Budowa Północnej Obwodnicy Śródmiejskiej we Wrocławiu – Etap I
Projekt współfinansowany przez Unię Europejskią ze środków Funduszu Spójności
w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko
Nr projektu:
POIS.06.01.00-00-008/09
Nr umowy o dofinansowanie:
POIS.06.01.00-00-008/09-00 z dnia 20.09.2010r.
Cel projektu:
Budowa Obwodnicy Śródmiejskiej Wrocławia, tj. na odcinku od ul. Osobowickiej do ul. Żmigrodzkiej. Cała inwestycja zlokalizowana jest na terenie Gminy Miejskiej Wrocław w województwie dolnośląskim. Projektowy odcinek obwodnicy jest ulicą klasy GP, długość analizowanego odcinka wynosi około 4190 m. Obwodnica Śródmiejska jest jednym z najistotniejszych elementów sieci drogowej Wrocławia. Jej istnienie ma strategiczne znaczenie dla miasta. Zrealizowanie jej w pełnym zakresie diametralnie zmieni warunki ruchu w obszarze leżącym wewnątrz obwodnicy, uwalniając centrum miasta od ciężkiego ruchu tranzytowego (prowadzonego drogami krajowymi przez centrum) i częściowo od tranzytu międzydzielnicowego. Po zrealizowaniu inwestycji uzyska się odciążenie układu komunikacyjnego w śródmieściu Wrocławia wyprowadzenie miejskiego ruchu średnicowego z centrum miasta a co z tym idzie zmniejszenie uciążliwości związanych ze wzmożonym ruchem samochodowym dla mieszkańców. Znacznemu skróceniu ulegnie czas podróży pomiędzy dzielnicami południowymi a północnymi. Skróceniu ulegnie również dojazd z dzielnic południowo wschodnich miasta na Stadion EURO 2012. Most Milenijny zostanie dociążony ruchem proporcjonalnym do swojej przepustowości. Przeciążona ulica Osobowicka - odbywa się po niej ruch z Mostu Milenijnego - będzie jedynie obsługiwać ruch lokalny i dojazdowy do Cmentarza Osobowickiego.
Przedmiot projektu:
Przedmiotem projektu jest budowa budowa dwóch jezdni dwupasmowych, ścieżek rowerowych i chodników na całej długości projektowanego odcinka, zatok autobusowych oraz obiektów inżynierskich: przejść tunelowych dla ciągów pieszo-rowerowych wiaduktów drogowych nad liniami PKP Wrocław – Poznań i Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice oraz wiaduktów drogowych nad rondem ul. Obornickiej i nad ul. Żmigrodzką. Ponadto zaprojektowano budowę lub przebudowę: urządzeń sterowania ruchem kolejowym SRK, sieci elektroenergetycznych, sieci gazowych, wodociągowych, kanalizacji sanitarnej i deszczowej sieci ciepłowniczych, telekomunikacyjnych oraz urządzeń ochrony środowiska.
Ogólna charakterystyka inwestycji:
- ulica klasy GP 2x2 – odcinek Obwodnicy Śródmiejskiej do ul. Żmigrodzkiej
- ulica klasy G 2x2 – odcinek Południowy ul. Żmigrodzkiej od skrzyżowanie z Obwodnica Śródmiejską
- ulica klasy GP 2x2 – odcinek Północny ul. Żmigrodzkiej od skrzyżowanie z Obwodnica Śródmiejską
- prędkość projektowa Vp = 70km/h dla GP i Vp=50km/h dla
- szerokość pasa ruchu – 3,5m dla GP, G
- odsunięcie ścieżki od krawędzi jezdni 5,0m dla GP (oprócz rejonu skrzyżowań)
- odsunięcie ścieżki od krawędzi jezdni 3,5,0m dla G (oprócz rejonu skrzyżowań)
- szerokość chodnika 1,5m
- szerokość ścieżki rowerowej – 2,0m
- kategoria ruchu – KR5 dla GP, Ł, Z
- kategoria ruchu – KR4 dla L, D
- ulica klasy Z - ul. Obornicka
- ulica klasy L – ul. Irysowa
- ulica klasy D ul. Irysowa (dojazd do Hotelu Irys)
Dla rozwiązań drogowych odcinka trasy Obwodnicy Śródmiejskiej zaprojektowano nw. obiekty inżynierskie:
- PT-1 - przejście tunelowe dla ciągu pieszo-rowerowego
- PT-2 - przejście tunelowe dla ciągu pieszo-rowerowego
- PT-3 - przejście tunelowe dla ciągu pieszo-rowerowego
- WD-1 - wiadukt drogowy nad linią PKP Nr 271 Wrocław - Poznań (km 2+071,09),
- TK-1 - tunel na linii PKP Nr 292 Jelcz Mił. - Wrocław Osobowice
- PT-4 - przejście tunelowe przy ul. Ćwiczebnej
- WD-2 - wiadukt drogowy nad rondem ul. Obornickiej
- WD-3 - obiekt inżynierski nad ul. Żmigrodzką.
- Mury oporowe
- Przejścia dla zwierząt i przejście dla płazów
Produktami inwestycji będą:
Projektowy odcinek obwodnicy jest ulicą klasy GP, długość odcinka wynosi 4195 m.
Środki Finansowe, wysokość dofinansowania:
- całkowita wartość projektu: 265 565 169,20 PLN
- wkład Miasta: 32 575 097,04 PLN
- kwota wydatków kwalifikowanych: 217 160 646,91 PLN
- kwota dofinansowania: 184 586 546,87 PLN
Termin realizacji:
- termin rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 01.08.2008 r.
- termin zakończenia finansowej realizacji projektu: 30.06.2012 r.
Szczegółowe informacje o projekcie znajdują się na stronie jednostki realizującej www.wi.wroc.pl
Szczegółowe informacje na temat możliwości ubiegania się o dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej można znaleźć na stronach internetowych
