Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Rejestracja zgonu osoby następuje w urzędzie stanu cywilnego na terenie działania którego miał miejsce fakt zgonu.    

Rejestracja zgonu osoby zmarłej we Wrocławiu :
Dział Zgonów
ul. P. Włodkowica 20  
parter, pokój nr 2 
tel. +48 71 777 71 69, 777 72 04
fax +48 71 777 72 49

Kto może wystąpić z wnioskiem / zainicjować sprawę:

Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności : 

  1. małżonek lub dzieci zmarłego,
  2. najbliżsi krewni lub powinowaci,
  3. osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon,
  4. osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały,
  5. administrator domu, w którym nastąpił zgon.

 

Godziny przyjmowania klientów:

poniedziałek 8.00–17.15 
wtorek 8.00–17.15 
środa 8.00–17.15 
cwartek 8.00–17.15 
pątek 8.00–17.15

Wymagane wnioski i dokumenty do wglądu:

  • karta zgonu wystawiona przez lekarza;
  • dowód osobisty osoby zmarłej;
  • paszport osoby zmarłej – jeśli był ważny w chwili zgonu;
  • książeczka wojskowa – w przypadku mężczyzn do lat 50;
  • pełnomocnictwo – jeśli osoba obowiązana do zgłoszenia zgonu działa przez pełnomocnika.

 

 
 

Opłaty:

  • opłata skarbowa od pełnomocnictwa - 17 zł.

Sporządzenie aktu zgonu oraz trzy odpisy skrócone aktu zgonu  wydawane po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Zgon osoby należy zgłosić :

  • najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu,
  • razie choroby zakaźnej w ciągu 24 godzin.

Rejestracja zgonu nie wymagająca postępowania wyjaśniającego następuje od razu. Opracowanie dokumentacji zajmuje ok. 20 minut. 
Na potwierdzenie dokonania rejestracji wnioskodawca otrzymuje trzy odpisy skrócone aktu zgonu.

Tryb odwoławczy:

Nie występuje.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 29 września 1986r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 212, poz. 1264),
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 788).