Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:

Wydział Architektury i Zabytków
Centrum Obsługi Mieszkańca, 
pl. Nowy Targ 1-8

  • przyjmowanie wniosków i podań oraz wydawanie dokumentów: parter, sala 1a i 1b  stanowisko 1, 2, 3 i 4,
  • wniosek w formie elektronicznej należy złożyć wyłącznie za pośrednictwem portalu e-budownictwo (https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/)

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:

Wnioskodawcą może być osoba fizyczna, osoba prawna, państwowa i samorządowa jednostka organizacyjna oraz organizacja społeczna. Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika, którym może być wyłącznie osoba fizyczna. Godziny przyjmowania klientów:

  • przyjmowanie korespondencji i wydawanie dokumentów - od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:15.

Uwagi:

Wnioski z zakresu Prawa budowlanego udostępnione są przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego na portalu e-budownictwo (https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/).

Wniosek dotyczy wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane.

Mapy oraz informacje o adresie geodezyjnym terenu inwestycji można uzyskać w Zarządzie Geodezji Kartografii i Katastru Miejskiego we Wrocławiu (http://www.zgkikm.wroc.pl) przy al. M. Kromera 44.

Zgłoszenia należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Organ administracji architektoniczno-budowlanej, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.

Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu, przed upływem ww. terminu,  wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu,  oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych.

W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji.

Nałożenie obowiązku uzupełnienia zgłoszenia  przerywa bieg terminu 21 dni.
Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe albo w przypadku, o którym mowa w art. 39 Kodeksu postępowania administracyjnego, dzień wprowadzenia do systemu teleinformatycznego.

W przypadku gdy organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu, projekt budowlany dotyczący budowy oraz przebudowy podlega ostemplowaniu. Organ administracji architektoniczno-budowlanej dokonuje ostemplowania niezwłocznie po upływie terminu na wniesienie sprzeciwu.
Właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej może nałożyć, w drodze decyzji, obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy lub spowodować:

  • zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia;
  • pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków;
  • pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych;
  • wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Inwestor ma obowiązek ustanowienia kierownika budowy oraz obowiązek zarejestrowania i prowadzenia dziennika budowy.

W przypadku nierozpoczęcia wykonywania robót budowlanych przed upływem 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia, rozpoczęcie tych robót może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.

W przypadku zgłoszenia budowy Wydział Architektury i Budownictwa zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej informację o dokonaniu zgłoszenia w terminie 3 dni od dnia doręczenia zgłoszenia.

Dodatkowe czynności - powiązane procedury:

Sprawdzenie czy na obszarze planowanej inwestycji obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania terenu.

Sprawdzenie czy obiekt jest wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się na obszarze wpisanym do rejestru zabytków Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (http://wosoz.ibip.wroc.pl/public/).

Wpłata należnej opłaty skarbowej (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/327/8799)

Uzupełnienia wniosku można dokonać elektronicznie za pośrednictwem e-usługi "Uzupełnienie wniosku" lub w formie papierowej zgodnie z informacjami zawartymi w Poradniku Klienta (https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8831/uzupelnienie-wniosku)

Wycofać wniosek można elektronicznie za pośrednictwem e-usługi "Wycofanie wniosku" lub w formie papierowej zgodnie z informacjami zawartymi w Poradniku Klienta (https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8603/wycofanie-wniosku)

Opłaty:

Wysokość opłaty skarbowej wynosi:

  • za zgłoszenie budowy budynku jednorodzinnego z lokalem użytkowym obliczona wg stawki
    • niemieszkalna powierzchnia użytkowa (powierzchnia lokalu użytkowego) - 1 zł za 1 m2 (max. 539 zł)
    • w przypadku przebudowy stosuje się 50% stawki określonej powyżej
  • za pełnomocnictwo - 17 zł.

Wpłaty opłaty skarbowej na rachunek bankowy Gminy Wrocław PKO BP SA nr 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 można dokonać we wszystkich oddziałach Banku PKO BP w granicach miasta Wrocławia bez prowizji.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Wniosek złożony z kompletem dokumentów załatwiany jest w terminie 21 dni.

Na pisemne żądanie wnioskodawcy istnieje możliwość osobistego odbioru dokumentów w okresie do 3 dni po ich zarejestrowaniu.
Po tym terminie dokumenty będę przekazywane drogą pocztową na adres wskazany we wniosku.

Informacja o aktualnym etapie załatwiania sprawy:

  • elektronicznie za pośrednictwem e-usługiStatus sprawy” (https://e-urzadmiejskiwroclawia.um.wroc.pl/search/case)
  • pod numerem telefonu: +48 71 777 77 77.

Tryb odwoławczy:

Stronom przysługuje odwołanie od decyzji wnoszącej sprzeciw wobec prowadzenia robót, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Odwołanie można złożyć:

  • elektronicznie korzystając z e-usługiZłożenie odwołania od decyzji”,
  • elektronicznie za pośrednictwem platformy e-PUAP (https://epuap.gov.pl/wps/portal) wybierając odpowiedni rodzaj pisma, w tym przypadku będzie to „pismo ogólne",
  • w formie papierowej w kancelarii Wydziału Architektury i Zabytków, lub Kancelarii Ogólnej Urzędu Miejskiego, lub nadać na poczcie zgodnie z informacjami zawartymi w Poradniku Klienta (https://bip.um.wroc.pl/artykul/361/66459/odwolanie-od-decyzji).

Odwołanie należy adresować "Do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Wrocławia".

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r.  O opłacie skarbowej.

Wymagane wnioski i dokumenty do wglądu:

Wypełniony  wniosek zgłoszenia budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z załącznikami - do pobrania poniżej lub w Centrum Obsługi Mieszkańca, pl. Nowy Targ 1-8.

Lista załączników:

Obligatoryjne

  • Cztery egzemplarze projektu budowlanego.
  • Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane - formularz PB-5.
  • Jeden egzemplarz projektu zagospodarowania działki lub terenu lub szkic usytuowania budynku jeśli jest wymagany zgodnie z przepisami ustawy Prawo Geodezyjne i Kartograficzne.
  • Pełnomocnictwo (jeżeli ustanowiono pełnomocnika).
  • W przypadku domu mieszkalnego jednorodzinnego do 70 m2 powierzchni zabudowy- wypełniony formularz PB-O2.

Fakultatywne - wg listy na formularzu PB-2a.

W celu uzyskania zaświadczenia potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia należy złożyć odrębny wniosek na druku WAZ-W 1 dostępnym na stronie:  https://bip.um.wroc.pl/sprawa-do-zalatwienia/8267/zaswiadczenie-potwierdzajace-fakty-lub-stan-prawny-wynikajacy-z-posiadanych-dokumentow-i-danych-w-wydziale-architektury-i-zabytkow



Załączniki: