Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Wydział Środowiska i Rolnictwa
ul. W. Bogusławskiego 8, 10
Sekretariat, IV piętro, pok. 403

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Posiadacz odpadów, który prowadzi przetwarzanie odpadów

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 7:45—15:45
wtorek 7:45—15:45
środa 7:45—15:45
czwartek 7:45—15:45
piątek 7:45—15:45

Uwagi:

  • Prezydent Miasta Wrocławia jest właściwy do wydania zezwolenia na przetwarzanie odpadów, jeśli miejsce przetwarzania zlokalizowane jest na terenie Gminy Wrocław oraz nie zachodzą przypadki określone w art. 41 ust. 3 pkt 1 lub art. 41 ust. 4 ustawy o odpadach
  • przetwarzanie odpadów – zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 21 ustawy o odpadach, rozumie się przez to procesy odzysku lub unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk lub unieszkodliwianie.


Dodatkowe czynności - powiązane procedury:

  • w przypadku postępowań wszczętych po 1 stycznia 2016 r. - zezwolenie na przetwarzanie odpadów w instalacjach i urządzeniach jest wydawane po przeprowadzeniu kontroli przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska z udziałem przedstawiciela Wydziału Środowiska i Rolnictwa
  • stanowisko właściwego organu w przypadku braku jednoznacznych zapisów w przepisach prawa miejscowego dotyczących zamierzonego sposobu gospodarowania odpadami


Opłaty:
Opłata skarbowa:

  • od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej) - 17 zł
  • od zezwoleń -  616 zł
Opłatę można wpłacić w Punktach Obsługi Bankowej lub bezgotówkowo na rachunek bankowy: Gmina Wrocław PKO Bank Polski S.A. 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895

Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.

Termin i sposób załatwienia sprawy:
W ciągu miesiąca a w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy

Tryb odwoławczy:
Od wydanej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu (pl. Plac Powstańców Warszawy 1) za pośrednictwem Wydziału Środowiska i Rolnictwa, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 1 i 2 oraz art. 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).

Podstawa prawna:

  • Art. 25, art. 41 oraz art. 42 ust. 2, 3 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z  2013 r. poz. 21 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1923)
  • Art. 35, art. 77 i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 z późn. zm.)
  • Część III ust. 43c lit. b) i część IV załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej  (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827)


Wymagane wnioski i dokumenty:

Pisemny wniosek podmiotu zamierzającego prowadzić przetwarzanie  odpadów, zawierający:

  • Numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany
  • wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do przetwarzania
  • określenie masy odpadów poszczególnych rodzajów poddawanych przetwarzaniu i powstających w wyniku przetwarzania w okresie roku
  • oznaczenie miejsca przetwarzania odpadów
  • wskazanie miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
  • szczegółowy opis stosowanej metody lub metod przetwarzania odpadów, w tym wskazanie procesu przetwarzania, zgodnie z załącznikami nr 1 i 2 do ustawy, oraz opis procesu technologicznego z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia, a w uzasadnionych przypadkach – także godzinowej mocy przerobowej
  • przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie przetwarzania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska
  • oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie przetwarzania odpadów
  • opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem
  • opis czynności które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona,
  • określenie minimalnej i maksymalnej ilości odpadów niebezpiecznych, ich najniższej i najwyższej wartości kalorycznej oraz maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, w szczególności PCB, pentachlorofenolu (PCP), chloru, flouru, siarki i metali ciężkich – w przypadku zezwoleń dotyczących instalacji do termicznego przekształcania odpadów,
  • inne informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów
Załączniki do wniosku:
  • w przypadku przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi, dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym
  • kserokopia dokumentu potwierdzającego, że wnioskodawca posiada tytuł prawny do terenu, na którym magazynuje odpady
  • zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy o odpadach, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 z późn. zm.), o ile jest wymagana
  • dokument potwierdzający dokonanie opłaty skarbowej potwierdzony za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną