Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Architektury i Budownictwa
Centrum Obsługi Mieszkańca
pl. Nowy Targ 1-8:

  • przyjmowanie wniosków i podań - sala 1b stanowisko 3 i 4,
  • wydawanie dokumentów - sala 1c stanowisko 5 i 6.

 

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Wnioskodawcą może być osoba fizyczna, osoba prawna, państwowa i samorządowa jednostka organizacyjna oraz organizacja społeczna. Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, którym może być wyłącznie osoba fizyczna.

Godziny przyjmowania klientów:

  • przyjmowanie korespondencji i wydawanie dokumentów
    - od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 17:15.


Uwagi:
Zaświadczenia o samodzielności lokali wydawane są na podstawie danych i materiałów dostarczonych przez wnioskodawcę.

Niezbędne informacje i materiały:

  • Określenie przeznaczenia lokalu (zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym lub zmianą sposobu użytkowania).
  • Czytelne kopie rysunków z posiadanej przez właściciela dokumentacji budowlanej. Rysunki przedstawiające rzuty poziome kondygnacji (fragmenty kondygnacji) powinny zawierać jednoznaczny opis pomieszczeń oraz graficzne oznaczenie granic lokalu i pomieszczeń przynależnych.
  • W przypadku budynków nowo wznoszonych lub rozbudowanych:

          - kopia pozwolenia na użytkowanie budynku lub zaświadczenia o braku sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy,

  • W przypadku budynków przebudowanych:

          - dokumentu świadczącego o przeprowadzonej przebudowie lub zmianie sposobu użytkowania,
          - oświadczenie właściciela lokalu, złożone na rysunkach, potwierdzające, że przedstawiony na nich stan jest aktualny i po zakończeniu budowy (przebudowy, zmiany sposobu użytkowania) nie zostały wprowadzone żadne zmiany.

W budynkach starych, gdy właściciel nie posiada dokumentacji budowlanej - część rysunkowa (patrz punkt 2.b) może być zastąpiona:

  • Inwentaryzacją budowlaną fragmentu budynku wykonaną przez osobę posiadająca odpowiednie przygotowanie zawodowe zawierającą:

          - rzuty poziome fragmentów kondygnacji z opisem pomieszczeń, graficznym oznaczeniem granic lokalu i pomieszczeń przynależnych,
          - przekrój,
          - opis (w niezbędnym zakresie).

  • Uproszczonymi rysunkami fragmentu budynku (rzuty i przekrój lub, co najmniej, wysokość pomieszczeń), przedstawiającymi jednoznacznie podstawowe elementy budowlane, graficznie oznaczone granice lokalu oraz jego położenie względem części wspólnych i innych lokali, opis pomieszczeń.

Rysunki muszą być opatrzone dodatkowym oświadczeniem osoby posiadającej uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej potwierdzającym, że dany lokal spełnia warunki samodzielności określone w art. 2, ust. 2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 ze zmianami) i może służyć swemu przeznaczeniu.

Wszystkie oświadczenia powinny być zaopatrzone w datę i podpisane w sposób umożliwiający identyfikację osoby podpisującej.


Dodatkowe czynności - powiązane procedury:
Opłata należnej opłaty skarbowej.

Opłaty:
Wysokość opłaty skarbowej wynosi:

  • za każdy egzemplarz zaświadczenia - 17 zł,
  • za pełnomocnictwo - 17 zł.

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Wniosek złożony z kompletem dokumentów załatwiany jest średnio do 2 tygodni, maksymalnie - do  30 dni.

Tryb odwoławczy:
Stronom przysługuje zażalenie na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia o samodzielności lokalu, które powinno być złożone w kancelarii Wydziału Architektury i Budownictwa lub Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego, lub nadane na poczcie  w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia  i adresowane "Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia".

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. O własności lokali (jednolity tekst Dz. U. z 2015 r., Poz. 1892).
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (jednolity tekst Dz. U. z 2016 r., Poz. 23).
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. O opłacie skarbowej (jednolity tekst Dz. U. z 2014 r., Poz. 1628 z późniejszymi zmianami).


Wymagane wnioski i dokumenty do wglądu:

Wypełniony wniosek o wydanie zaświadczeń o samodzielności lokali wraz z załącznikami - do pobrania poniżej lub w Centrum Obsługi Mieszkańca, pl. Nowy Targ 1-8.

Lista załączników do formularza Z22:

  • Kopie rzutów i przekrojów odpowiedniej części budynku z jednoznacznie zaznaczonymi granicami lokali i pomieszczeń przynależnych, z opisem pomieszczeń.
  • Dokument świadczący o zakończeniu budowy.
  • Pełnomocnictwo udzielone osobie fizycznej działającej w imieniu wnioskodawcy.
  • Dowód zapłaty opłaty skarbowej.
  • W przypadku wniosku składanego przez osobę prawną proszę podać numer z „Rejestru Przedsiębiorców” Krajowego Rejestru Sądowego.


Załączniki:

Uzupełnienie wniosku - druk WAZ-U
Wniosek o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu - druk WAZ-W2