Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Biuro ds. Partycypacji Społecznej
ul. G. Zapolskiej 4

  • I piętro, pok. 124
  • I piętro, pok. 120 (kancelaria)

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Przedstawiciel lub wszyscy członkowie Zarządu stowarzyszenia zwykłego

Godziny przyjmowania klientów:
poniedziałek 7:45–15:45
wtorek 7:45–15:45
środa 7:45–15:45
czwartek 7:45–15:45
piątek 7:45–15:45

Uwagi:
Stowarzyszenie zwykłe nie posiada osobowości prawnej, ale może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Stowarzyszenie zwykłe może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Każdy członek odpowiada za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego, bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi członkami oraz ze stowarzyszeniem.
Stowarzyszenie zwykłe musi uzyskać numer REGON (Główny Urząd Statystyczny)

Stowarzyszenie zwykłe nie może:

  • powoływać terenowych jednostek organizacyjnych,
  • zrzeszać osób prawnych,
  • prowadzić działalności gospodarczej,
  • prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.


Opłaty:

  • za wydanie zaświadczenia o wpisie stowarzyszenia zwykłego do ewidencji - 17 zł

Opłatę można wpłacać w Punktach Obsługi Bankowej lub na konto: Gmina Wrocław PKO BANK POLSKI S.A. nr konta  82 1020 5226 0000 6102 0417 7895

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Osoby w liczbie co najmniej trzech, zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe, uchwalają regulamin działalności, określający w szczególności nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia  i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.

Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.

Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa  w regulaminie działalności tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu oraz jego kompetencje.

Następnie przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie albo zarząd składają na piśmie

Prezydentowi Wrocławia poprzez Biuro ds. Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych dołączając:

  • regulamin działalności,
  • listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę
    i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli,
  • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków Zarządu,
  • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej o ile regulamin działalności przewiduje ten organ,
  • adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.

Wniosek o wpis złożony przez Zarząd powinien zostać podpisany przez wszystkich członków zarządu.

Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia:

  1. wpływu wniosku o wpis, jeżeli nie został złożony wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia;
  2. uprawomocnienia się orzeczenia odrzucającego albo oddalającego wniosek o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego;


Jeżeli wniosek zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia
w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku o wpis  w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.

Organ nadzorujący informuje niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd o dokonaniu wpisu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis.


Tryb odwoławczy:
W przypadku gdy organ nadzorujący nie dokona wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku o wpis lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony wniosek, o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.


Wymagane wnioski i dokumenty:

  • wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
  • protokół wraz z uchwałami z zebrania założycielskiego,
  • lista założycieli,
  • imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe/członków Zarządu/członków organu kontroli wewnętrznej,
  • podpisany regulamin działalności,
  • adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.


Załączniki:

Wniosek
Wzór protokołu zebrania założycielskiego - Zarząd i Komisja Rewizyjna
Wzór protokołu zebrania założycielskiego - Zarząd
Wzór protokołu zebrania założycielskiego - Przedstawiciel