Od 1 lipca 2019 r. obowiązują jednolite wzory deklaracji i informacji na podatki lokalne: podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny. 

Informacje i deklaracje, które powinny zostać złożone do końca czerwca 2019 r. oraz korekty deklaracji i informacji złożonych do tej daty należy składać z wykorzystaniem dotychczasowych formularzy, których wzory zostały określone uchwałą Rady Miasta Wrocławia.

Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:[start] [koniec]
  • COM I
    ul. G. Zapolskiej  4
    sala obsługi nr 3 - stanowisko nr 18 i 19
  • COM II
    pl. Nowy Targ 1-8
    stanowisko nr 14
  • COP 
    ul. Kotlarska 41
    parter, stanowiska 2, 3, 7, 10

Informacje:
Dział Podatku od Nieruchomości od Osób Fizycznych, Rolnego i Leśnego


Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Zgodnie z art. 165 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa  – postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.


Informacje dotyczące pełnomocnictw (w tym aktualne druki/formularze) udzielanych w sprawach podatkowych.

Informacje szczegółowe dotyczące podatku rolnego (przedmiot opodatkowania, terminy, obowiązek podatkowy itp.)


Godziny przyjmowania klientów:

  • COM I i  COM II
    poniedziałek 8:00 – 15:15
    wtorek 8:00 – 15:15
    środa 8:00 – 15:15
    czwartek 8:00 – 15:15
    piątek 8:00 – 15:15
  • COP
    poniedziałek 8:00 – 17:15
    wtorek 8:00 – 17:15
    środa 8:00 – 17:15
    czwartek 8:00 – 17:15
    piątek 8:00 – 17:15


Osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku leśnego dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji (nakazie płatniczym).

Dodatkowe czynności - powiązane procedury:

  • rejestracja w systemie kolejkowym w siedzibie COP lub COM I / COM II
  • rejestracja wizyty przez internet na stronie Rezerwacji wizyt


Opłaty
:

  • złożenie informacji - bez opłat
  • opłata skarbowa za złożenie w organie administracji publicznej dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wpisu lub kopii - 17,00 zł

 
Opłatę skarbową można uiścić:

  • bezgotówkowo  na konto Gminy Wrocław w PKO BP S.A. nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 lub wpłacić  
  • Punktach Obsługi Bankowej
  • za pośrednictwem PLIP

Zwolnienie z opłaty skarbowej przysługuje wtedy, gdy pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu (matce, ojcu, babci, dziadkowi), zstępnemu (synowi, córce, wnukowi, wnuczce) lub rodzeństwu.


Termin i sposób załatwienia sprawy:

Złożenie informacji od ręki. 
  • Osoby fizyczne są zobowiązane złożyć właściwemu organowi podatkowemu informację o gruntach w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku rolnego lub zaistnienia zmian stanu faktycznego.
    UWAGA!
    Obowiązek składania informacji o gruntach oraz deklaracji na podatek rolny dotyczy również podatników korzystających ze zwolnień i ulg na podstawie przepisów ustawy.


W późniejszym etapie postępowania - załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy. Art. 139 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa.

Tryb odwoławczy:
Od decyzji służy Stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia reprezentowanego przez Wydział Podatków i Opłat w terminie 14 dni od daty otrzymania.

Zgodnie z art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa odwołanie od decyzji organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określając istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Podstawa prawna:

 

Wymagane wnioski i dokumenty:

PODATEK ROLNY + PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI:

  • akt notarialny lub umowę dzierżawy lub umowę zawartą stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub postanowienie Sądu, 
  • formularz IR-1 - informacja o gruntach,
  • formularz IR-1/A - informacja o gruntach część uzupełniająca dane o nieruchomościach rolnych,
  • formularz IR-1/B - informacja o gruntach część uzupełniająca dane o zwolnieniach i ulgach podatkowych w podatku rolnym - w przypadku gdy grunt podlega ustawowemu zwolnieniu,
  • formularz IN - 1 - informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych,
  • formularz IN -1/A - dane o zwolnieniach podatkowych - w przypadku gdy nieruchomość podlega ustawowemu zwolnieniu.

PODATEK ROLNY + PODATEK LEŚNY:

  • akt notarialny lub umowę dzierżawy lub umowę zawartą stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub postanowienie Sądu,
  • formularz IR-1 - informacja o gruntach,
  • formularz IR-1/A - informacja o gruntach część uzupełniająca dane o nieruchomościach rolnych,
  • formularz IR-1/B - informacja o gruntach część uzupełniająca dane o zwolnieniach i ulgach podatkowych w podatku rolnym - w przypadku gdy grunt podlega ustawowemu zwolnieniu,
  • formularz IL-1 - informacja o lasach,
  • formularz IL-1/A - część uzupełniająca dane o nieruchomościach leśnych, 
  • formularz IL-1/B - część uzupełniająca dane o zwolnieniach w podatku leśnym - w przypadku gdy las podlega ustawowemu zwolnieniu.

PODATEK ROLNY + PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI + PODATEK LEŚNY:

  • akt notarialny lub umowę dzierżawy lub umowę zawartą stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników lub postanowienie Sądu,
  • formularz IR-1 - informacja o gruntach,
  • formularz IR-1/A - informacja o gruntach część uzupełniająca dane o nieruchomościach rolnych,
  • formularz IR-1/B - informacja o gruntach część uzupełniająca dane o zwolnieniach i ulgach podatkowych w podatku rolnym -  w przypadku gdy grunt podlega ustawowemu zwolnieniu,
  • formularz IN-1 - informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych,
  • formularz  IN-1/A - dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości - w przypadku gdy nieruchomość podlega ustawowemu zwolnieniu,
  • formularz IL-1 - informacja o lasach,
  • formularz IL-1/A - część uzupełniająca dane o nieruchomościach leśnych,
  • formularz IL-1/B - część uzupełniająca dane o zwolnieniach w podatku leśnym - w przypadku gdy las podlega ustawowemu zwolnieniu.


Opis procedury dotyczącej podatku od nieruchomości dostępny jest w zakładce Poradnik Klienta. 

Opis procedury dotyczącej podatku leśnego dostępny jest w zakładce Poradnik Klienta.

Łączne zobowiązanie pieniężne należne od przedmiotów opodatkowania stanowiących współwłasność lub znajdujących się w posiadaniu dwóch lub więcej osób fizycznych ustala się w odrębnej decyzji (nakazie płatniczym), który wystawia się na któregokolwiek ze współwłaścicieli (posiadaczy). Jeżeli gospodarstwo rolne prowadzi w całości jedna z tych osób, nakaz płatniczy wystawia się na tę osobę. Art. 6c ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym.



Załączniki:

IR-1 (od 1 lipca 2019 r.)
ZIR-1 (od 1 lipca 2019 r.)
ZIR-2 (od 1 lipca 2019 r.)
ZIR-3 (od 1 lipca 2019 r.)
IL-1
IL-1A
IL-1B
IR-1
IR-1A
IR-1B
IN - 1 (w formacie .rtf)
IN - 1/A (w formacie .rtf)
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych