Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Wydział Środowiska  (https://bip.um.wroc.pl/artykul/672/3223/wydzial-srodowiska)
ul. Hubska 8-16

  • Sekretariat, I piętro, pokój 12
  • COm V, sala na parterze

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Osoby fizyczne i prawne wykorzystujące wyroby azbestowe lub posiadające odpady azbestowe na terenie Wrocławia.

Godziny przyjmowania klientów:

poniedziałek - piątek  7:45 - 15:45

Uwagi:

Uczestnik Programu obowiązany jest we własnym zakresie zgłosić prace polegające na demontażu wyrobów zawierających azbest do Wydziału Architektury i Zabytków Urzędu Miejskiego Wrocławia lub uzyskać pozwolenie na budowę/rozbiórkę obiektu.

Wyroby zawierające azbest mogą być wykorzystywane w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska i zdrowia ludzi w terminie do dnia 31 grudnia 2032 r. Dopuszcza się bezterminowe wykorzystywanie odpowiednio zabezpieczonych dróg utwardzonych odpadami azbestowymi oraz pozostawienie w ziemi wyłączonych z użytkowania instalacji zawierających rury azbestowo-cementowe.

Dodatkowe czynności - powiązane procedury:

Wpłata należnej opłaty skarbowej (w przypadku występowania przez pełnomocnika).

Opłaty:

Opłata skarbowa

  • od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

Opłatę skarbową należy wnieść z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty, tj. z chwilą złożenia Deklaracji. 

Opłatę można wpłacić w Oddziałach Obsługi Bankowej (https://bip.um.wroc.pl/contents/151) lub na konto Urzędu Miasta Wrocławia nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Zasady realizacji Programu określa Zarządzenie Nr 4536/12 Prezydenta Wrocławia z dnia 15 maja 2012r. w sprawie określenia zasad i warunków realizacji Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Wrocławia.

Program jest realizowany w cyklach rocznych. Jest dofinansowywany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska we Wrocławiu. Termin składania dokumentów na dany rok kalendarzowy jest ogłaszany w BIP w zakładce Ogłoszenia i komunikaty z zakresu środowiska (https://bip.um.wroc.pl/artykuly/528/ogloszenia-i-komunikaty-zzakresu-srodowiska)

Tryb odwoławczy:

Nie przysługuje.

Podstawa prawna:

Wymagane wnioski i dokumenty:

I. Osoby fizyczne przedkładają:

  • Deklarację przystąpienia do Programu.
  • Pisemną zgodę na realizację prac w zakresie usuwania azbestu wyrażoną przez wszystkie osoby posiadające tytuł prawny do nieruchomości na której znajduje się azbest.
  • Oświadczenie o wykorzystywaniu lub niewykorzystywaniu obiektu zawierającego wyroby azbestowe na prowadzenie działalności gospodarczej.
  • Pisemną zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji Programu, w tym przekazania tych danych wykonawcy prac.
  • Osoby fizyczne prowadzące w zgłaszanym obiekcie działalność gospodarczą - oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie kosztów realizacji usługi, których nie opłaca Miasto, w zakresie zgodnym ze złożoną Deklaracją (Miasto opłaca 85% kosztów, jednak nie więcej niż 680 zł za tonę usuniętych wyrobów azbestowych).
  • Informację o wyrobach zawierających azbest.

II. Pozostałe podmioty przedkładają:

  • deklarację przystąpienia do Programu.
  • pisemną zgodę na realizację prac w zakresie usuwania azbestu wyrażoną przez wszystkie osoby posiadające tytuł prawny do nieruchomości na której znajduje się azbest, w przypadku wspólnot mieszkaniowych – kopię uchwały wspólnoty mieszkaniowej w sprawie wyrażenia zgody na realizację przedmiotowych prac
  • oświadczenie o wykorzystywaniu lub niewykorzystywaniu obiektu zawierającego wyroby azbestowe na prowadzenie działalności gospodarczej
  • podmioty inne niż: gminne i powiatowe jednostki sektora finansów publicznych, wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe, zarządcy nieruchomości lokali mieszkalnych oraz organizacje społeczne - oświadczenie o posiadaniu środków na pokrycie kosztów realizacji usługi, których nie opłaca Miasto, w zakresie zgodnym ze złożoną Deklaracją (Miasto opłaca 85% kosztów, jednak nie więcej niż 680 zł za tonę usuniętych wyrobów azbestowych)
  • potwierdzenie przedłożenia Marszałkowi Województwa Dolnośląskiego Informacji o wyrobach zawierających azbest

III. Przedsiębiorcy w rozumieniu unijnego prawa konkurencji przedkładają, oprócz wymienionych w pkt I lub II, dodatkowo dokumenty o których mowa w art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej:

  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie otrzymali w okresie trzech minionych lat (3 x 365 dni) od daty złożenia deklaracji, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
  • informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis (wzór formularza informacji stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis)

IV. Przedsiębiorcy w rozumieniu unijnego prawa konkurencji prowadzący działalność w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa przedkładają, oprócz wymienionych w pkt I lub II, dodatkowo dokumenty o których mowa w art. 37 ust. 2 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej:

  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie, jakie otrzymali w okresie trzech minionych lat (3 x 365 dni) od daty złożenia deklaracji, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
  • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis w rybołówstwie, jakie otrzymali w okresie trzech minionych lat (3 x 365 dni) od daty złożenia deklaracji, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie
  • informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (wzór formularza informacji stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie)


Załączniki:

Informacja o wyrobach zawierających azbest
Wzór deklaracji przystąpienia do Programu
Wzór pisemnej zgody na realizację prac w zakresie usuwania azbestu
Wzór oświadczenia o wykorzystywaniu lub niewykorzystywaniu obiektu zawierającego wyroby azbestowe na prowadzenie działalności gospodarczej
Wzór pisemnej zgody na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji Programu
Wzór pisemnej zgody na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji Programu