
- 24 grudnia 2021 r.
- 31 grudnia 2021 r.
Tryb odwoławczy:
Jeżeli kierownik usc odmawia przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika usc może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika usc uzasadniają odmowę dokonania czynności. Prawomocne postanowienie sądu wiąże kierownika usc.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego,
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Wymagane wnioski i dokumenty:
Osoby zamierzające wstąpić w związek małżeński są obowiązane:
- przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
- złożyć pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (druk dostępny na miejscu)
- załączyć oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego
Obywatele polscy, którzy nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie RP – składają zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim – potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokument potwierdzający stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.
Cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo w Polsce jest obowiązany złożyć dokumenty i oświadczenia wymienione powyżej oraz dodatkowo:
- złożyć odpis aktu urodzenia
- jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim – złożyć odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie, unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym nieistnienie małżeństwa, jeżeli na podstawie składanych dokumentów nie można ustalić danych niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństwa
- złożyć dokument urzędowy wystawiony przez władze państwa, którego cudzoziemiec jest obywatelem, wskazujący jego dane osobowe i dane osobowe narzeczonej/narzeczonego oraz stwierdzający, że zgodnie z prawem ojczystym może on zawrzeć małżeństwo ze wskazaną w zaświadczeniu osobą
- lub - jeżeli otrzymanie dokumentu wymienionego w punkcie 3 napotyka na trudne do przezwyciężenie przeszkody – złożyć prawomocne postanowienie polskiego sądu zwalniającego go od obowiązku przedłożenia kierownikowi urzędu stanu cywilnego dokumentu stwierdzającego możność zawarcia, zgodnie z prawem państwa pochodzenia, małżeństwa z oznaczoną osobą. W przedmiotowej sprawie właściwy jest sąd rejonowy według miejsca zamieszkania cudzoziemca w Polsce.
Dokumenty i oświadczenia niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego narzeczeni składają osobiście. Jeżeli nie ma takiej możliwości, by zgłosili się do usc jednocześnie, mogą dopełnić formalności w różnych terminach.
Jeżeli cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim oświadczenia składane w procedurze związanej z zawarciem małżeństwa składa w obecności tłumacza.
Wybór tłumacza oraz pokrycie kosztów jego wizyty w USC należą do nupturientów.
Obecność tłumacza podczas uroczystości zawarcia związku małżeńskiego jest wymagana także wtedy, gdy świadkowie nie posługują się językiem polskim.
Tłumacz, z wyjątkiem tłumacza przysięgłego, składa przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenie, że będzie wykonywał powierzone zadanie sumiennie i bezstronnie, dochowując tajemnicy prawnie chronionej oraz, że będzie się kierował w swoim postępowaniu uczciwością i etyką.
Dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:
- tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
- tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG);
- polskiego konsula.
Za dokumenty przetłumaczone przez polskiego konsula uznaje się również:
- dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula;
- dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski.
W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.