Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Urząd Stanu Cywilnego
ul. P. Włodkowica 20
Dział Rejestracji Małżeństw
II piętro, pokój 24
tel. + 48 71 777 99 59, 777 99 68

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Wnioski o nadanie Medalu za Długoletnie Pożycie Małżeńskie przedstawiają Prezydentowi wojewodowie.

Wojewoda występuje do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z wnioskiem o nadanie orderu lub odznaczenia z własnej inicjatywy lub z inicjatywy jednostek organizacyjnych im podległych, organów samorządowych, organizacji społecznych i zawodowych.

Jedną z możliwości zainicjowania procedury nadania mieszkającym we Wrocławiu Jubilatom Medali za Długoletnie Pożycie Małżeńskie jest powiadomienie  Urzędu Stanu Cywilnego we Wrocławiu.

Zgłoszenia można dokonać:

  • osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego
    ul. P. Włodkowica 20
    Dział Rejestracji  Małżeństw
    pok. nr 24
  • listownie na adres:
    Urząd Stanu Cywilnego we Wrocławiu,
    ul. Włodkowica 20, 50 – 072 Wrocław
  • elektronicznie, przysyłając wiadomość na adres e-mail:
    usc@um.wroc.pl

podając imiona i nazwiska Jubilatów, adres ich zameldowania na pobyt stały we Wrocławiu  oraz informację dotyczącą daty i miejsca zawarcia małżeństwa.

Informacje te zostaną niezwłocznie przekazane przez Urząd Stanu Cywilnego we Wrocławiu do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego celem sporządzenia wniosku o nadanie Jubilatom Medalu Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie i przekazania go do Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 8:00–16:15 
wtorek 8:00–16:15 
środa 8:00–16:15 
czwartek 8:00–16:15 
piątek 8:00–16:15

Uwagi:
Ustanowiony ustawą z dnia 17 lutego 1960 r. Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie stanowi nagrodę dla osób, które przeżyły 50 lat w jednym związku małżeńskim.

Termin i szczegóły organizacji uroczystości wręczenia medali należy uzgadniać osobiście lub telefonicznie w Urzędzie Stanu Cywilnego we Wrocławiu. W tej sprawie najlepiej skontaktować się z Działem Małżeństw, po otrzymaniu  przez Jubilatów listu gratulacyjnego od Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz powiadomienia z tut. USC.

Opłaty:
Bez opłat

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Niezwłocznie po otrzymaniu informacji o jubileuszu USC we Wrocławiu przekazuje ją do Wojewody Dolnośląskiego celem sporządzenia wniosku o nadanie Jubilatom Medalu Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie i przekazania go do Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Wniosek o nadanie Medalu za Długoletnie Pożycie Małżeńskie przedstawia się nie wcześniej niż w roku kalendarzowym, w którym osoby proponowane do odznaczenia obchodzić będą 50 rocznicę zawarcia związku małżeńskiego. Jeżeli rocznica ta przypada w styczniu lub lutym danego roku, wnioski można przedstawiać począwszy od dnia 1 listopada roku poprzedzającego.

Zadania związane z nadawaniem orderów i odznaczeń wykonuje Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Odznaczenie Medal Za Długoletnie Pożycie Małżeńskie nadaje Jubilatom Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.

Odznaczenia są następnie przekazywane Wojewodzie Dolnośląskiemu, a stamtąd do Urzędu Stanu Cywilnego we Wrocławiu.

Termin i szczegóły organizacji uroczystości wręczenia medali należy uzgadniać osobiście lub telefonicznie w Urzędzie Stanu Cywilnego we Wrocławiu, w Dziale Rejestracji Małżeństw, pok. 24, II piętro, po otrzymaniu  przez Jubilatów listu gratulacyjnego od Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz stosownego  powiadomienia z tut. Urzędu Stanu Cywilnego.

Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 16 października 1992r. o orderach i odznaczeniach;
  • Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o nadanie orderów i oznaczeń oraz wzorów odpowiednich dokumentów.