Projekt międzynarodowy Let’s do this!

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu POWER Ponadnarodowa Mobilność Uczniów
Cel projektu:
Głównym celem projektu jest wsparcie uczniów w rozwijaniu ich własnych umiejętności i zainteresowań, a także motywowanie do nawiązywania kontaktów, przyjaźni
z rówieśnikami z innego kraju oraz nauki języków obcych. Ponadto, ze względu na wprowadzenie nauki w systemie zdalnym, większość uczniów obniżyła swój potencjał psychoruchowy, nie miała możliwości ćwiczenia umiejętności pracy w grupie, a ich interakcje społeczne zostały zubożone i zastąpione interakcjami online. Chcemy, aby poprzez spotkania z młodzieżą z Niemiec, pracę w zespołach międzynarodowych i praktyczne zastosowanie języka obcego w komunikacji międzynarodowej, uczniowie mogli w praktyce rozwijać swoje kompetencje językowe. Mając nadzieję na organizację wymiany międzynarodowej kadra dydaktyczna chce zachęcić uczniów do poszerzenia świadomości kulturowej oraz językowej, a także wdrożyć rozwiązania niwelujące skutki pandemii poprzez edukację w zakresie zdrowego stylu życia. Zależy nam również na użyciu najnowszych narzędzi cyfrowych, umożliwiając uczniom niezależny kontakt globalny z uczniami innych narodowości również po zakończeniu projektu. Mając na uwadze powyższe, za cele niniejszego projektu przyjęliśmy: zwiększenie świadomości walorów i potrzeb kontaktów międzynarodowych oraz korzyści płynących ze współpracy międzynarodowej; zwiększenie tolerancji i świadomości kulturowej; przekazanie wartości zdrowego stylu życia, jego wpływu na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka; rozwój kompetencji językowych, praktyczne zastosowanie języka obcego w komunikacji międzynarodowej oraz zniwelowanie barier językowych.
Działania w projekcie:
Pierwszymi działaniami związanymi z projektem było nawiązaniu kontaktu
z nauczycielami ze szkoły partnerskiej w Berlinie. Następnie zostały określone podstawowe cele współpracy partnerskiej, jej przebieg oraz wstępny program pobytu grupy polskiej w Berlinie. Głównym tematem projektu jest szeroko pojęty zdrowy tryb życia, zarówno w zakresie zdrowia fizycznego jak i psychicznego. Dodatkowymi elementami na jakie chcemy zwrócić uwagę jest demokracja i poszanowanie podstawowych praw człowieka. Następnym krokiem jest zebranie grupy, zgodnie z procedurami i kryteriami rekrutacji, zawartymi we wniosku. W projekcie będzie uczestniczyć 2 opiekunów oraz 15 uczniów, wybranych z klas drugich i trzecich. Uczniowie powinni wykazać się również znajomością języka angielskiego lub języka niemieckiego na poziomie komunikatywnym, ponieważ wszystkie spotkania, zajęcia, i warsztaty będą się odbywać w językach obcych.
W następnej fazie przystąpimy do przygotowania uczniów do mobilności. Proces ten obejmuje przygotowanie: pedagogiczne - przedstawione zostaną zasady udziału w wyjeździe, omówione zostaną oczekiwania i obawy wobec wyjazdu; językowe: warsztat z języka angielskiego i niemieckiego mający na celu przełamanie barier językowych i przestawienie uczniów na myślenie w języku obcym oraz kulturowe - przygotowanie poświęcone kulturze Niemiec, podobieństwom i różnicom pomiędzy naszymi narodami, stereotypom i temu jak im zapobiegać, wielokulturowości. Uczestnicy poznają takie zagadnienia jak szok kulturowy, modele komunikacji, poznają również zasady współpracy w zespole międzykulturowym.
Podczas 5 dniowego pobytu w szkole w Niemczech będziemy realizować: warsztaty integracyjne, wieczór kulturowy - prezentacje kultury obu krajów; warsztaty poświęcone tolerancji, wielokulturowości, stereotypom o Polakach i Niemcach; prezentacje rezultatów prac nad mikroprojektami; ćwiczenia fizyczne a także zwiedzanie Berlina: spacer po Berlinie - zbieranie materiałów i zdjęć do przewodnika, wizyta w Bundestagu i dyskusja o wpływie historii na obecne stosunki między krajami i ich obywatelami.
Po powrocie z mobilności uczniowie będą mieli do przygotowania następujące produkty projektu: scenariusz warsztatów edukacyjnych na temat zdrowego trybu życia, materiały i tablice edukacyjne dot. zdrowego trybu życia, przewodnik po najciekawszych miejscach Berlina, teledysk promujący różnorodność kulturową, otwartość i tolerancję. Odbędzie się również spotkanie ewaluacyjne w formie dyskusji moderowanej, które podsumuje zdobytą wiedzę i pozwoli uzmysłowić uczniom korzyści płynące z udziału
w działaniach międzynarodowych. Na zakończenie projektu planujemy ankiety ewaluacyjne wśród uczniów i nauczycieli, dzięki którym uczniowie będą mogli wypowiedzieć się na temat metod oraz form realizowanych celów.
Ostatnimi działaniami w projekcie będą działania promocyjne i upowszechniające efekty uczenia się i rezultaty projektu. Będą one skierowane do społeczności szkolnej, lokalnej i wszystkich zaangażowanych podmiotów, władz miasta i innych zaprzyjaźnionych szkół.
Grupa docelowa:
uczniowie
Realizator projektu:
Liceum Ogólnokształcące nr IV im. Stefana Żeromskiego we Wrocławiu
Partnerzy:
Oberstufenzentrum Informations - und Medizintechnik, Berlin, Niemcy
Środki finansowe, wysokość dofinansowania:
- Całkowita wartość projektu: 69.187,00 PLN
- Kwota dofinansowania: 69.187,00 PLN
- Wkład Miasta: 0
Termin realizacji:
- Termin rozpoczęcia realizacji projektu: 1 marca 2023 r.
- Termin zakończenia realizacji projektu: 30 czerwca 2023 r.
Szczegółowe informacje na temat projektu można znaleźć na stronie: www.lo4.wroc.pl w zakładce szkoła/Erasmus+
Kontakt: +48717986733