Projekt EKOLOGIA - innowacyjny, interdyscyplinarny program nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych metodą projektu

Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach priorytetu III Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Wysoka jakość systemu oświaty, działanie 3.5 – projekty innowacyjne.
Priorytet III
Wysoka jakość systemu oświaty
Działanie 3.5
Projekty innowacyjne
Projekt jest realizowany w partnerstwie czterech podmiotów, tj.:
- Lider – Dobre Kadry. Centrum badawczo-szkoleniowe. Sp. z o.o.
- Partner 1 – Uniwersytet Wrocławski – Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska
- Partner 2 – SGS Eko-Projekt sp. z o.o.
- Partner 3 – Dr. Kerth + Lampe Geo-Infometric GmbH (Niemcy).
Okres realizacji projektu:
1 lipca 2010 – 31 października 2013.
Cel główny projektu:
Wypracowanie i przetestowanie do 2013 kompleksowego, innowacyjnego, interdyscyplinarnego programu nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych metodą projektu w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, co w konsekwencji powinno doprowadzić do zwiększenia zainteresowania uczniów kontynuacją kształcenia na kierunkach ścisłych.
Cele szczegółowe:
Cel główny był realizowany poprzez następujące cele szczegółowe:
- Modyfikacja programów nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych pod kątem możliwości realizacji projektów ekologicznych (powiązanie efektów nauczania różnych przedmiotów, praktyczne wykorzystanie wiedzy, prowadzenie eksperymentu, badań, analiz z wykorzystaniem nowoczesnych pomocy i technologii ICT);
- Wypracowanie i testowe wdrożenie nowatorskiego innowacyjnego interdyscyplinarnego programu nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych metodą projektu;
- Opracowanie i testowe prowadzenie zajęć dodatkowych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych metodą projektu zorientowanego na wiedzę o środowisku naturalnym człowieka (Program "3 żywioły – woda, ziemia, powietrze" opracowany odpowiednio dla poziomu szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej).
Uczestnicy projektu:
Projekt skierowany jest do uczniów wszystkich typów szkół. Grupą użytkowników są nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, którzy otrzymają nowy atrakcyjny program nauczania oparty o metodę projektu ekologicznego. Grupą odbiorców są uczniowie, którzy dzięki nowoczesnej metodzie nauczania będą mogli kształtować i rozwijać kompetencje, zwłaszcza poprzez możliwość realizacji eksperymentów naukowych o interdyscyplinarnym charakterze.
Projekt testowany będzie w 36 szkołach, głównie z terenu południowo-zachodniej Polski, w tym:
- 16 szkołach podstawowych – w tym 5 szkół prowadzonych przez Gminę Wrocław, tj.:
- Szkoła Podstawowa nr 15;
- Szkoła Podstawowa nr 27;
- Szkoła Podstawowa nr 61;
- Szkoła Podstawowa nr 76;
- Szkoła Podstawowa nr 118.
- 10 gimnazjach – w tym 2 gimnazja prowadzonych przez Gminę Wrocław, tj.:
- Gimnazjum nr 13;
- Gimnazjum nr 28.
- 10 szkołach ponadgimnazjalnych – w tym 4 szkół prowadzonych przez Gminę Wrocław, tj.:
- Liceum Ogólnokształcące nr XV;
- Zespół Szkół Integracyjnych;
- Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5;
- Technikum nr 10.
Ogółem w projekcie planowany jest udział minimum 72 nauczycieli i 1440 uczniów.
Szczegółowe informacje:
Biuro Projektu:
ul. Jęczmienna 10/1
53-507 Wrocław
tel. (71) 343 77 73-74
www.innowacyjnyekolog.pl
Osoba do kontaktów: mgr Matylda Jańczuk,
e-mail: matylda.janczuk@dobrekadry.pl