Ustalenie numerów porządkowych (adresów) / zaświadczenie o numerze porządkowym
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | zagospodarowanie przestrzenne |
---|---|
E - usługa | nie |
Komórka odpowiedzialna | Wydział Planowania Przestrzennego |
Informacja |
Informacje na temat zasad i godzin obsługi Klientów zamieszczone są na stronie: Organizacja pracy Urzędu (https://bip.um.wroc.pl/artykul/376/51282/organizacja-pracy-urzedu). |
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
- Wydział Planowania Przestrzennego (https://bip.um.wroc.pl/contents/content/203/3066)
ul. Świdnicka 53
Sekretariat, IV piętro, pok. 404
tel. +48 71 777 86 60, 777 73 25
e-mail: wpl@um.wroc.pl - Kancelaria Ogólna UMW
pl. Nowy Targ 1-8
parter, pok. 5 - Filie Kancelarii
- ul. G. Zapolskiej 4
parter, sala nr 4, stanowisko 6 i 7 - al. M. Kromera 44
parter, sala COM
- ul. G. Zapolskiej 4
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Z wnioskiem o ustalenie numeru porządkowego budynku lub zaświadczenie o numerze porządkowym może wystąpić właściciel nieruchomości, użytkownik wieczysty lub inny podmiot, który wykaże swój interes prawny lub obowiązek dotyczący administracyjnego ustalenia numeru porządkowego.
Godziny przyjmowania klientów:
Przyjmowanie korespondencji i wydawanie dokumentów - od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:45 do 15:15.
Uwagi:
- Numery porządkowe ustala się dla budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodostępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz przeznaczonych do działalności gospodarczej wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania.
- Numery porządkowe budynków ustalane są z urzędu lub na wniosek zainteresowanych. O tych ustaleniach zawiadamia się właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają.
- Osoby wskazane powyżej, zobowiązane są, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ustaleniu numeracji porządkowej, do umieszczenia, w widocznym miejscu na ścianie frontowej budynku tabliczki z numerem porządkowym. Na tabliczce oprócz numeru porządkowego zamieszcza się również nazwę ulicy lub placu. W przypadku, gdy budynek położony jest w głębi ogrodzonej nieruchomości, tabliczkę z numerem porządkowym umieszcza się również na ogrodzeniu.
Opłaty:
Wniosek o ustalenie numeru porządkowego jest wolny od opłat.
- 17 zł - opłata skarbowa (wyłącznie za wydanie zaświadczenia o istniejącym numerze porządkowym)
- 17 zł – opłata skarbowa (wyłącznie w wypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenia pełnomocnictwa)
Opłaty można dokonać przelewem na konto: Gmina Wrocław, pl. Nowy Targ 1-8, 50-141 Wrocław, PKO Bank Polski S.A., nr konta: 82 1020 5226 0000 6102 0417 7895 lub w kasie na terenie Kancelarii Urzędu Miasta Wrocławia.
Dowód wpłaty opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
- Wydanie zawiadomienia o ustaleniu numeru porządkowego budynku następuje nie później niż w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów za wyjątkiem budynków, położonych przy ulicy lub placu, dla których prowadzona jest procedura zmierzająca do uchwalenia przez Radę Miasta Wrocławia ich nazwy.
- Wydanie zaświadczenia o numerze porządkowym następuje w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy:
- Od zawiadomienia o ustaleniu numeru porządkowego odwołanie nie przysługuje. Ww. czynność podlega kontroli sądów administracyjnych. Skargę do sądu na taką czynność można wnieść za pośrednictwem organu, który jej dokonał, w terminie 30 dni od daty doręczenia zawiadomienia. Sąd, po wniesieniu skargi, może uznać, że uchybienie tego terminu nastąpiło bez winy skarżącego i rozpoznać skargę.
- Od postanowienia odmawiającego wydania zaświadczenia o numerze porządkowym przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie.
Podstawa prawna:
- Art. 47a oraz art.47b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne;
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
- Art. 219 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;
- Art. 3 § 2 pkt 4, art. 53 § 2, art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Wymagane wnioski i dokumenty:
Dla ustalenia numerów porządkowych należy przedłożyć:
- wniosek o ustalenie numeru porządkowego sporządzony na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów,
- jeżeli wniosek dotyczy więcej niż jednego budynku lub sytuacja w terenie nie wskazuje jednoznacznie, któremu budynkowi ma zostać ustalony numer porządkowy (budynek nie jest ujawniony w ewidencji gruntów i budynków) – do wniosku należy dołączyć mapę lub szkic z ich lokalizacją i oznaczeniem
Dla wydania zaświadczenia o numerze porządkowym należy przedłożyć:
- wniosek o wydanie zaświadczenia o numerze porządkowym
- dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości w przypadku jeśli wnioskodawca nie jest ujawniony w ewidencji gruntów i budynków
- dowód wpłaty należnej opłaty skarbowej