Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Środowiska i Rolnictwa
ul. Wojciecha Bogusławskiego 8, 10
sekretariat, pokój 403

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami wykorzystujące wyroby zawierające azbest.

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 7:45 - 15:45
wtorek 7:45 - 15:45
środa 7:45 - 15:45
czwartek 7:45 - 15:45
piątek 7:45 - 15:45

Osoba, która wykorzystując substancje stwarzające szczególne zagrożenie dla środowiska (azbest) nie przekazuje okresowo właściwym organom informacji o rodzaju, ilości i miejscach ich występowania, podlega karze grzywny.

Wykorzystywanie wyrobów zawierających azbest w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi dopuszcza się w terminie do dnia 31 grudnia 2032r. Przy wykorzystywaniu wyrobów zawierających azbest należy uwzględniać wyniki przeprowadzonych kontroli oraz „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”.

Osoby posiadające wyroby zawierające azbest na terenie Wrocławia mogą uzyskać dofinansowanie w ramach Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest po złożeniu kompletu dokumentów wymaganych Zarządzeniem Nr 4536/12 Prezydenta Wrocławia z dnia 15 maja 2012r.

Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
Wpłata należnej opłaty skarbowej.

Opłaty:

  • opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

Przyjęcie „Informacji o wyrobach zawierających azbest” nie podlega opłacie skarbowej.

Opłatę skarbową należy wnieść z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty, tj. z chwilą złożenia Informacji, 

Opłatę można wpłacić  w Punktach Obsługi Bankowej  lub na konto Urzędu Miasta Wrocławia nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Niezwłocznie od daty wpływu kompletnej „Informacji o wyrobach zawierających azbest”.

Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje.

Podstawa prawna:

  • Art. 162 i 346 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 1232, z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest (Dz. U. z 2011r. Nr 8, poz. 31)
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649 z późn. zm.)
  • Część IV załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2014r. poz.1628)

Wymagane wnioski i dokumenty do wglądu:

  • Informacja o wyrobach zawierających azbest
    - Informacja powinna zawierać wynik inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest sporządzonej poprzez spis z natury i zostać wypełniona zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010r. w sprawie wymagań w  zakresie wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest. 
    - w Informacji  określa się m.in. stopień pilności usunięcia wyrobów azbestowych obliczony według „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest.
    - Informację należy sporządzić w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz Informacji osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają w formie pisemnej Prezydentowi Miasta, a osoby prawne Marszałkowi Województwa. Drugi egzemplarz Informacji należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej Informacji. Informacja podlega corocznej aktualizacji w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
  • pełnomocnictwo w oryginale lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa w przypadku, gdy składający Informację działa w imieniu innej osoby;
  • dowód wniesionej opłaty skarbowej.