Effective Teaching of Maths (Efektywne Nauczanie Matematyki)
Projekt współfinansowany przez Unię Europejskieą w ramach programu Erasmus+
Cel projektu:
Podniesienie efektywności nauczania matematyki.
Zwiększenie kompetencji matematycznych uczniów oraz ich umiejętności samodzielnego, logicznego myślenia. Podniesienie kompetencji dydaktycznych nauczycieli. Wprowadzenie innowacji pedagogicznych. Włączenie rodziców uczniów do wspomagania procesu nauczania. Stworzenie możliwości współpracy i nawiązanie trwałych relacji ze środowiskami szkolnymi za granicą. Podniesienie kompetencji językowych nauczycieli.
Działania w projekcie:
- Rozpoczęcie działań projektowych, powołanie szkolnego zespołu realizującego projekt i przygotowanie uczestników do pierwszej wizyty partnerskiej.
- Utworzenie prezentacji w Power Point dla grona pedagogicznego, rodziców i innych osób zainteresowanych projektem, przedstawiającej główne cele i założenia projektu.
- Utworzenie grupy „E.Te.Mat” na portalu społecznościowym Facebook, zrzeszającej nauczycieli uczestniczących w projekcie i nim zainteresowanych.
- Wizyta partnerska w Vasto (Włochy). Przedstawienie zagranicznym partnerom prezentacji o naszej szkole, mieście i regionie (oraz sławnych polskich matematykach), wyłonienie oficjalnego logo projektu z propozycji przygotowanych w szkołach partnerskich, ustalenie harmonogramu i podziału zadań wśród partnerów. Obserwacja pokazowych lekcji matematyki w czterech szkołach podstawowych w Vasto.
- Uczestnictwo w konferencji „Effective Teaching of Mathematics” w Vasto (Włochy), podczas której omawiano m.in. kompetencje matematyczne, jakie powinni posiadać absolwenci szkół podstawowych, sposoby wykorzystania programów komputerowych w edukacji matematycznej, rolę rodziców w procesie nauczania oraz predyspozycje dzieci do uczenia się matematyki. Nauczyciele brali również udział w prelekcji dotyczącej motywacji oraz zastosowania matematyki w różnych dziedzinach życia codziennego.
- Przygotowanie propozycji ankiet dotyczących nauczania matematyki w szkołach partnerskich: dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców, ujednolicenie (wybranie wspólnej wersji) ankiet, przetłumaczenie ich na języki ojczyste partnerów oraz przeprowadzenie w szkołach partnerskich;
- Analiza wyników ankiet oraz przygotowanie raportu (prezentacji Power Point) z wynikami przez każdą ze szkół partnerskich.
- Wizyta partnerska w tureckiej szkole w Ödemiş k. Izmiru. Zaprezentowanie i omówienie wyników ankiet w poszczególnych szkołach partnerskich. Przygotowanie przez polskiego partnera (naszą szkołę) zbiorczej analizy ankiet (z wykresami) i wyłonienie wspólnych obszarów mocnych i słabych stron nauczania matematyki w szkołach partnerskich.
- Przygotowanie prezentacji dobrych praktyk zawierające opisy i zdjęcia (w niektórych szkołach także nagrania filmowe) metod nauczania oraz gier i zabaw matematycznych wykorzystywanych przez nauczycieli na zajęciach z uczniami.
- Wizyta partnerska w mieście Brad (Rumunia). Prezentacje i wspólne przedyskutowanie tzw. dobrych praktyk w nauczaniu matematyki.
- Strona internetowa projektu, na której pojawiają się wypracowane w projekcie materiały (utworzono ją na serwerze włoskiego partnera. Cały czas jest rozwijana. Umieszczono na niej dotychczas wypracowane w projekcie materiały i prezentacje. Wersja angielska w przygotowaniu).
- Planowana publikacja “Ingenious and Fun Games of Maths – strategies for effective teaching of Maths” - materiały do publikacji są przygotowywane i zbierane zgodnie z harmonogramem.
- Wizyta partnerska w szkole francuskiej na wyspie Reunion. Warsztaty dotyczące nauczania matematyki uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Obserwacja zajęć matematycznych w klasach integracyjnych.
- Przygotowanie diagnoz matematycznych dla klas 3, 4 i 5, które zostały przetłumaczone na język angielski. Propozycje diagnoz polskiego zespołu zostały wybrane jako oficjalne. Obecnie są tłumaczone na języki krajów partnerskich i zostaną w tym miesiącu przeprowadzone z uczniami.
- Przygotowanie propozycji gier matematycznych do wykorzystania w szkołach partnerskich.
Grupa docelowa:
Nauczyciele szkół partnerskich.
Realizator projektu:
Szkoła Podstawowa nr 80 we Wrocławiu.
Partnerzy: Nuova Direzione Didattica Vasto (główny koordynator projektu) oraz partnerskie szkoły podstawowe w miastach: Ödemiş k. Izmiru (Turcja), Brad (Rumunia), Bienvenida (Hiszpania), Le Tampon (Reunion – terytorium zamorskie Francji).
Środki finansowe, wysokość dofinansowania:
- Całkowita wartość projektu: 88.075 EUR (łącznie we wszystkich instytucjach partnerskich); 15.775 EUR (w SP 80 we Wrocławiu);
- Kwota dofinansowania: 15.775 EUR
- Wkład Miasta: 0 PLN.
Termin realizacji:
- Termin rozpoczęcia realizacji projektu: 1 września 2014 r.
- Termin zakończenia realizacji projektu: 31 sierpnia 2016 r.
Szczegółowe informacje na temat projektu można znaleźć na stronie:
Kontakt: admin@sp80.wroc.pl