Miejsce składania wniosków:

UWAGA!!! Ze względu na sytuację związaną z pandemią Covid-19 godziny obsługi klientów uległy zmianie do odwołania:

  • Centrum Obsługi Podatnika - ul.Gabrieli Zapolskiej 2-4; pon.-pt w g.8.00-15.15 
  • Centrum Obsługi Podatnika - ul.Kotlarska 41; pon.-pt w g.8.00-15.15

Przedmiot zwolnienia:

Zwolnienie od podatku od nieruchomości budynków lub ich części położonych na terenie Wrocławia, do których podłączono sprawną instalację fotowoltaiczną, pompy ciepła, rekuperacji, gruntowego wymiennika ciepła lub kolektora słonecznego, która została co najmniej raz uruchomiona.

Kto może wystąpić z wnioskiem o zwolnienie:

  • osoba fizyczna
  • osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą,
  • osoba fizyczna będąca wspólnikiem spółki w myśl kodeksu cywilnego
  • osoba prawna będąca podatnikiem podatku od nieruchomości na terenie Wrocławia do której to nieruchomość lub jej cześć podłączono instalację fotowoltaiczną (lub inne ww. źródła energii),

    Inwestycja, której dotyczy zwolnienie musi się znajdować na terytorium administracyjnym miasta Wrocław i należeć w części lub całości do powyższych.

Warunki uzyskania zwolnienia:

Osoby, które podłączają budynek lub jego część do instalacji fotowoltaicznej (lub inne ww. źródła energii), mogą ubiegać się o zwolnienie od podatku od nieruchomości. Aby uzyskać zwolnienie, spełnione muszą być następujące warunki:

  • Po 4 października 2019 r. należy ponieść co najmniej 15 tysięcy złotych nakładów na instalację fotowoltaiczną. Nakładem jest wydatek na zakup instalacji lub jej montaż. Należy pamiętać, że liczy się data poniesienia wydatku (np. zapłaty za fakturę), a nie dzień zakupu czy dzień, w którym zainstalowano panele fotowoltaiczne. Jeżeli więc zakup nastąpił przed tą datą, ale zapłata kwoty min. 15 000 zł brutto nastąpiła po 4 października, wówczas warunek zostanie spełniony.
  • Należy uzyskać zaświadczenie o wpisaniu inwestycji do Planu Gospodarki Niskoemisyjnej. Zajmuje się tym Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu, a szczegółowe informacje o planie Gospodarki niskoemisyjnej można uzyskać na stronie z Planem Gospodarki Niskoemisyjnej, https://bip.um.wroc.pl/artykuly/623/plan-gospodarki-niskoemisyjnej-dla-gminy-wroclaw
  • Wypełnić wniosek z oświadczeniami. Wniosek i oświadczenia stanowią załączniki do uchwały nr XIII/316/19 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 5 września 2019 r.
  • Złożyć deklarację lub korektę deklaracji wraz z wnioskiem oraz innymi dokumentami. Wniosek należy złożyć do końca roku, w którym zostały poniesione koszty związane z zakupem lub montażem instalacji. Całość dokumentacji składana jest w Centrum Obsługi Podatnika zlokalizowanego przy ul. Kotlarskiej 41 lub ul. Gabrieli Zapolskiej 2-4. Poza wnioskiem i oświadczeniami do deklaracji należy dołączyć dokumenty potwierdzające poniesienie wydatków na zakup lub montaż instalacji. Takim dokumentem może być np. faktura oraz potwierdzenie jej zapłaty.


Dokumenty do złożenia przy ubieganiu się o zwolnienie:

Każdy podatnik ubiegający się o zwolnienie składa:

  • wniosek o udzielenie zwolnienia (załącznik nr 1 do uchwały),
  • oświadczenie o podłączeniu i uruchomieniu instalacji (załącznik nr 2 do uchwały),
  • oświadczenie o wysokości poniesionych nakładów i kosztach (załącznik nr 5 do uchwały),
  • dokument potwierdzający poniesienie nakładów (najlepiej faktura i potwierdzenie przelewu).


Jeżeli na terenie nieruchomości prowadzona jest działalność gospodarcza, dodatkowo konieczne jest:

  • Oświadczenie o otrzymanej pomocy publicznej lub o jej braku (załącznik nr 3),
  • Formularz informacji składanych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.


Ważne!

Działalność gospodarcza w tym przypadku to oferowanie towarów lub usług na rynku, na którym występuje konkurencja. Jeżeli podatnik wynajmuje np. pokój w domu mieszkalnym, uznawany jest za przedsiębiorcę i podlega zasadom pomocy publicznej.

Bardzo przydatne będą także dodatkowe oświadczenia i informacje, które ułatwią i przyspieszą weryfikację wniosku, takie jak:

  • oświadczenie o sposobie wykorzystania nieruchomości (można je złożyć odręcznie dopisane na wniosku), np. że nieruchomość wykorzystywana jest wyłącznie na cele mieszkalne,
  • rzut budynku ze wskazaniem przeznaczenia powierzchni (przydatne jeżeli budynek wykorzystywany jest na różne rodzaje działalności),
  • oświadczenie o pochodzeniu środków, z których sfinansowano instalację (ze wskazaniem czy są to środki własne, kredyt, finansowanie ze środków publicznych, itd.).


Ważne!


Osoby fizyczne, niezależnie od tego czy prowadzą działalność gospodarczą, czy nie, wniosek z załącznikami składają wraz z informacją na podatek od nieruchomości 
IN-1.

Okres uzyskania zwolnienia:

Zwolnienie udzielane jest na 5 lat od 1 stycznia następującego po roku, w którym wniosek został złożony. Zwolnienie może zakończyć się wcześniej, jeżeli budynek zostanie trwale odłączony od instalacji fotowoltaicznej,

Ważne!

W sytuacji złożenia wniosku w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, pamiętać należy, że w/w zwolnienie wchodzi w skład udzielonej pomocy publicznej de minimis. Jeśli wartość zwolnienia przekroczy wartość limitu tej pomocy wniosek zostanie odrzucony. Aktualny poziom pomocy udzielonej dla zainteresowanego podmiotu można sprawdzić na stronie SUDOP - Wyszukiwanie pomocy otrzymanej przez beneficjenta, https://sudop.uokik.gov.pl/search/aidBeneficiary.

Wielkość Uzyskanego Zwolnienia zależy od: 

  • powierzchni użytkowej budynku podłączonego do instalacji fotowoltaicznej lub.
    Powierzchnia budynku musi być przeznaczone pod produkcję lub usługi. Wyłączeniu
    podlegają powierzchnie przeznaczone na działalność handlową lub z nią związane np. magazyn na towary/ wyroby do sprzedaży, dział księgowości księgujący sprzedaż, dział windykacji, hurtownie, wystawy sprzedażowe, działy handlowe
  • stawek obowiązujących w danym roku podatkowym
  • wysokości poniesionych przez podatnika kosztów na zakup i/lub montaż instalacji fotowoltaicznej
  • dostępnego limitu pomocy „de minimis” dla przedsiębiorcy z uwzględnieniem przedsiębiorstw powiązanych, w zależności od branży


Opłaty:

Bez opłat.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Wnioski o zwolnienie należy złożyć do końca roku, w którym zostały poniesione nakłady na instalację fotowoltaiczną i zostały one zapłacone.

Ważne!

Wnioski można składać maksymalnie do 31.12.2020 

Tryb odwoławczy:

brak

Podstawa prawna:

  1. Uchwała nr XIII/316/19 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 5 września 2019r.