Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Uczenie się przez całe życie
oraz Fundację Systemu Rozwoju Edukacji [start] [koniec]

Cel projektu:
Projekt koncentrował się na kształceniu środowiskowym i ekologii. Zajmowaliśmy się czterema głównymi tematami: ziemia, woda, powietrze, słońce w połączeniu z drzewem, które traktowaliśmy, jako symbol życia na ziemi i symbol człowieka. Przy każdym elemencie zwracaliśmy również uwagę na problem zanieczyszczania środowiska naturalnego. Chcieliśmy, aby dzieci świadomie postrzegały siebie, jako część przyrody. Poprzez przekraczającą granice współpracę, wymianę doświadczeń i pomysłów możemy przyczynić się do poprawy sytuacji środowiska we wszystkich krajach partnerskich, a tym samym na naszej planecie. Naszym celem było także rozbudzenie świadomości globalnego oddziaływania jednostkowych działań i odpowiedzialnego korzystania z zasobów naturalnych. Poprzez wszystkie podejmowane działania stwarzaliśmy dzieciom możliwość samodzielnego doświadczania i przeżywania przyrody.

Działania w projekcie:
Na początku naszego partnerstwa, w każdej placówce zostało zasadzone drzewo. Dzieci je obserwowały,  dbały o nie i zauważały zmiany zachodzące w naturze w czasie czterech pór roku. Poznały również budowę drzewa oraz rolę poszczególnych jego części. Zwróciliśmy dzieciom uwagę na dwa znaczenia ziemi: ziemia, jako żywicielka i ziemia, jako nasze miejsce do życia – nasz dom, w którym są „sąsiedzi”, czyli nasze partnerskie przedszkola. Dzieci gromadziły informacje o swoim kraju, o swoim mieście, o swoim przedszkolu (zdjęcia, rysunki, filmy) i przekazały je do krajów partnerskich. Dzieci wiedzą, jak wygląda kula ziemska, gdzie w Europie leżą kraje partnerskie, rozumieją, że nasz kraj i nasze miasto stanowią małą część całego świata i dlatego musimy żyć
w pokoju oraz możemy współpracować.

Poprzez założenie ogrodu warzywnego dzieci doświadczyły, jak powstaje pokarm, jak należy dbać o rośliny, wyrywały chwasty, podlewały. Z wyhodowanych przez siebie warzyw, ugotowały zupę.  Dzieci uczyły się o zwierzętach mieszkających pod ziemią i poznały warstwy ziemi.

Przedszkolaki poznały obieg wody w przyrodzie, znaczenie i właściwości wody. Obserwowały stany skupienia wody (śnieg, deszcz, mgła, lód) oraz przeprowadzały doświadczenia z wodą (co pływa, co tonie). W dniu 20.03.2014r. w każdej partnerskiej placówce został zorganizowany Dzień Wody. Dzieci były na wycieczce edukacyjnej we Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków. Zwiedzając zakład dowiedziały się, jakim procesom poddawana jest brudna woda, aby mogła znowu trafić do rzeki. Następnie wykonały małe stacje oczyszczania wody. Naszym celem było zmotywowanie dzieci do oszczędzania wody.

Na podstawie różnych eksperymentów i obserwacji dzieci poznawały właściwości powietrza, źródła jego zanieczyszczenia, a także znaczenie drzewa, jako płuc ziemi. Rozmawialiśmy o roli, jaką w tym procesie odgrywa człowiek. Dzieci wykonały zbiór własnych zabaw podwórkowych i wymieniły się nimi z partnerami. W naszych placówkach został zorganizowany Dzień Latawca, podczas którego dzieci w ogrodzie przedszkolnym prezentowały możliwości latawców, zrobionych wraz z rodzicami. Dowiedziały się również, jak powstaje wiatr i co on może powodować. W październiku 2014r. odbyła się wycieczka do lasu, gdzie dzieci uczyły się warstw lasu i wykonały na ten temat prace plastyczne. Na warsztatach z rodzicami powstały, z różnych materiałów, piękne wiatraczki. Zostało zorganizowane spotkanie z ornitologiem.

Dzieci poznały właściwości ognia, jak służy on człowiekowi, ale też, jakie niesie ze sobą zagrożenia. Pokazaliśmy dzieciom źródła energii (wiatr, woda, słońce, surowce naturalne) oraz metody jej wytwarzania (wiatraki, solary, elektrownie wodne i wiatrowe, energia potrzebna do ogrzania domu). Słońce potraktowaliśmy nie tylko, jako źródło energii ale też, jako element konieczny do życia zarówno dla roślin (fotosynteza) jak i człowieka. Dzieci przeprowadzały doświadczenia i bawiły się cieniem. Nauczyciele czytali dzieciom bajki i opowiadania, w których występowały cztery żywioły. Następnie dzieci wymyśliły swoją bajkę i zaprezentowały ją dzieciom z partnerskich przedszkoli. Organizując Dzień Europejski w naszych placówkach chcieliśmy rozwijać większe zrozumienie dla europejskich sąsiadów, dla ich kultury i języka. Przy temacie ochrona środowiska zorganizowaliśmy dzień bez samochodu. Uczyliśmy dzieci jak można oszczędzać energię i segregować śmieci. Uświadomiliśmy dzieciom, iż działanie jednostkowe oddziałuje globalnie i dlatego jesteśmy wszyscy odpowiedzialni za przyrodę.

Wszyscy partnerzy przygotowali przedstawienie teatralne „Woda, ziemia, powietrze i słońce” i nagrali na DVD. Jako produkt końcowy została wykonana książka, która prezentuje najważniejsze nasze działania podejmowane w czasie realizacji projektu.

Grupa docelowa:
dzieci przedszkolne od 3 do 6 lat.

Realizator projektu:
Przedszkole nr 54 „Pod Kasztanami”.

Partnerzy:

  • Evangelischer Kindergarten St. Peter und Paul – Fürth (Niemcy),
  • Kecel Varos Onkormányzat Ovodaja és Bolcsodéje – Kecel (Węgry),
  • Karatay Koyunoglu ilkokulu – Konya (Turcja),
  • Obedineno detsko zavedenie Nº 2 "Sinchec" – Smolyan (Bułgaria),
  • Kindergarten Launegg – Lannach (Austria),
  • Idiotiko Nipiagogeio tou Ellinogermanikou Ekpaideutikou Sillogou – Ateny (Grecja),
  • Scuola Materna di Bolognano – Arco (Włochy),
  • CEIP. Calixto Ariño-Hilario Val - Zaragoza (Hiszpania).


Środki finansowe, wysokość dofinansowania:

  • Całkowita wartość projektu:  15 000 EUR
  • Kwota dofinansowania: 15 000 EUR
  • Wkład Miasta: o PLN.


Termin realizacji:

  • Termin rozpoczęcia realizacji projektu: 01.08.2013r.
  • Termin zakończenia realizacji projektu: 31.07.2015r.


Szczegółowe informacje na temat projektu można znaleźć na stronie:
www.przedszkole54.wroc.pl

Kontakt: tel. 71 798 67 97.