Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Skargi (wnioski) mogą być wnoszone:

  • w formie pisemnej, w tym z wykorzystaniem faksu na adres:
    Kancelaria Ogólna Urzędu Miejskiego Wrocławia
    pl. Nowy Targ 1-8, 50 –141 Wrocław
    faks +48 71 777 86 55
  • w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu i potwierdzone przez wnoszącego podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu
    Formularze zamieszczone są na platformie e-PUAP z wykorzystaniem przez wnoszącego podpisu potwierdzonego profilem zaufanym e-PUAP
  • pocztą elektroniczną  na adres obsługiwany przez Kancelarię Ogólną Urzędu:
    e-mail: kum@um.wroc.pl
  • ustnie do protokołu w:
    Zespole ds. Skarg i Wniosków Wydziału Spraw Obywatelskich
    ul. G. Zapolskiej 4, pok. 233 i 234, II piętro


W przypadku zgłoszenia skargi (wniosku) ustnie do protokołu, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Ze skargą/wnioskiem może wystąpić każdy w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.

Godziny przyjmowania klientów:

  • Zespół ds. Skarg i  Wniosków , Wydział Spraw Obywatelskich
    ul. G. Zapolskiej  4, II piętro, pok. 233 oraz 234
    tel. +48 71 777 71 63,  777 71 64, 777 72 24
    poniedziałek 7:45—15:45
    wtorek 7:45—15:45
    środa 7:45—15:45
    czwartek 7:45—15:45
    piątek 7:4—15:45
  • Kierownictwo Urzędu Miejskiego
    Wiceprezydenci, Sekretarz Miasta Wrocławia, Skarbnik Miasta Wrocławia, Dyrektorzy komórek organizacyjnych Urzędu lub wyznaczone przez nich osoby
    środa 14:30—16:30
  • Prezydent Wrocławia lub wyznaczony przez niego Zastępca przyjmuje klientów w sprawach skarg i wniosków w środa 15:30—17:00
  • pl. Nowy Targ 1- 8, sala nr 204, II piętro
    po uprzednim:
    1. przedłożeniu przez klienta pism oraz ewentualnych dokumentów wskazujących na ostateczne rozstrzygnięcie sprawy przez merytorycznie właściwych Członków Kierownictwa Urzędu
    2. zgłoszeniu skargi lub wniosku na piśmie lub ustnie do protokołu w Zespole ds. Skarg i Wniosków


Uwagi:
Skargi i wnioski składa się do organów właściwych do ich rozpatrzenia.Skargi i wnioski zarówno te nadsyłane na piśmie (pocztą) jak i drogą elektroniczną, w tym e-mailem powinny zawierać co najmniej imię i nazwisko (nazwę) wnoszącego skargę lub wniosek oraz określenie jego adresu tj. nazwy miejscowości, ulicy (jeżeli występuje podział na ulice), numeru domu i lokalu oraz kodu pocztowego. Adresem może być adres zamieszkania wnoszącego, adres do doręczeń lub siedziba wnoszącego skargę lub wniosek.

Skargi i wnioski wnoszone do Urzędu (w tym e-mailem) niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu pocztowego wnoszącego (tzw. anonimy) pozostawia się bez rozpoznania.

Opłaty:
Skargi i wnioski nie podlegają opłacie.

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Skargi i wnioski są rozpatrywane bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca
Skargi i wnioski posłów na Sejm, senatorów i radnych, którzy wnieśli skargę ( wniosek ) we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia wniesienia albo przekazania.

Tryb odwoławczy:
Skargi i wnioski są rozpatrywane w samodzielnym jednoinstancyjnym postępowaniu.
Skarżący  niezadowolony ze sposobu rozpatrzenia skargi może ponowić skargę.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku służy prawo wniesienia skargi.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego – Dział VIII  Skargi i wnioski (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 267)
  • Rozporządzenie  Rady  Ministrów z 8 stycznia 2002 r., w  sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków ( Dz. U. Nr 5, poz. 46 )
  • Zarządzenie Nr K/41/11 Prezydenta Wrocławia z dnia 22 grudnia 2011 r.,  w sprawie określenia zasad postępowania ze skargami i wnioskami kierowanymi do Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz organizacji przyjmowania klientów  w ramach skarg i wniosków.


Wymagane wnioski i dokumenty do wglądu:

  • skarga lub wniosek, zawierające imię i nazwisko /nazwę/ oraz adres osoby wnoszącej skargę lub wniosek